Gerdab.IR | گرداب

اینترنت جای خطرناکی است؛

مجرمان سایبری روزانه ۴۱۱ هزار فایل آلوده منتشر می‌کنند

مجرمان سایبری روزانه ۴۱۱ هزار فایل آلوده منتشر می‌کنند
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲

کسپرسکی گزارش می‌دهد که خطرات فضای مجازی روزبه‌روز در حال افزایش است و هکر‌ها به‌طور میانگین در سال ۲۰۲۳ روزانه ۴۱۱ هزار فایل آلوده منتشر می‌کنند.

به گزارش گرداب، سامانه‌های تشخیص خطر کسپرسکی به‌طور میانگین روزانه ۴۱۱ هزار فایل آلوده را شناسایی می‌کنند. این میزان در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۳ درصد رشد داشته است.

در سال ۲۰۲۳ سامانه‌های کسپرسکی حدود ۱۲۵ میلیون فایل آلوده را به‌طور مجموع شناسایی کرده است. سیستم‌عامل ویندوز همچنان هدف اصلی مجرمان سایبری است و ۸۸ درصد از تمام فایل‌های آلوده به بدافزار برای ویندوز عرضه می‌شوند.


مجرمان سایبری روزانه ۴۱۱ هزار فایل آلوده منتشر می‌کنند
میانگین فایل‌های آلوده شناسایی‌شده روزانه توسط کسپرسکی در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳


متخصصان متوجه شدند که فایل‌های آلوده مایکروسافت آفیس (Microsoft Office) و سایر انواع اسناد حدود ۵۳ درصد افزایش داشته است. سیستم‌های شناسایی کسپرسکی قابل توجهی از فایل‌های مخرب در قالب اسناد مختلف - به عنوان مثال، مایکروسافت آفیس، پی‌دی‌اف و ... - کشف کردند که با افزایش ۵۳ درصدی به حدود ۲۴۰۰۰ فایل در هر روز می‌رسد. این رشد ممکن است با افزایش حملات استفاده از فایل‌های پی‌دی‌اف فیشینگ مرتبط باشد که برای سرقت داده‌ها از قربانیان احتمالی طراحی شده‌اند.

گسترده‌ترین نوع بدافزار همچنان تروجان‌ها هستند. در سال جاری، افزایش قابل توجهی در استفاده از در‌های پشتی مشاهده شد که از ۱۵ هزار فایل شناسایی‌شده در روز در سال ۲۰۲۲ به ۴۰ هزار مورد در سال ۲۰۲۳ رسید.

چشم انداز تهدیدات سایبری همچنان در حال تکامل است و سال به سال خطرناک‌تر می‌شود. هکر‌ها به توسعه بدافزارها، تکنیک‌ها و روش‌های جدید برای حمله به سازمان‌ها و افراد ادامه میدهند. تعداد آسیب‌پذیری‌های گزارش‌شده نیز سالانه در حال افزایش است و عوامل تهدید از جمله باج‌افزار‌ها بدون تردید از آن‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر این، اکنون به دلیل گسترش هوش مصنوعی که مهاجمان از آن برای ایجاد پیام‌های فیشینگ با متون قانع‌کننده‌تر استفاده می‌کنند، موانع ورود به جرایم سایبری کاهش یافته است.

در این مواقع، هم برای سازمان‌های بزرگ و هم برای هر کاربر معمولی ضروری است که راه‌حل‌های امنیتی قابل اعتماد را بپذیرند. ولادیمیر کوسکوف، رئیس تحقیقات ضد بدافزار در کسپرسکی، اظهار داشت: کارشناسان کسپرسکی به مقابله با این تهدیدات سایبری در حال تکامل، تضمین تجربه آنلاین امن برای کاربران هر روز و ارائه اطلاعات حیاتی تهدیدات در مورد تهدیدات مربوطه اختصاص دارند.