Gerdab.IR | گرداب

مدیرعامل گوگل به خاطر پرونده انحصارطلبی در دادگاه حاضر شد

مدیرعامل گوگل به خاطر پرونده انحصارطلبی در دادگاه حاضر شد
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲

ساندار پیچای مدیرعامل گوگل ادعا کرد پیش‌فرض قراردادن موتور جستجوی این شرکت در دستگاه‌ها برای «حفظ وفاداری مشتریان» است.

به گزارش گرداب، این مبحثی کلیدی در کارزار ضدانحصار آمریکا است که روی میلیارد‌ها دلاری متمرکز است که گوگل برای پیش فرض ماندن موتور جستجویش روی لپ تاپ‌ها و موبایل می‌پردازد.

گوگل که از سال ۲۰۰۵ میلادی برای حفظ موقعیت پیش فرض خود روی دستگاه‌ها هزینه‌ای به شرکت‌های دیگر می‌پردازد، از سوی مقامات برای بررسی پیروی از قوانین تحت نظر بوده است. این شرکت حتی درباره آنکه مرورگر سافاری برخی جستجو‌های مهم و سودآور را به شرکت‌های دیگر مانند آمازون ارجاع می‌دهد به اپل ابزار نگرانی کرده بود.

پیچای که در دادگاه ضدانحصار برای شهادت حاضر شده بود، گفت: واضح است که ما برای پیش فرض قرار گرفتن معامله‌ای انجام می‌دهیم.

دولت آمریکا طی شکایتی مشغول بررسی آن است که آیا گوگل برای حفظ سلطه خود بر جستجوی آنلاین و درآمد تبلیغاتی این بخش به طور غیرقانونی عمل کرده است یا خیر. اگر دولت برنده این شکایت شود، شرکت فناوری به اجبار باید برخی از روش‌های کسب وکار خود را کنار بگذارد.

هنگام شهادت پیچای در دادگاه، مواردی ذکر شد که گوگل به اپل، شرکت‌های بی سیم و سازندگان موبایل فشار وارد کرده تا با امضای توافقنامه‌های اشتراک گذاری درآمد، موتورجستجویش را به طور پیش فرض روی دستگاه هایشان نصب کنند.

پیچای در پاسخ به سوالات وزارت دادگستری آمریکا گفت: ما برای نصب پیش فرض انحصاری موتور روی دستگاه‌ها مبلغی پرداخت می‌کنیم.

یکی از وکلای وزارت دادگستری درباره گفتگویی میان مدیران ارشد گوگل از جمله پیچای در سال ۲۰۰۷ درباره درخواست اپل برای اجازه دادن به کاربران برای انتخاب موتور جستجوی خود در نسخه جدید مرورگر سافاری، پرسید. در آن زمان پیچای هنوز مدیر ارشد اجرایی شرکت نبود.

طبق سندی مربوط به همان تاریخ ۷۵ درصد کاربران تنظیمات پیش فرض را تغییر نمی‌دادند و به همین دلیل برنامه‌های پیش فرض تاثیر قدرتمندی دارند.

همچنین درباره مرورگر «اینترنت اکسپلورر» متعلق به مایکروسافت از پیچای سوالاتی پرسیده شد. او درباره بازه‌ای قبل از عرضه مرورگر کروم به بازار (که با محصول مایکروسافت رقابت می‌کرد) گفت: بازار مرورگر در آن زمان راکد بود. مایکروسافت انگیزه‌ای برای ارتقای مرورگر نداشت.

به گفته او محصول کروم هنگام عرضه در سال ۲۰۰۸ میلادی یک ارتقای قابل توجه نسبت به محصولات موجود داشت.