Gerdab.IR | گرداب

رویکرد ژاپن در قانون‌گذاری هوش مصنوعی

رویکرد ژاپن در قانون‌گذاری هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲

یک مقام رسمی اعلام کرده که ژاپن قوانین ملایم‌تری در مورد استفاده از هوش مصنوعی نسبت به اتحادیه اروپا دارد، زیرا به دنبال تقویت و رشد اقتصادی است.

به گزارش گرداب، یک مقام رسمی اعلام کرده که ژاپن به سمت قوانین ملایم‌تری در مورد استفاده از هوش مصنوعی نسبت به اتحادیه اروپا متمایل است، زیرا به دنبال این فناوری برای تقویت رشد اقتصادی و تبدیل آن به یک رهبری است.

این مقام که از افشای نامش خودداری کرده، گفته است که «هدف این است که تا پایان سال رویکردی برای هوش مصنوعی ایجاد شود. در این صورت به نگرش ایالات متحده نزدیک‌تر از قوانین سختگیرانه مورد حمایت اتحادیه اروپا است.»

رویکرد نرم‌تر ژاپنی‌ها می‌تواند تلاش‌های اتحادیه اروپا را برای ایجاد قوانین خود به‌عنوان یک معیار جهانی، با الزاماتی مانند افشای مطالب دارای حق چاپ توسط شرکت‌ها برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی که محتوا‌هایی مانند متن و گرافیک تولید می‌کنند، بی نتیجه کند.

«تیری برتون»، رئیس صنعت اتحادیه اروپا، این هفته از توکیو بازدید می‌کند تا رویکرد این اتحادیه در قاعده سازی هوش مصنوعی و همچنین تعمیق همکاری در زمینه نیمه هادی‌ها را ترویج کند. این مقام دولتی در مورد مناطقی که قوانین ژاپن احتمالاً با قوانین اتحادیه اروپا متفاوت است، توضیح بیشتری نداده است.

«یوتاکا ماتسوئو»، رئیس شورای استراتژی هوش مصنوعی دولت، قوانین اتحادیه اروپا را کمی بیش از حد سختگیرانه خواند و گفت: تقریبا غیرممکن است که مواد دارای حق چاپ را مشخص کنیم که برای یادگیری عمیق استفاده می‌شود.

به گفته وی «در اتحادیه اروپا، موضوع ترویج نوآوری کم‌رنگ‌تر بوده و بیشتر در مورد مسئولیت پذیری شرکت‌های بزرگ است.»

پیشرفت در هوش مصنوعی مولد توسط شرکت‌هایی مانند «اوپن‌ای‌آی» با حمایت مایکروسافت، به دلیل پتانسیل تغییر تجارت به طور کلی هیجان و نگرانی را برانگیخته است. چنین پتانسیلی وجود دارد چرا که هوش مصنوعی در میان فناوری‌هایی همچون نیمه‌رسانا‌های پیشرفته و رایانه‌های کوانتومی برای توسعه شتابان پیش می‌رود.

برتون معتقد است که «نکته‌هایی وجود دارد که واقعاً نگران کننده هستند و من فکر می‌کنم احتمالاً باید برای هر دموکراسی نگران کننده باشد.»

وی درباره رویکرد نظارتی اتحادیه اروپا گفته است که «مهم است آن چه را که انجام دادیم، توضیح دهیم. برای ژاپن، هوش مصنوعی می‌تواند به مقابله با کاهش جمعیت و کمبود نیروی کار کمک کند. همچنین می‌تواند تقاضا برای تراشه‌های پیشرفته‌ای را به عنوان بخشی از یک سیاست صنعتی با هدف بازپس‌گیری برتری از دست رفته ژاپن در فناوری، تحریک کند.»

به گفته کارشناسان «قدرت محاسباتی ژاپن برای پردازش گرافیکی «جی‌پی‌یو» (GPU) که برای آموزش هوش مصنوعی تعریف می‌شود، بسیار کمتر از ایالات متحده است.»

ماتسوئو معتقد است که «اگر پردازنده‌های گرافیکی در ژاپن ۱۰ برابر افزایش داده شود، احتمالا هنوز کمتر از آنچه اوپن‌ای‌آی در دسترس دارد، می‌شود.»

منبع: خبرگزاری آنا