Gerdab.IR | گرداب

تلاش سازمان‌دهی‌شده رسانه‌های غربی جهت سرپوشی بر جنایت صهیونیست‌ها

تلاش سازمان‌دهی‌شده رسانه‌های غربی جهت سرپوشی بر جنایت صهیونیست‌ها
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲

در یک جنگ تبلیغاتی آنلاین گروهی از سرمایه‌گذاران آمریکایی و صهیونیستی برای کمک به ارتش اشغالگر در در بحبوحه حمله به غزه، دست به دست هم دادند.

نشریه کریدل (The Cradle) در گزارشی از اقدامات سازماندهی‌شده سرمایه‌گذاران اصلی حوزه فناوری پرده برداشته که برای سانسور صدای طرفداران فلسطینی تلاش می‌کنند.

«پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت آگاهی و افزایش دانش مخاطبان خود به ترجمه و انتشار مطالبی در حوزه‌های مختلف فناوری اقدام می‌کند. انتشار مطالب به معنای تایید محتوای آن نیست».


طبق تحقیق جدید روزنامه نگاران لی فانگ (Lee Fang) و جک پولسون (Jack Poulson)، گروهی از سرمایه‌گذاران و مدیران فنی طرفدار اسرائیل در سیلیکون ولی (Silicon Valley) کالیفرنیا به دنبال تأثیرگذاری بر پوشش رسانه‌ای جنگ اسرائیل علیه غزه و «مبارزه با کوچک‌ترین انحرافات از متن طرفدار اسرائیل» هستند.

سرمایه‌گذاران و مدیران اجرایی به فعالان طرفدار اسرائیل و مقامات دولتی اسرائیل ملحق شده‌اند تا کارمندان طرفدار فلسطین در شرکت‌های چند ملیتی را از شغل خود اخراج کنند، روزنامه‌نگاران فلسطینی را بدنام کنند، مراسم سخنرانی نویسندگان و سیاست‌مداران فلسطینی در دانشگاه‌های ایالات متحده را لغو کنند، پست‌های رسانه‌های اجتماعی در انتقاد از اسرائیل را حذف کنند، اینفلوئنسر و قانون‌گذاران طرفدار رسانه‌های اجتماعی فلسطینی را «مسخره» و تجهیزات نظامی برای نیرو‌های اسرائیلی ارسال کنند.

پس از حمله ۷ اکتبر حماس به پایگاه‌های نظامی اسرائیل و شهرک‌های اطراف غزه، این گروه یک گروه واتساپ برای هماهنگ کردن فعالیت‌های خود تشکیل داد.

گروه واتساپ، که رسماً «گروه جهانی کیبوتز جی ونچرز» نامیده می‌شود، پروژه‌ای از جی ونچرز، یک صندوق سرمایه‌گذاری اسرائیلی-آمریکایی است.

روزنامه‌نگاران به هزاران پیام واتساپ این گروه دسترسی پیدا کردند که مربوط به اواسط اکتبر ۲۰۲۳ بود که نشان‌دهنده تلاش‌های این گروه برای کمک به اسرائیل در جنگ روابط عمومی بود، به‌ویژه زمانی که کشتار فلسطینی‌ها توسط اسرائیل در غزه به سرعت به سطوح تکان‌دهنده‌ای رسید که منجر به محکومیت شدید بین‌المللی شد.

آن‌ها توضیح دادند که چگونه اعضای گروه در واتساپ هماهنگ کردند تا کورتنی کری (Courtney Carey)، کارمند دوبلینی شرکت ساخت وبسایت اسرائیلی ویکس (Wix)، اخراج شود. کری کلمات ایرلندی «SAOIRSE DON PHALAISTIN» به معنی «آزادی برای فلسطین» را در صفحه لینکدین خود پست کرد و ۲۴ ساعت بعد حذف شد.

این گروه شامل جف اپستاین (Jeff Epstein)، سرمایه‌دار مخاطره‌آمیز برجسته سیلیکون، ولی (مدیر مالی سابق اوراکل) و اندی دیوید (Andy David)، یک دیپلمات سرمایه‌دار مخاطره‌آمیز است که همچنین به عنوان رئیس بخش نوآوری، کارآفرینی و فناوری وزارت خارجه اسرائیل خدمت می‌کند.

آدام فیشر (Adam Fisher)، رئیس دفتر شرکای سرمایه‌گذاری بیسمر (Bessemer) در اسرائیل، ارائه‌ای داشت که در آن به میزان تأثیر «رهبران فناوری پیشرفته، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان» آمریکایی، مانند خودش، در حمایت از ارتش اسرائیل و پیروزی در «جنگ اطلاعاتی» در سطح رسانه‌های اجتماعی پرداخته بود.

این سرمایه‌دار مستقر در اسرائیل در مورد این که چگونه می‌توان در میان جوانانی که در ایالات متحده دلسوز آرمان فلسطین هستند «شک و تردید» ایجاد کرد تا آن‌ها در اعتراض به کشتار فلسطینیان توسط اسرائیل در نوار غزه صحبت نکنند یا واکنشی نشان ندهند. فیشر گفت: «در اصل، هدف ایجاد نوعی سردرگمی است»، تا برای آن‌ها روشن شود که موضوع بسیار پیچیده‌تر است.

این گروه همچنین از نتفلیکس درخواست کرد تا فیلم اردنی «فرها» برنده جایزه را حذف کند و ادعا کرد که تصویر دقیق آن از اقدامات سربازان اسرائیلی در جریان کشتار ۱۹۴۸ و جابجایی اجباری فلسطینیان «افترای خونی» است، در حالی که یکی دیگر گفت این فیلم بر مبنای «یهود ستیزی و دروغ» است.

اسناد مخاطره‌آمیز و بحث‌های واتساپ وابسته نیز نشان می‌دهد که از انواع تلاش‌های خودکار برای حذف محتوای طرفداران فلسطینی در رسانه‌های اجتماعی، از جمله از طریق گنبد دیجیتال، ابتکاری که خود را به عنوان نسخه آنلاین سیستم دفاع موشکی مناطق گنبد آهنین اسرائیل تبلیغ کرده است، حمایت و تأکید می‌کند که محتوای توهین‌آمیز و مخرب در اینجا رهگیری می‌شود.

«دستاورد‌های اخیر» شامل سانسور کانال‌های حماس در پلتفرم ارتباطی تلگرام با استفاده از تلفن‌های اندروید و حذف محتوای گنبد دیجیتال طرفدار فلسطین از اینستاگرام و توییتر (X) بود. اعضای گروه واتساپ با موفقیت لابی کردند تا مراسم سخنرانی رشیده طلیب (Rashida Tlaib)، نماینده فلسطینی کنگره آمریکا و نویسنده فلسطینی برای مجله ملت (Nation Magazine)، محمد ال کرد (Mohamed al-Kurd)، لغو شود.

این گروه یک نظرسنجی با این عنوان که طلیب باید از کنگره استعفا دهد منتشر کرد.

در نهایت، این گروه همچنین تلاش کرده است تا تجهیزات تاکتیکی را برای ناوگان کوچک ۱۳ اسرائیل فراهم کند و از بنیادی که به حمایت از واحد مخفی ارتش اسرائیل «دوودوان» که به ترور فلسطینی‌ها در منطقه کرانه باختری اشغالی معروف است، پشتیبانی مالی کند.