Gerdab.IR | گرداب

هشت شیوه برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی

هشت شیوه برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲

با نزدیک شدن به شب یلدا میزان حملات سایبری افزایش خواهد یافت.

به گزارش گرداب، بلک فرایدی (جمعه سیاه) و شب یلدا از جمله روز‌هایی است که حملات سایبری در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

کلاهبرداران با به‌کارگیری روش‌های عجیب غریب همچون پیشنهاد معاملات سودآور و جا زدن خود به عنوان برند‌های بسیار معتبر تلاش می‌کنند تا داده‌های شخصی و پول افراد را به سرقت ببرند. بعضی افراد حتی تلاش می‌کنند که به مغازه‌های آنلاین معتبر نفوذ کنند و هویت و اطلاعات آن‌ها را به سرقت ببرند.

شرکت امنیتی ترند میکرو اعلام کرده که در ماه اکتبر ۲۰۲۳ حدود ۳۵ هزار وب‌سایت کلاهبرداری در حوزه بلک فرایدی پیدا کرده است و پیش‌بینی کرده در طی این آخر هفته حملات عموماً تا ۳ هزار درصد افزایش پیدا می‌کند.

چستر ویسنیوسکی مدیر اجرایی پژوهش‌های کاربردی در شرکت امنیتی سوفوس هشت روش را برای اطمینان از حریم شخصی آنلاین پیشنهاد می‌کند.

این هشت روش عبارت‌اند از:

۱- استفاده از بلاک‌کننده تبلیغات (اد بلاکر): تبلیغات نه تنها تک تک کار‌های شما در اینترنت را ثبت و ضبط می‌کنند بلکه آن‌ها منبع بسیاری از لینک‌های مخرب و آلوده هستند.

۲- استفاده از مرورگری خصوصی یا حالت ناشناس (incognito): با استفاده کردن از حالت مرورگری شخصی در مرورگر فایرفاکس یا حالت ناشناس در مرورگر کروم، کوکی‌های ردیاب را مسدود کنید و اثر انگشت کمتری در فضای مجازی به جا بگذارید.

۳- مرورگر خود را «حریم شخصی ایمن» سازید: شما می‌توانید با استفاده از افزونه مرورگر Privacy Badger از شرکت Electronic Frontier Foundation شما می‌توانید به‌طور خودکار تمام انتخاب‌های درست در حوزه مرورگری را انجام دهید.

۴- از یک حساب بر روی سرویس‌های متعدد استفاده نکنید: با وجود این که استفاده از یک حساب برای ورود به همه سایت‌ها جذاب است، اما بهتر است که برای اطمینان بیشتر رمزعبور‌های متفاوتی داشته باشید.

۵- از حالت مهمان استفاده کنید: اگر شما حسابی در یک وبسایت ایجاد می‌کنید که قرار نیست دوباره به آنجا سر بزنید، بررسی کنید که آیا گزینه ورود میهمان هست یا خیر.

۶- جزئیات کارت بانکی خود را ذخیره نکنید: فروشگاه‌های اینترنتی اغلب پیشنهاد می‌دهند که به‌طور خودکار اطلاعات بانکی شما را ذخیره و ارائه کنند تا شما سریعتر خرید انجام دهید. هیچوقت این کار را انجام ندهید مگر این که کاملا ضرروی باشد.

۷- مراقب پیام‌های فورواردشده در پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی باشید: کلاهبرداران اغلب از طریق ارسال لینک‌های آلوده در پیامرسان‌ها بدافزار‌های خود را منتشر می‌کنند.

۸- اگر یک معامله پیشنهادی بیش از اندازه خوب به نظر می‌رسید احتمالاً کلاهبرداری است: پیشنهاد‌های پولدار شدن لحظه‌ای و ... اغلب شیوه‌ای است که کلاهبرداران با فریب مخاطبان عملیات خود را به پیش می‌برند.