Gerdab.IR | گرداب

سرویس جاسوسی اوکراین و استفاده از ترور به عنوان سلاح جنگی

سرویس جاسوسی اوکراین و استفاده از ترور به عنوان سلاح جنگی
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲

واشنگتن‌پست در گزارشی از ابزار جنگی نامتعارف اوکراینی‌ها پرده برمی‌دارد: تسویه حساب.

به گزارش گرداب به نقل از واشنگتن پست، فهرست رو به افزایش ترور روس‌ها و جدایی‌طلبان اوکراینی نشان می‌دهد که سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین از «تسویه حساب» به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کنند. این روزنامه روز دوشنبه با استناد به «مقامات فعلی و سابق اوکراین و ایالات متحده امریکا» نوشت که تأمین مالی و آموزش‌های آژانس اطلاعات مرکزی (سی. آی. ای) باعث بیشتر شدن موفقیت‌های عملیات مخفی اوکراین علیه روسیه شده است. با این حال، سی. آی.‌ای در تلاش‌های ترور دولتی اوکراین در سطح عملیاتی دخالتی ندارد و برخی از مقامات آمریکایی از این فعالیت‌ها ناراحت هستند.

«پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت آگاهی و افزایش دانش مخاطبان خود به ترجمه و انتشار مطالبی در حوزه‌های مختلف فناوری اقدام می‌کند. انتشار مطالب به معنای تایید محتوای آن نیست».


اداره جاسوسی سی. آی.‌ای در اوکراین

در سال ۲۰۱۴، زمانی که روسیه به کریمه حمله کرد، سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین در وضعیت تقریبا فلج شده قرار داشتند. سازمان‌های اطلاعاتی مانند اکثر بخش‌های دولتی اوکراین، به‌طور بومی متورم شده بودند و از نظر سستی و فساد بسیار شبیه بوروکراسی‌های سبک شوروی بودند.

به گفته ناظران، مهمتر از همه، آن‌ها «پر شدده بودند از خاینین، جاسوسان و هواداران روسیه». تعداد کمی تعجب کردند که تقریباً به محض این که روسیه کریمه را به خود ضمیمه کرد، رئیس محلی آژانس امنیت داخلی، سرویس امنیت اوکراین (SBU) به روسیه فرار کرد.

به گزارش واشنگتن پست، بلافاصله پس از حمله روسیه به کریمه، سی. آی.‌ای به دنبال جلوگیری از تجاوز بیشتر روسیه به اوکراین بود. به همین دلیل است که در سال ۲۰۱۵ اداره پنجم سرویس امنیت اوکراین را ساخت. این اداره‌ی کاملاً جدید – که امروز هم باقی مانده است - از بقیه سرویس امنیت اوکراین جدا شده بود. گزارش شده است که سی. آی.‌ای یک بخش جدید را با یک ساختمان ستادی کاملاً جدید در داخل اداره اصلی اطلاعات اوکراین (GUR) ساخته است که به عنوان شاخه اطلاعاتی وزارت دفاع عمل می‌کند.

آموزش اقدامات فعال

سی. آی.‌ای متوجه شد که اداره اصلی اطلاعات اوکراین GUR به عنوان یک آژانس، چابکتر و انعطاف پذیرتر از سرویس امنیت اوکراین SBU عمل می‌کند. در نتیجه، شروع کرد به آموزش دادن بخش‌های شبه نظامی اداره اصلی اوکراین، اسپتسناز (spetsnaz)، طبق برنامه‌ی «اقدامات فعال». این برنامه اصطلاحی است که روش‌های جنگ سی. آی. ایسی را توصیف می‌کند، اعم از تبلیغات، عملیات خرابکارانه و حتی ترور. با این حال، واشنگتن پست ادعا می‌کند که آموزش‌های سی. آی.‌ای بر روی «ارتباطات و مبادله امن» متمرکز شده است تا تیم‌های GUR بتوانند به صورت مخفیانه در پشت خطوط دشمن با استفاده از مانور‌های مخفی عملیات انجام دهند و ترور‌های هدفمند در این آموزش‌ها گنجانده نشده است.

