Gerdab.IR | گرداب

امکان نصب برنامه‌های خارج از اپ استور برای کاربران اروپایی

امکان نصب برنامه‌های خارج از اپ استور  برای کاربران اروپایی
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۲

بلومبرگ مدعی شده که اپل در نیمه اول سال آینده میلادی قابلیت سایدلودینگ اپ‌ها روی آیفون را تنها برای کاربران اتحادیه اروپا فراهم می‌کند.

به گزارش گرداب، کاربران آیفون در اتحادیه اروپا در نیمه اول ۲۰۲۴ می‌توانند برنامه‌های دلخواه خود را خارج از اپ استور دانلود نمایند.

اپل در راستای پیروی از قوانین اتحادیه اروپا قابلیت سایدلودینگ را در اختیار کاربران اروپایی قرار می‌دهد و کاربران در سایر کشور‌ها ازجمله ایران به آن دسترسی پیدا نخواهند کرد.

علاوه‌براین، شاید توسعه‌دهندگان بتوانند کارمزد ۱۵ تا ۳۰ درصدی اپل را دور بزنند، البته بعید به نظر می‌رسد که کوپرتینویی‌ها به این راحتی از کارمزد خود بگذرند.

به گفته «مارک گرمن» خبرنگار بلومبرگ، اپل یک سیستم به‌شدت کنترل‌شده را برای کاربران اتحادیه اروپا معرفی می‌کند تا از طریق این سیستم امکان نصب برنامه خارج از اپ استور وجود داشته باشد.

گزارش گرمن با گزارشی که اخیراً از افزودن قابلیت سایدلودینگ به آپدیت iOS ۱۷.۲ اشاره می‌کرد، در تضاد است. به‌روزرسانی iOS ۱۷.۲ احتمالاً ماه آینده میلادی از راه می‌رسد، اما گزارش جدید بلومبرگ می‌گوید این قابلیت در نیمه اول ۲۰۲۴ در اختیار کاربران اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد.

قانون بازار‌های دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا که در تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۲۲ اجرایی شد، غول‌های دنیای فناوری یا «دربان‌ها» را مجبور می‌کند که سرویس‌ها و پلتفرم‌های خود را در اختیار سایر شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان قرار دهند.

قانون DMA تأثیر چشمگیری روی پلتفرم‌های اپل دارد و می‌تواند منجر به تغییرات چشمگیری در اپ استور، Messages، فیس‌تایم، سیری و سایر محصولات کوپرتینویی‌ها شود.

اپل ادعا می‌کند که سایدلودینگ اپ‌ها می‌تواند امنیت و حریم خصوصی کاربران را زیر سؤال ببرد و افراد را در برابر بدافزار و کلاهبرداری آسیب‌پذیر کند. با وجود چنین گفته‌هایی، اپل باید از قوانین اتحادیه اروپا پیروی کند، در غیر این‌صورت باید تا ۲۰ درصد درآمد جهانی خود را به‌عنوان جریمه بپردازد.

منبع: دیجیاتو