Gerdab.IR | گرداب

سقوط ۵۶ درصدی شرکت‌های فناوری صهیونیستی در بازار معاملات

سقوط ۵۶ درصدی شرکت‌های فناوری صهیونیستی در بازار معاملات
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲

جریان معاملات در شرکت‌های فناوری صهیونیستی به پایین‌ترین میزان در دهه اخیر رسیده است.

به گزارش گرداب، خروجی حوزه فناوری اسرائیل در سال ۲۰۲۳، ۵۶ درصد سقوط کرد، جریان معاملات به پایین‌ترین سطح در یک دهه اخیر رسید.

در سالی که بخش عمده آن به درگیری بر سر اصلاحات قضایی و سپس شعله‌ور شدن جنگ با فلسطینی‌ها گذشت، ارزش مالی عرضه سهام اولیه و ادغام و تملیک‌های بازار فناوری صهیونیستی نصف شده است.

صنعت فناوری رژیم صهیونیستی تحت تاثیر جنگ نابرابر با مردم بی‌گناه فلسطین شاهد افزایش خروج سرمایه در سال جاری است. تعداد ادغام‌ها، خرید یا عرضه اولیه سهام به پایین‌ترین حد در دهه اخیر رسیده است.

براساس گزارش «خروجی فناوری‌های پیشرفته» مرکز مشاوره PwC رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۳، ارزش خروجی فناوری بازار رژیم صهیونیستی از جمله ادغام و تملیک‌ها (M&A) و عرضه اولیه سهام (IPO) در سال جاری کاهش ۵۶ درصدی داشته است و از ۱۶.۹ میلیارد دلار در سال پیش به ۷.۵ میلیارد دلار رسیده است.
تعداد معاملات نیز با کاهش ۳۸ درصدی از ۷۲ معامله در سال ۲۰۲۲ به ۳۸ معامله در سال جاری رسیده است.

میانگین ارزش معاملات نیز با کاهش ۲۹ درصدی از ۲۳۵ میلیون دلار در سال پیش به ۱۶۷ میلیون دلار رسیده است.

این در حالی است که سال ۲۰۲۲ نیز سال بسیار دشواری برای صنعت فناوری رژیم صهونیستی بود. عدم اطمینان از افزایش نرخ بهره، سقوط بازار جهانی و تعدیل نیروی گسترده در حوزه فناوری باعث کاهش شدید سرمایه‌گذاری در این زمینه شد. با شروع سال ۲۰۲۳ عدم قطعیت درباره وضعیت سیاست داخلی این رژیم در زمینه اصلاحات قضایی باعث شد که سرمایه‌گذاران خارجی تمایلی به ورود به این حوزه نداشته باشند.

شرکت‌های فناوری رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۱ توانسته بودند شاهد جهش خیره‌کننده ۵۲۰ درصدی در بازار معاملات باشند و ۸۲ میلیارد دلار سرمایه جمع کرده بودند.

اکنون با گذشت حدود دو ماه از جنگ نابرابر با مردم مظلوم فلسطین و نیرو‌های مقاومت، بسیاری از استارتاپ‌ها برای تامین هزینه‌های خود به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی هستند. با این حال احتمال انجام معاملات عمده بسیار کم است.

در حال حاضر بسیاری از نیروی کار این حوزه به خدمت سربازی فراخوانده شدند. این اتفاق لطمه‌ای غیرقابل چشم‌پوشی به صنعت فناوری و شرکت‌های های‌تک اسرائیلی وارد کرده است.

فراخوانده شدن نیروی کار این شرکت‌ها و استارتا‌پ‌های تازه‌کار به خدمت سربازی آسیب‌های مالی و روانی به فعالیت روزانه آن‌ها وارد کرده است.

رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی زیادی برای شرکت‌های فناوری و های‌تک خود کرده است. بیشتر سرمایه‌گذاران حوزه فناوری رژیم صهیونیستی از خارج صورت می‌گیرد. در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌های کلان در استارتاپ‌های فناوری صهیونیستی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته بود.

وابستگی اقتصاد رژیم صهیونیسیت به بخش فناوری در دهه‌های گذشته رشد چشم‌گیری داشته است. صنعت فناوری حدود ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخلی این رژیم را شامل می‌شود (در آمریکا این میزان کمتر از ۱۰ درصد و در اتحادیه اروپا حدود ۶ درصد است). حدود ۱۴ درصد از کل بازار کار رژیم صهیونیستی در حوزه فناوری کار می‌کنند.

به بیان دیگر اقتصاد رژیم صهیونیستی تا اندازه زیادی به محصولات فناوری و صادرات آن‌ها به جهان وابسته است. حدود ۵۰ درصد از کل صادرات این رژیم محصولات فناوری است. یکی از منابع اصلی کابینه صهیونسیتی نیز اخذ مالیات از این محصولات فناوری است.

