Gerdab.IR | گرداب

رسوایی جنرال موتورز؛ خودرو‌های خودران کروز کودکان را تشخیص نمی‌دهد

رسوایی جنرال موتورز؛ خودرو‌های خودران کروز کودکان را تشخیص نمی‌دهد
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲

این شرکت آمریکایی با وجود اطلاع از این ماجرا، اقدامی برای جمع‌آوری خودرو‌های خود از سطح شهر نکرد.

به گزارش گرداب، برطبق اسناد داخلی شرکت کروز، واحد خودروی خودران شرکت خودروسازی جنرال موتورز، خودرو‌های خودران این شرکت دارای نواقص متعددی هستند.

دالاس، هیوستون، میامی و سان‌فران‌سیسکو از جمله شهر‌هایی هستند که خودرو‌های خودران یا AV‌های شرکت جنرال موتورز در خیابان‌ها به جابجایی مسافران می‌پردازند. شرکت کروز در این زمینه توانسته که با استفاده از سنسور‌های خاص و ترکیب آن‌ها با اطلاعات دوربین‌ها اقدام به مسیریابی و هدایت خودرو‌های بدون راننده بکند و در این زمینه از یادگیری ماشین برای شناخت موانع و خطرات احتمالی استفاده کرده است.

این صنعت جدید، اما دارای ایراد‌ها و نواقص ساختاری زیادی است و از همین رو شرکت‌هایی مانند کروز به خاطر انجام آزمایش‌هایش در خیابان‌های واقعی و عمومی هدف انتقاد‌های زیادی قرار گرفته است.

علی‌رغم شکاکیت عموم جامعه آمریکا نسبت به این فناوری، شرکت کروز تاکید دارد که ربات‌های راننده بسیار از رانندگان انسانی ایمن‌تر هستند. به‌طور مثال مدیر عامل این شرکت کایل وگت (Kyle Vogt) ماه گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «هر کار که ما به شکل متفاوتی با انسان‌ها انجام می‌دهیم، سروصدا راه می‌اندازد».

چند هفته گذشته سازمان ملی ایمنی رفت‌آمد بزرگراه‌ها در آمریکا اعلام کرد که به دنبال تحقیق از ناوگان ۶۰۰ خودرویی کروز است تا ببیند این خودرو‌ها چه خطراتی برای خودرو‌های دیگر در

خیابان و افراد پیاده دارد. هفته گذشته نیز شهرداری سان‌فرانسیسکو اعلام کرد فعالیت‌های خودرو‌های خودران این شرکت را متوقف خواهد کرد. این تصمیم به دنبال مجموعه‌ای از تصادف‌ها و عملکرد‌های اشتباه بوده است. همچنین به گفته مقامات این شهر شرکت کروز حاضر نشده که تصاویر ویدیویی از برخورد خودروی آن‌ها با یک عابر پیاده را در اختیار آن‌ها قرار دهد. این عابر پیاده پس از تصادف با خودروی خودران چندین متر بر روی زمین کشیده شده است.

به دنبال این ماجرا فعالیت‌های این شرکت در شهر‌های فونیکس و آستین نیز متوقف شد و تنها با حضور عامل انسانی این خودرو‌ها فعالیت خواهند کرد.

خبرگزاری اینترسپت به اسنادی دست یافته است که این شرکت مدت‌ها پیش از اتفاقات اخیر از مشکل ایمنی جدی این خودرو‌ها مطلع بودند.

خودرو‌های خودران کروز اساساً دارای دو ایراد اصلی است: عدم تشخیص صحیح چاله‌های بزرگ در جاده‌ها و مشکل در تشخیص کودکان و خطر زیر گرفتن آنها. این مسئله در گفتگو‌های داخلی این شرکت بار‌ها به میان آمده است. اما تا قبل از رسوایی اخیر این شرکت همیشه ایمنی محصولات خودرا تضمین‌شده معرفی می‌کرد.

برایانت واکر اسمیت استاد حقوق دانشگاه کارولینای جنوبی و مهندسی که در زمینه خودرو‌های خودکار مطالعه می‌کند در این رابطه می‌گوید: «آنچه بیش از هر چیز مرا عمیقاً عصبی می‌کند این است که در سطح مدیریت اجازه آزمایش، فعالیت و به‌کارگیری خودرو‌های بدون راننده داده می‌شود و در عموم جامعه این خودرو‌ها به عنوان گزینه‌هایی ایمن مطرح می‌شوند».