Gerdab.IR | گرداب

سانسور ماهواره‌ای؛ دسترسی خبرگزاری‌ها به تصاویر ماهواره‌ای غزه متوقف شده است

سانسور ماهواره‌ای؛ دسترسی خبرگزاری‌ها به تصاویر ماهواره‌ای غزه متوقف شده است
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲

شرکت پلنت لبز، ارائه‌دهنده تصاویر ماهواره‌ای به خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، تصاویر هوایی غزه را از برنامه خود حذف کرده است.

به گزارش گرداب به نقل از سمافور پس از آن که نیویورک تایمز در مقاله‌ای با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای موضع تانک‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی را مشخص کرده بود، حالا ارائه‌دهندگان تصاویر ماهواره‌ای به سازمان‌های خبری و پژوهشگران محدودیت‌هایی بر تصاویر ماهواره‌ای غزه وضع کرده‌اند.

شرکت ارائه‌دهنده تصاویر ماهواره پلنت لبز (Planet Labs) و رقبای این شرکت پیش از این در جنگ‌های مشابه مانند جنگ روسیه و اوکراین، با در اختیار گذاشتن تصاویر هوایی با کیفیت توانسته بودند انقلابی در زمینه پوشش رسانه‌ای جنگ ایجاد کنند. این تصاویر ماهواره‌ای قبلاً تنها در اختیار دولت‌ها و آژانس‌های اطلاعاتی آن‌ها قرار داشت. اما برای اقناع افکار عمومی غربی علیه روسیه از آن به شدت استفاده شد.

در روز‌های نخست جنگ اوکراین این شرکت‌های ماهواره‌ای تصاویر با کیفیتی از نحوه نبرد و مواضع نیرو‌ها منتشر می‌کردند و کارشناسان این جنگ را نخستین جنگ مدرنی معرفی میکردند که خبرنگاران، پژوهشگران و مردم عادی می‌توانند اتفاقات جنگ را لحظه به لحظه با جزئیات رصد کنند.

حال، اما استفاده از این فناوری برای جنگ فلسطین با محدودیت شدید روبرو شده است.

شرکت پلنت که در سان‌فرانسیسکو مستقر است در سال ۲۰۱۰ توسط دانشمندان سابق ناسا تشکیل شد. در روز‌های اخیر تصاویر ماهواره‌ای این شرکت از نوار غزه با محدودیت‌های زیادی روبرو شده است.

هفته گذشته بسیاری از تصاویر ماهواره‌ای غزه از برنامه بارگذاری هوایی این شرکت حذف شد و تصاویر مربوط به غزه از طریق فولدری در گوگل درایو در اختیار رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفت. این شرکت ماهواره‌ای گفته است که در زمان جنگ‌های فعال ممکن است تصاویر منتشرشده را دستکاری کند.

در تاریخ ۳۰ اکتبر و ۱ نوامبر این شرکت ماهواره‌ای هیچ تصویری (حتی با کیفیت بسیار پایین) از منطقه شمالی نوار غزه ارائه نکرد؛ جایی که فعالیت ارتش صهیونیست‌ها عمدتا در آنجا بود. علاوه بر این مشتریان این شرکت به تصاویر با کیفیت از غزه از تاریخ ۲۲ اکتبر (هفته‌ای پس از طوفان‌الاقصی) دسترسی نداشتند.

همچنین بعضی از مشتریان اعلام کردند که تصاویر ماهواره‌ای این شرکت از غزه سانسور شده است و در بعضی مناطق ستون‌های رنگی بر روی نوار ساحلی قرار داشته است. این شرکت از جمعه گذشته هیچ تصویر ماهواره‌ای از غزه در اختیار مشتریان خود قرار نداده است.

همزمانی سانسور گسترده این تصاویر ماهواره‌ای با آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل باعث شده که بسیاری از کارشناسان گمان کنند ارتش صهیونیست دچار تلفات زیادی در نبرد شده است.