به رسانه صهیونیستی تایمز اسرائیل، یارون واینزبلوث (Yaron Weizenbluth) همکار موسسه مشورتی PwC رژیم صهیونیستی در این رابطه می‌گوید: «طوفان الاقصی همه چیز را تغییر داده است. اسرائیل و صنعت فناوری وقتی وارد این جنگ شدند از بسیاری جهات در موقعیت نامناسبی قرار داشتند: رکود اقتصادی از قبل تلفات می‌گرفت و همچنین بحران اصلاحات قضایی با پیامد‌های بالقوه ویرانگر آن وجود داشت که ما را در معرض تکان خوردن بنیاد‌های اقتصاد قرار می‌داد؛ بنیاد‌های جامعه را می‌لرزاند».

وایزنبلوث هشدار می‌دهد که هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که این جنگ چه تاثیرات نظامی، غیرنظامی و اقتصادی خواهد داشت، اما احتمالا تاثیری ماندگار برجای خواهد گذاشت.
بررسی داده‌های فنی نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا ۳ دسامبر، اکثر معاملات توسط شرکت‌های امنیت سایبری صورت گرفته که ۱۹ مورد از مجموع ۴۵ خروجی در سال جاری را با ارزش انباشته ۳.۸ میلیارد دلار یا ۵۱ درصد از کل سرمایه جذب‌شده را تشکیل داده‌اند. در میان ۱۲ معامله که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارزش داشتند، ۱۰ استارتاپ در حال توسعه محصولات امنیت سایبری هستند.

در ماه‌های قبل از شروع جنگ و حتی هفته‌ها پس از جنگ، بسیاری از استارتاپ‌های امنیت سایبری تأسیس‌شده در این رژیم، توسط شرکت‌های فناوری جهانی و همچنین بازیگران محلی که به دنبال پاسخگویی به نیاز‌های امنیتی به‌سرعت در حال رشد کسب‌وکار‌ها هستند، خریداری شدند.

شرکت پالو آلتو نتورکس (Palo Alto Networks) که در سانتا کلارای کالیفرنیا مستقر است و توسط سرمایه‌دار آمریکایی-اسرائیلی نیر زوک (Nir Zuk) تاسیس شده، ماه گذشته اعلام کرد که در حال خریداری شرکت امنیت سایبری تالون (Talon) است. یک هفته قبل از آن نیز این شرکت استارتاپ صهیونیستی Dig Security را در آخر اکتبر خریداری کرده بود.

در ماه اوت نیز شرکت امنیت سایبری چک پوینت (Check Point) استارتاپ اسرائیلی Perimeter ۸۱ را به قیمت ۴۹۰ میلیون دلار خرید. شرکت آمریکایی روبریک (Rubrik) که در زمینه امنیت سایبری فعالیت می‌کند نیز استارتاپ اسرائیلی لامینار (Laminar) را خریداری کرد؛ لامینار ارائه‌دهنده پلتفرم امنیت داده به کسب‌وکار‌ها و سازمانهاست و از این طریق به آن‌ها کمک می‌کند داده‌های حساس ذخیره‌شده در فضای ابری عمومی را نظارت و محافظت کنند.

در ماه مارس، سیسکو سیستمز، سازنده نرم‌افزار و سخت‌افزار شبکه‌ای در ایالات متحده، شرکت اسرائیلی Lightspin Technologies، توسعه‌دهنده نرم‌افزار امنیت ابری را خریداری کرد. غول فناوری ایالات متحده IBM نیز استارتاپ فناوری سایبری اسرائیلی Polar Security، توسعه دهنده یک پلتفرم امنیتی خودکار داده برای ردیابی و محافظت از داده‌های حساس در سراسر سیستم‌های دوگانه مبتنی بر ابر خریداری کرد.

وایزنبلوث، کارشناس صهیونیستی معتقد است: «در طول سال‌ها، شرکت‌های سایبری نسبت به سایر بخش‌ها سهم نسبتاً قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌اند. در سال ۲۰۲۳، با وجود کاهش کلی تعداد، اما این معاملات بازار را بیش از پیش برجسته کرد و همچنان موقعیت مهم خود را حفظ کرده است».

در سال جاری تنها سه شرکت اسرائیلی توانست خود سهام خود را در بازار بورس عرضه کند. سال گذشته این میزان به ۱۲ شرکت می‌رسید. عرضه سهام اولیه ۲.۵ میلیارد دلار از کل خروجی سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است که نسبت به ارزش ۱۰.۷ میلیارد دلاری آن‌ها در سال گذشته کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.
اوایل سال جاری، پلتفرم هوشمند حمل و نقل در بیت‌المقدس با نام فریتوس (Freightos) کار خود را در بازار بورس نزدک در آمریکا آغاز کرد.

تعداد معاملات در بازار فناوری اسرائیل حالا به پایین‌ترین حد خود در ده سال اخیر رسیده است. کارشناسان صهیونیستی معتقدند صنعت فناوری در این رژیم همچنان نوپا و شکننده نیست و نیاز به مراقبت و حمایت دولتی و تزریق بودجه‌های عظیم دارد. به نظر می‌رسد طوفان الاقصی تاثیراتی بسیار فراتر از آنچه در نگاه اول به نظر می‌رسید، گذاشته باشد.