Gerdab.IR | گرداب

در پاسخ به تحریم‌های آمریکا؛

چین صادرات مواد اولیه باتری را محدود می‌کند

چین صادرات مواد اولیه باتری را محدود می‌کند
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲

چین محدودیت‌هایی را برای صادرات گرافیت که یکی از اجزای اصلی باتری‌ها و اکومولاتورهاست، در پاسخ به تحریم‌های جدید آمریکا اعمال می‌کند

به گزارش گرداب، چین محدودیت‌هایی را برای صادرات گرافیت که یکی از اجزای اصلی باتری‌ها و اکومولاتورهاست، اعمال می‌کند. این اقدام در پاسخ به تحریم‌های جدید آمریکاست، اما از قضا احتمالاً خود آمریکا از این موضوع سود می‌برد، چون این کشور خود تولیدکننده گرافیت است و مشتریان شرکت‌های چینی می‌توانند از دنیای جدید (New World) گرافیت مورد نیاز را تأمین کنند.

«پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت آگاهی و افزایش دانش مخاطبان خود به ترجمه و انتشار مطالبی در حوزه‌های مختلف فناوری اقدام می‌کند. انتشار مطالب به معنای تایید محتوای آن نیست».


اقدام عجولانه چین

در اکتبر سال ۲۰۲۳، مقامات ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را بر تأمین تجهیزات تولید ریزمدار‌ها به چین اعمال کردند. به گزارش رویترز، واکنش چین سریع بود و عرضه گرافیت را محدود کرد تا ضربه‌ای به صنعت تولید باتری جهانی زده باشد. این تغییرات از اول دسامبر ۲۰۲۳ به اجرا درخواهد آمد و پس از آن روز، هر شرکتی که در زمینه صادرات گرافیت از چین فعالیت دارد، ملزم به دریافت مجوز ویژه از مقامات این کشور برای ادامه فعالیت خود خواهد بود. بدون مجوز، صادرات گرافیت به خارج از مرز‌های چین نقض قانون تلقی خواهد شد.

گرافیت یک ماده مهم در بسیاری از صنایع است. به طوری که بدون آن، تولید باتری و برخی از انواع باتری‌ها که تقریباً در همه جای دنیای مدرن استفاده می‌شوند، غیرممکن خواهد بود. به عنوان مثال، پایه آند باتری خودرو‌های الکتریکی گرافیتی است. کین هوین (Kien Huynh)، مدیر ارشد بازرگانی Alkemy Capital Investments که مسئول توسعه پروژه‌ها در این بخش است، گفت: «این حرکت جسورانه و غیرمنتظره از سوی چین در رابطه با گرافیت ما را غافلگیر کرد، چون خیلی زودتر از آن که کسی بتواند پیش‌بینی کند، اتفاق افتاد». لازم به ذکر است که محدودیت‌های مشابهی در تابستان ۲۰۲۳ در رابطه با گالیم و ژرمانیوم، فلزات مورد استفاده در تولید نیمه هادی‌ها، اعمال شده بود.

وابستگی شدید به چین

چین به اقدامات ایالات متحده پاسخ می‌دهد، اما تصمیمات آن تقریباً کل جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. وضعیت محدودیت‌های صادرات گرافیت به این دلیل پیچیده است که چین تأمین‌کننده اصلی این ماده است و در سال‌های اخیر توانسته بیش از ۹۰ درصد بازار جهانی گرافیت را در اختیار بگیرد. طبق گزارش گمرک چین، بزرگ‌ترین خریداران گرافیت از چین، کشور‌هایی از جمله ژاپن، آمریکا، هند و کره جنوبی هستند. طبق محدودیت‌های جدید، چین صادرکنندگان را ملزم می‌سازد که از اول دسامبر ۲۰۲۳ برای دو نوع گرافیت که شامل گرافیت مصنوعی با خلوص بالا، سختی بالا و استحکام بالا، و همچنین گرافیت پوسته‌دار طبیعی و همه محصولات مبتنی بر گرافیت می‌شود، جهت دریافت مجوز درخواست دهند.

