ناظر رقابت استرالیا اعلام کرد در واکنش به گسترش سریع پلتفرمهای دیجیتال مانند آمازون، اپل، گوگل، متا و مایکروسافت در این کشور به قوانین جدیدی نیاز است.
به گزارش گرداب، کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا (ACCC) در جدیدترین گزارش خود برای «استعلام خدمات پلتفرم دیجیتال» به نگرانیهایی اشاره کرده که مربوط به گسترش این پلتفرمها و بیشتر شدن ریسک رفتارهای مخرب از سوی آنها مانند جمع آوری گسترده داده و عملکردهایی است که باعث گرفتار شدن مشتری در یک سرویس خاص و محدودسازی گزینههای انتخابی آنها میشود.
جینا کاس گاتلیب رییس ACCC در این باره میگوید: اصلاحات پیشنهادی ما شامل درخواست حفاظت از مشتریانی که هدف گرفته شده اند و همچنین کدهای خدماتی مخصوص برای جلوگیری از رفتار ضدرقابتی توسط پلتفرمهای دیجیتال تعیینشده خاص است.
این کمیسیون درباره رفتار ضدرقابتی یافتههای خاصی پیدا نکرده، اما اعلام کرده پلتفرمهای دیجیتال با قدرت بازار قابل توجهی میتوانند از شیوههایی مانند تنظیمات پیشنصب و پیشفرض برای محدود کردن انتخاب مشتری یا جلوگیری از نوآوری از رقبا استفاده کنند.
۵ پلتفرم دیجیتال ذکر شده به درخواست اظهار نظر رویترز پاسخی نداده اند.
از سوی دیگر ACCC در خصوص جمع آوری داده اعلام کرد این تهیه کنندگان با گسترش فعالیت هایشان دسترسی بهتری به دادههای مشتریان ثروتمند خواهند داشت و همیشه سیاستهای حفظ حریم خصوصی مشخص نمیکند آیا دادههای جمع آوری شده از آنچه برای عملکرد دستگاه یا بهبود محصول لازم است بیشتر است یا خیر.
رگولاتور رقابت استرالیا همچنین پیشنهاد کرده مقابله با کلاهبرداری ها، اپهای مخرب، نقدهای جعلی باید به وظیفه اجباری پلتفرمهای دیجیتال تبدیل شود. همچنین ACCC اقدامات و الزامی بیشتر و تأیید قویتر کاربران تجاری و بررسیها را نیز پیشنهاد کرده است.
ACCC اعلام کرد باید تضمین شود قوانین رقابت برای واکنش نسبت به چالشهای فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی و واقعیت مجازی متناسب هستند.