Gerdab.IR | گرداب

جاسوس سابق شوروی به دنبال شکایت از دولت بریتانیا به خاطر افشای هویت

جاسوس سابق شوروی به دنبال شکایت از دولت بریتانیا به خاطر افشای هویت
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲

قاضی اعلام کرده که این جاسوس سابق روس که در لتونی زندگی می‌کند، به خاطر افشای هویتش می‌تواند از دولت بریتانیا شکایت کند.

به گزارش گرداب، یک قاضی اعلام کرده است که یک افسر پیشین ک. گ. ب شوروی سابق که اکنون در بریتانیا تحت حمایت شاهدان زندگی می‌کند، می‌تواند از دولت بریتانیا به دلیل افشای هویت خود به مقامات لتونی شکایت کند، زیرا جان او را به خطر افتاده است. بوریس کارپیچکوف، ۶۴ ساله، در سال ۱۹۸۴ به ک. گ. ب اتحاد جماهیر شوروی پیوست، اما در سال ۱۹۹۱ زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید، به یک سرباز پناهنده برای اطلاعات لتونی تبدیل شد.

او سپس ظاهراً برای یکی از سازمان‌های جانشین ک. گ. ب یعنی سرویس امنیت فدرال، درباره لتونی جاسوسی کرد، قبل از این که دوباره طرف را عوض کند و درباره روسیه برای لتونیایی‌ها جاسوسی کند.

او همچنین مدعی است که درباره روسیه برای اطلاعات فرانسه و آمریکا نیز جاسوسی کرده است. در سال ۱۹۹۸، او با حمل دو چمدان پر از اسناد فوق محرمانه دولت روسیه و با استفاده از پاسپورت‌های جعلی، به همراه خانواده خود به بریتانیا رسید، جایی که از آن زمان تاکنون در آنجا زندگی می‌کند.

اندکی پس از اعطای پناهندگی، دولت بریتانیا هویت جدیدی برای کارپیچکوف صادر کرد تا از وی در برابر سرویس‌های امنیتی روسیه محافظت کند. در سال ۲۰۱۸، کارپیچکوف ادعا کرد که علیرغم تلاش‌های دولت بریتانیا برای محافظت از او، اطلاعات روسیه از سال ۲۰۰۶ سه بار تلاش کرده است او را بکشد.

از زمان انتقال کارپیچکوف به بریتانیا، مقامات لتونی نیز دو بار تلاش کرده اند که او را به آنجا مسترد کنند. یک قاضی دادگاه عالی اولین درخواست استرداد را رد کرد و حکم داد که در صورت تحویل کارپیچکوف به لتونی، جان او در خطر خواهد بود. اما در سال ۲۰۱۸ مقامات لتونی درخواست پیگیری برای استرداد کارپیچکوف را صادر کردند.

در آن زمان آژانس ملی جنایات بریتانیا (NCA) که مدیریت خدمات افراد تحت حفاظت بریتانیا را بر عهده دارد، اطلاعاتی درباره هویت محافظت شده‌ی کارپیچکوف به لتونیایی‌ها داد. بعداً یک قاضی دیگر نیز این درخواست استرداد دوم را هم رد کرد و هشدار داد که افسر اطلاعاتی سابق ک. گ. ب دشمنان خطرناک فراوانی در لتونی و روسیه دارد.

کارپیچکوف ادعا می‌کند که اطلاعاتی که آژانس ملی جنایات بریتانیا در جریان مذاکرات استرداد با لتونی‌ها به اشتراک گذاشته بود، منجر به دریافت تهدید به مرگ از سوی دشمنان خود در خارج از کشور شد.

اما این آژانس ادعا می‌کند که تحت قانون حکم دستگیری اروپایی مجبور بوده هویت محافظت شده کارپیچکوف را برای مقامات لتونی افشا کند. با این حال، روز جمعه، یک قاضی دادگاه عالی حکم داد که کارپیچکوف حق دارد از آژانس به دلیل افشای غیرقانونی جزئیات هویتی کارپیچکوف و نقض قوانین حفاظت از داده‌ها شکایت کند.

این بدان معناست که کارپیچکوف اکنون حق دارد علیه دولت بریتانیا به دلیل سوء استفاده از اطلاعات خصوصی خود شکایت کند.