Gerdab.IR | گرداب

اوپن‌ای‌آی به دنبال ساخت تراشه‌های اختصاصی

اوپن‌ای‌آی به دنبال ساخت تراشه‌های اختصاصی
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲

سازنده چت‌جی‌پی‌تی به دنبال ساخت چیپ‌ست‌های هوش مصنوعی خود است.

به گزارش گرداب، به گفته افراد مطلع با برنامه‌های اقتصادی شرکت اوپن‌ای‌آی (OpenAi)، سازنده هوش مصنوعی در حال ارزیابی بازار و تعیین اهداف احتمالی برای ساخت چیپ‌ست‌ها و تراشه‌های هوش مصنوعی است.

این شرکت به رویترز اعلام کرده که هنوز تصمیم قطعی نگرفته است، اما از سال گذشته تا کنون گزینه‌های متعددی را برای برطرف کردن مشکل کمبود چیپ‌ست‌های گران‌قیمت هوش مصنوعی بررسی کرده است. چیپ‌ست‌های هوش مصنوعی بسیار گران‌قیمت هستند.

از جمله گزینه‌های اصلی اوپن‌ای‌ای، ساخت چیپ‌ساخت‌های خاص خود است و همکاری بیشتر با شرکت‌هایی مانند ان‌ویدیا است. آن‌ها همچنین به دنبال این هستند که تامین‌کنندگانی به جز ان‌ویدیا نیز داشته باشند.

مدیرعامل این شرکت، سم آلتمن به دست آوردن چیپ‌ست‌های هوش مصنوعی بیشتر را اولویت نخست این شرکت معرفی کرده است. او به شکل علنی درباره کم بودن واحد‌های پردازشگر گرافیک که تحت سلطه ان‌ویدیا قرار دارد، شکایت کرده است. ان‌ویدیا بیش از ۸۰ درصد کل بازار جهانی چیپ‌ست‌های مناسب برای کاربرد‌های هوش مصنوعی را در اختیار گرفته است.

تلاش برای در اختیار گرفتن چیپ‌ست‌های بیشتر به دو دغدغه اصلی گره خورده است که آلتمن آن‌ها را این‌گونه معرفی می‌کند: کم بودن پردازشگر‌های پیشرفته که نیرو به نرم‌افزار اوپن‌ای‌آی برساند و هزینه‌های کمرشکنی که این سخت‌افزار‌ها و محصولات لازم دارند.

از آغاز ۲۰۲۰ شرکت اوپن‌ای‌آی فناوری‌های هوش مصنوعی مولد را بر روی ابررایانه‌های ساخته‌شده توسط مایکروسافت اجرا می‌کند. یکی از اصلی‌ترین پشتیبان‌های این شرکت از ۱۰ هزار واحد پردازشگر گرافیک ان‌ویدیا تشکیل شده است.

اجرای چت‌جی‌پی‌تی هزینه‌های بسیار زیادی برای این شرکت به همراه دارد. هر خط کد به‌طور میانگین ۴ سنت هزینه دارد..