Gerdab.IR | گرداب

کلاهبرداری در واتساپ و تلگرام ۱۰۰ میلیون دلار خسارت به جا گذاشت

کلاهبرداری در واتساپ و تلگرام ۱۰۰ میلیون دلار خسارت به جا گذاشت
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲

کلاهبردارانی که خود را به جای شرکت‌های معتبر جا زده بودند، از کسانی که جویای کار بودند کلاهبرداری کردند.

به گزارش گرداب، یک موسسه امنیت سایبری به نام کلادسک (CloudSEK) به تازگی از یک شبکه کلاهبرداری جهانی رونمایی کرد که از سادگی جویندگان کار درسراسر دنیا سوءاستفاده کرده‌اند.

این کلاهبرداری که با نام استعاری «Webwyrm» شهرت یافته است بر بیش از ۱۰۰ هزار قربانی و ۱۰۰۰ کمپانی تاثیر گذاشته است و باعث خسارت ۱۰۰ میلیون دلاری شده است.

کلاهبرداران اغلب از پیامرسان‌های واتساپ و تلگرام برای دسترسی به قربانیان استفاده کردند. در حالی که آن‌ها به نظر از شماره‌های تصادفی استفاده می‌کردند، شکایت‌های مشخصی حاصل شده که مدعی است کلاهبرداران به یک جستجوی برای شغل و سایت‌های کاریابی اشاره داشتند و این منبع شناسایی قربانیان بوده است.

این کلاهبرداری در بیش از ۵۰ کشور دنیا قربانی داشته است؛ اما بیشترین اهداف در انگلستان، کانادا، سنگاپور، استرالیا، هنگ‌کنگ، اندونزی و هندوستان بوده‌اند.
محققان شواهدی یافتند که هکر‌های پشت این ماجرا به چین مرتبط هستند و این اطلاعات را با اف‌بی‌آی در میان گذاشتند.

در ابتدا قربانیان یک پیام فریبنده دریافت می‌کردند که پیشنهاد کار با حقوق هفتگی بود. کلاهبردار توضیح می‌داد که حقوق پرداختی ترکیبی از حقوق ثابت و کمیسیون است که گزینه‌ها می‌توانند با انجام ۸۰-۱۲۰ وظیفه روزانه به دست آورند.

از قربانیان خواسته می‌شود پول خود را از طریق پلتفرم‌های صرافی ارز دیجیتال مانند کوکوین یا شیک‌پی واریز کنند. گفته می‌شود هنگامی که وظیفه انجام شود، پلتفرم پول را به همراه کمیسیون بر می‌گرداند.

پس از پذیرش پیشنهاد شغل، قربانیان به صفحه‌ای هدایت میشدند که حسابی را بر روی وب‌سایتی ایجاد کنند که با سازمانی که کلاهبردار خود را به جای آن جا می‌زند، مرتبط بود. محققان بیش از ۶ هزار صفحه جعلی را که برای این هدف ساخته شده بود، شناسایی کردند.

به روایت شاکیان، وقتی آن‌ها به سراغ معرف این برنامه کلاهبرداری در واتساپ و تلگرام می‌رفتند و از او دلیل عدم پرداخت را جویا شدند، این فرد آن‌ها را تهدید کرده که اگر وظایف را به شکل دقیق و درست انجام ندهند، حساب آن‌ها مسدود می‌شود و برای باز شدن آن باید پول بیشتری به آن واریز شود.