Gerdab.IR | گرداب

سازنده پگاسوس «مزدور سایبری» خوانده شد

سازنده پگاسوس «مزدور سایبری» خوانده شد
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲

یک اندیشکده مستقر در هند معتقد است شرکت صهیونیستی NSO Group را باید مزدور سایبری قلمداد کرد.

به گزارش گرداب، اندیشکده «بنیاد رصد پژوهش» (ORF) مستقر در دهلی معتقد است گروه‌هایی مانند هکر‌های لازاروس (Lazarus) و شرکت صهیونیستی NSO Group سازنده جاسوس‌افزار پگاسوس را می‌توان «مزدور سایبری» طبقه‌بندی کرد.

این گزارش «مزدوران سایبری: شکست پاسخ‌های کنونی و ضرورت همکاری بین‌المللی» نام گرفته استو در آن اذعان شده که با رواج پذیرش فناوری‌های دیجیتال پس از همه‌گیری کرونا، اکنون مزایا‌ها و معایبی در برابر قرار گرفته است که نگرانی‌ها درباره ایمنی و امنیت فضای مجازی مهم‌ترین نکته در این زمینه است. وضعیت ژئوپلتیک کنونی، مناقشات استراتژیک و اقتصادی و تلاش دولت‌ها برای حفظ قدرت باعث شده که گروه‌هایی به اسم «مزدور سایبری» قابلیت‌های تهاجمی سایبری را توسعه داده و به کار بگیرند.

گزارش ORF می‌گوید که اندیشکده مستقر در دهلی معتقد است که گروه‌های هکر مانند Lazarus و شرکت‌های تامین‌کننده نرم‌افزار جاسوسی مانند NSO Group به راحتی می‌توانند به عنوان "مزدور سایبری" طبقه‌بندی شوند.

بازار مزدوری سایبری به سرعت در حال توسعه است، زیرا دولت‌ها می‌خواهند قابلیت‌های سایبری تهاجمی خود را برای انجام انواع مختلف عملیات تقویت کنند و در عین حال برای اجتناب از شناسایی و ارتباط خود با آن‌ها بتوانند به سادگی این فعالیت‌ها را تکذیب کنند.

نویسنده گزارش معتقد است مزدور سایبری بازیگری کارآمد در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود، زیرا مشتری مجبور نیست برای منابع انسانی، نگهداری مداوم و آموزش هزینه زیادی کند.
کشور‌های کمتر توسعه‌یافته نمی‌توانند توانایی‌های سایبری تهاجمی پیشرفته را داشته باشند، بنابراین اغلب به خدمات آن‌ها متوسل می‌شوند تا بازیگری تمام‌عیار در عرصه ژئوپلیتیک باشند.
در کشور‌های اتحادیه اروپا، به دلیل خلأ‌های موجود در قوانین، زیرمجموعه‌ها و مراکز تحقیقاتی مزدور سایبری وجود دارد. بسیاری از دولت‌ها به بهانه حفظ امنیت ملی از استفاده از خدمات مزدوران سایبری استفاده می‌کنند.

نکته جالب در این گزارش این است که می‌گوید در سال ۲۰۱۹، ارزش بازار خدمات مزدور سایبری ۱۲ میلیارد دلار بود. مفهوم "مزدور" به "مزدور سایبری" گسترش یافته است - یک فرد، گروهی از افراد یا افرادی که توسط مشتریان برای انجام عملیات تهاجمی یا دفاعی سایبری علیه شبکه‌ها و زیرساخت‌های خاص استخدام می‌شوند.

مزدوران سایبری امروزه طیف گسترده‌ای از خدمات از جمله اطلاعات سایبری، جرم‌شناسی دیجیتال و ... را ارائه می‌دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند حملات سایبری مخربی مانند آسیب به زیرساخت‌ها و سرقت اطلاعات را انجام دهند. استفاده از سرویس‌های مزدور سایبری در جنگ‌های ترکیبی رایج می‌شود، زیرا کشور‌ها نمی‌خواهند مستقیماً وارد شوند و سعی می‌کنند احتمال انتساب را به حداقل برسانند و در نتیجه کشور را از عواقب قانونی محافظت کنند.