Gerdab.IR | گرداب

ابراز نگرانی مدیر ارشد آی‌بی‌ام درباره رایانه‌های کوانتومی

ابراز نگرانی مدیر ارشد آی‌بی‌ام درباره رایانه‌های کوانتومی
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲

به گفته او تاثیرات ویرانگر کوانتوم بر امنیت سایبری تا چند سال دیگر دیده خواهد شد.

به گزارش گرداب، یکی از مدیران ارشد آی‌بی‌ام (IBM) گفت که دولت‌ها و کسب‌وکار‌ها برای ظرفیت تخریبی ناشی از رایانه‌های کوانتومی تا پایان دهه جاری میلادی در حوزه امنیت سایبری ایجاد خواهد شد، آماده نیستند.

آنا پائولا آسیس، مدیر کل اروپا، خاورمیانه و آفریقا آی‌بی‌ام، روز چهارشنبه در یک پنل در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس گفت که کوانتوم یک آرماگدون (آخرالزمان) در حوزه امنیت سایبری ایجاد می‌کند.

جک هیداری، مدیر اجرایی SandboxAQ هم در این پنل گفت که کسب‌وکار‌ها برای استفاده از ماشین‌های کوانتومی یا مقابله با اختلالاتی که ایجاد می‌کنند مجهز نیستند و محاسبات کوانتومی سریعتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد در حال توسعه است.

هیداری گفته: اکثر شرکت‌ها هنوز نقشه راه محکمی برای استفاده از هوش مصنوعی و ماشین‌های کوانتومی همزمان با هم برای حل مشکلات اصلی ندارند و هر چیزی که از رمزگذاری استفاده می‌کند، از تجارت الکترونیک گرفته تا بانکداری آنلاین، در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

کامپیوتر‌های کوانتومی، یک فناوری نوظهور هستند که با انجام محاسبات موازی و نه متوالی، قدرت پردازش را به شدت تسریع کرده و سیستم‌های رمزگذاری موجود را منسوخ می‌کنند. آی‌بی‌ام بسیاری از فناوری‌های پایه‌ای را برای عصر کوانتومی توسعه داده است که به گفته آسیس، مدیر کل اروپا، خاورمیانه و آفریقا آی‌بی‌ام، ممکن است تا سال ۲۰۳۰ از راه برسد.

برخی از دولت‌ها شروع به جدی گرفتن این تهدید کرده‌اند. سنای آمریکا در سال ۲۰۲۲ به اتفاق آرا، لایحه‌ای را تصویب کرد که در خصوص تهدید همین رایانه‌های کوانتومی در رمزنگاری می‌باشد.

همچنین در این پنل جوئل مسوت، رئیس دانشگاه ETH زوریخ، گفت که چین در حال انجام «تلاش بسیار جدی در بسیاری از حوزه‌ها» در محاسبات کوانتومی است.

به گفته او دولت‌ها ممکن است در تنظیم‌گری وضعیت بهتری نسبت به تنظیم‌گری هوش مصنوعی داشته باشند، زیرا این فناوری بسیار به زیرساخت وابسته است.