در این میان، سی. آی.‌ای حضور قابل توجه خود در زمین کیف را حفظ کرد. با ماهرتر شدن اداره پنجم SBU و بخش شبه نظامی GUR، سی. آی.‌ای به انبوهی از داده‌های آن‌ها دست یافت. اوکراینی‌های سپاسگزار حتی به افسران سی. آی.‌ای اجازه دسترسی مستقیم به دارایی‌هایی از روسیه که بدست آورده بودند، دادند. این اساساً به همکاری مشترک تبدیل شد، چیزی که به ندرت اتفاق می‌افتد، حتی در میان سرویس‌های اطلاعاتی متحد و دوست.

تسویه حساب به عنوان یک سلاح جنگی

با این حال، حتی قبل از فوریه ۲۰۲۲، زمانی که روسیه تلاش کرد به تمام اوکراین حمله کند، کیف شروع به اتخاذ سی. آی. ایست «تسویه حساب» به عنوان یک سلاح جنگی کرد. در چیزی که واشنگتن پست از آن به عنوان «جنگ خروشان در سایه» یاد می‌کند، عوامل SBU و GUR ده‌ها ترور را علیه جدایی طلبان اوکراینی طرفدار روسیه و روس‌های معروف طرفدار کرملین انجام داده اند که برخی از آن‌ها در عمق خاک روسیه بود.

این روزنامه ادعا می‌کند که تمام ترور‌های SBU و GUR مستقیماً از سوی رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، تأیید شده است.

در هر عملیات، اوکراینی‌ها تضمین می‌کردند که از هیچ تجهیزات یا سلاح‌های ارائه‌شده از سوی سی. آ.‌ای استفاده نمی‌کنند تا آمریکا را در این ترور‌ها دخیل نسازند. حتی بودجه مورد استفاده برای عملیات‌ها از آنچه واشنگتن پست «جریان‌های تأمین مالی مخفی تفکیک‌شده» می‌خواند، تأمین می‌شد که منابع سی. آی.‌ای را شامل نمی‌شد. این روزنامه به سخنان مقامات اطلاعاتی ایالات متحده امریکا اشاره می‌کند که «تأکید کردند که [سی. آی. ای]هیچ دخالتی در عملیات کشتار هدفمند آژانس‌های اوکراینی نداشته است». به گفته این مقامات، سی. آی.‌ای به سازمان‌های جاسوسی اوکراین در مورد نحوه جمع آوری اطلاعات در پشت خطوط دشمن آموزش داده است، نه در مورد نحوه انجام قتل‌های هدفمند.

دلخوری در سی. آی.‌ای

علی‌رغم تفکیک منابع، تصمیم اوکراینی‌ها برای پیگیری یک کمپین تهاجمی ترور در پشت خطوط دشمن، باعث ناراحتی در داخل سی. آی.‌ای شده است. واشنگتن پست می‌گوید که ایالات متحده امریکا نگران متهم شدن به همدستی در این اقدامات غیر متعارف از سوی روسیه است. این احتمال که روس‌ها در نهایت ممکن است پاسخ مشابهی بدهند نیز باید برای سی. آی.‌ای نگران کننده باشد. استفاده از ترور به عنوان بخشی از اقدامات فعال، نمونه‌ای از شیوه‌ی عملیاتی سی. آی.‌ای نیست. این روزنامه به نقل از یکی از مقامات سابق سی. آی.‌ای که نامش فاش نشده است، می‌گوید: «ما شاهد تولد مجموعه‌ای از سرویس‌های اطلاعاتی هستیم که شبیه موساد در دهه ۱۹۷۰ هستند». این سخن به جنگ مخفیانه‌ی ترور بین اسرائیل و فلسطینی‌ها پس از کشتار مونیخ در سال ۱۹۷۲ اشاره دارد.