Gerdab.IR | گرداب

پنج هدف مهم انگستان در زمینه کوانتوم

پنج هدف مهم انگستان در زمینه کوانتوم
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲

دولت انگلستان از سال 2014 مبلغ 1 میلیارد پوند در حوزه پژوهش و توسعه کوانتوم سرمایه‌گذاری کرده است و می‌خواهد در طی ده سال آینده میزان 2.5 میلیارد پوند دیگر در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش گرداب، انگلستان به دنبال این است که در زمینه فناوری‌های کوانتوم موضع برتری پیدا کند و نیروی پردازشگری بیشتری در زمینه دارو و درمان، مواد، مسیریابی بدون ماهواره، حس‌گر‌های دقیق و سایر زیرساخت‌های حیاتی پیدا کند. دولت بریتانیا به تازگی ۵ ماموریت اصلی خود در این زمینه را آشکار ساخته است.

انگلستان از ۵ ماموریت خود رونمایی کرده که به راهبرد ملی کوانتوم این کشور اضافه می‌شود. راهبرد ملی کوانتوم بریتانیا قرار است این کشور را در زمینه علم و مهندسی کوانتوم پیشگام جهان سازد.
این ماوریت‌ها شامل سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و اقدامات ویژه دولتی خواهد بود.

نخستین چالش ساخت رایانه‌های کوانتومی که قادر به اجرای یک تریلیون عملیات باشند قبل از این که یک خطای منطقی رخ دهد. امروز بهترین دستاورد در این زمینه اجرای صد عملیات‌های کوانتومی بدون خطاست.
این دستاورد محاسباتی را امکان‌پذیر می‌سازد که به دست ابررایانه‌ها نیز امکان‌پذیر نیست و از این‌رو صنایع پزشکی، مالی، دفاعی، انرژی، تولید و ... را تقویت می‌کند.

با چنین زیرساختی انگلستان تبدیل به پیشرفته‌ترین شبکه کوانتومی دنیا و اینترنت کوانتومی در آینده تبدیل می‌شود. رسیدن به این هدف ماموریت شماره ۲ انگلستان در این زمینه است. در متن این سند آمده است:
«در پایان ماموریت انگلستان قابلیت خواهد داشت که اطلاعات کوانتومی را از مقیاس محلی به مقیاس جهانی ارسال کند و از این مسئله برای مزیت اقتصاد و جامعه ما بهره ببرد».

سه هدف دیگر قرار است تا سال ۲۰۳۰ محقق شوند. بیماران انگلیسی تا آن زمان قرار است از حسگر‌های کوانتومی بهره ببرند و درمانی برای بیماری‌های مزمن، تشخیص اولیه و ... ارائه شود.
در متن این سند آمده است: «تا سال ۲۰۲۸ اسکنر‌های مغزی مبتنی بر کوانتوم جراحی‌های دقیق را برای کودکانی که از بیماری‌های شدید عصب‌شناختی رنج می‌برند، فراهم می‌کند تا بهبود و نتیجه جراحی بهتر شود». در این سند همچنین فناوری‌های مشابهی برای زوال عقل، سرطان سینه و تومور‌های مرحله اولیه وعده داده شده است.
انگلستان که می‌خواهد در این زمینه به جایی برسد که هیچ کشوری به آن نزدیک نشده، به دنبال ساخت و توسعه سامانه‌های مسیریابی کوانتومی و ساعت‌هایی که بر روی هواپیما‌ها پیاده شود، ماهواره‌های مجزا و مستقل خواهد بود.

آخرین هدف تقویت ظرفیت و تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی کشور با استفاده از حسگر‌های کوانتومی موبایل و شبکه در زمینه‌های حمل‌ونقل، مخابرات، انرژی و دفاعی است. مثال‌های فهرست‌شده در این سند شامل ظرفیت‌های حسگری زیرزمین، حسگر‌های فرکانس رادیو با پهنای باند زیاد، ارتباط نوری مقاوم، حسگر‌های گاز مبتنی بر کوانتوم برای فهمیدن و اندازه‌گیری میزان انتشار گاز خواهد بود.

در هفته‌های آینده انگلستان با همکاری با صنایع، دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاران این حوزه، برنامه‌های خود را در هر زمینه مشخص می‌کند و برنامه‌های خود را برای سرمایه‌گذاری‌های ضروری، پیشرفت‌های لازم، توسعه و نمایش هر فناوری جدید اعلام خواهد کرد.

در متن سند آمده است: «هدف نهایی این است که انگلستان در زمینه صنعت کوانتوم با بنا نهادن بنیاد‌هایی برای امتیاز‌هایی در آینده پیشرفت کند و به‌طور مداوم در دهه‌های آینده دستاورد‌هایی را بازگشایی کند».
دولت انگلستان از سال ۲۰۱۴ مبلغ ۱ میلیارد پوند در حوزه پژوهش و توسعه کوانتوم سرمایه‌گذاری کرده است و می‌خواهد در طی ده سال آینده میزان ۲.۵ میلیارد پوند دیگر در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

یکی از اهداف بریتانیا این است که تا سال ۲۰۳۳ بتواند ۱۵ درصد از بازار فناوری‌های کوانتومی را به خود اختصاص دهد، ۱۵ درصد از بازار جهانی سرمایه‌گذاری سهام این حوزه را نیز به خود اختصاص دهد و یکی از پیشگامان این حوزه باشد.