در سال‌های اخیر، چین تولید گرافیت طبیعی خود را برای محافظت از محیط زیست کاهش داد و در عوض شروع به افزایش تولید گرافیت مصنوعی از سال ۲۰۲۱ کرد. به گفته شرکت ارائه دهنده خدمات مشاوره‌ای Mysteel، فرم مصنوعی اکنون ۷۰ درصد از تولید گرافیت در چین را تشکیل می‌دهد. علاوه بر موارد فوق، در فرم صادراتی باید نام گیرنده نهایی گرافیت مشخص شود. این اقدام احتمالاً برای مقابله با طرح‌های حذف مواد «خاکستری» انجام شده است.

چه فایده‌ای دارد؟

پکن زمانی محدودیت‌های صادراتی جدید اعمال می‌کند که بسیاری از دولت‌های خارجی فشار بر شرکت‌های چینی را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا در حال بررسی وضع تعرفه بر خودرو‌های برقی ساخت چین است و استدلال می‌کند که آن‌ها به طور ناعادلانه از یارانه بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر این در اوایل اکتبر ۲۰۲۳، دولت ایالات متحده محدودیت‌هایی را برای دسترسی شرکت‌های چینی به نیمه‌رسانا‌ها، از جمله توقف فروش تعدادی از تراشه‌های هوش مصنوعی ساخت انویدیا، توسعه و گسترش داد.

کارشناسان معتقدند که قوانین جدید خیلی سریع منجر به کمبود گرافیت در بازار خواهد شد و مصرف‌کنندگان مجبور خواهند شد تا به دنبال تأمین‌کنندگان جدید و خرید مواد با قیمت‌های بالاتر از آن‌ها باشند. کانگ دونگ جین (Kang Dong-jin)، تحلیلگر شرکت Hyundai Motor Securities گفت: «با این محدودیت جدید در صادرات گرافیت، شرکت‌های کره جنوبی که به شدت به چین برای واردات گرافیت متکی هستند باید به دنبال جایگزین‌هایی باشند، اما این احتمالاً هزینه‌ها را برای بسیاری افزایش خواهد داد». او استرالیا و از همه مهم‌تر ایالات متحده را به عنوان نمونه‌هایی از منابع جایگزین ذکر کرد. به عبارت دیگر، چین با اعمال محدودیت‌هایی بر صادرات گرافیت خود به دلیل سیاست‌های مقامات آمریکایی، در واقع به ایالات متحده این فرصت را داد تا از فروش گرافیت استخراج شده یا سنتز شده در این کشور درآمد خوبی به دست آورد. منطق حاضر در پشت این اقدامات هنوز کاملاً مشخص نیست.

پیش‌بینی عواقب آن غیرممکن است

تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز گفتند که مشخص نیست اقدامات جدید چه تأثیری بر گرافیت در کوتاه مدت خواهد داشت. ایوان لام (Ivan Lam)، تحلیلگر ارشد در کانترپوینت ریسرچ گفت: «این کنترل و محدودیت یک ممنوعیت کامل نیست و کنترل‌های موقت قبلی تأثیر قابل‌توجهی بر هیچ صنعتی نداشته‌اند». در این مورد، به احتمال زیاد صحبت از محدودیت‌های صادراتی از اول آگوست ۲۰۲۳ برای عرضه گالیم و ژرمانیوم چینی است که در تولید نیمه هادی‌ها و لوازم الکترونیک نظامی بسیار ضروری هستند. اما ایوان لام تا حدی اشتباه می‌کند، چون محدودیت‌های چین قبلاً منجر به افزایش قیمت این فلزات و در نتیجه محصولات نهایی آن‌ها شده است.

چین این اقدامات را با هدف ایجاد دردسر و نگرانی برای ایالات متحده انجام می‌دهد در حالی که بر بازار‌های هر دو فلز تسلط دارد. علیرغم این که حدود یک ماه تا اعمال قوانین جدید صادرات گرافیت از چین باقی مانده، قیمت‌ها هنوز افزایش نیافته است. علاوه بر این تا پایان اکتبر ۲۰۲۳، قیمت آن به دلیل کاهش تقاضا از سوی سازندگان خودرو‌های الکتریکی، ۲۵ درصد نسبت به ژانویه ۲۰۲۳ کاهش یافت.