Gerdab.IR | گرداب

هوش مصنوعی میدجرنی دادگاهی می‌شود

هوش مصنوعی میدجرنی دادگاهی می‌شود
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲

توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی تولید عکس میدجرنی برای آموزش الگوریتم هوشمند خود آثار هنرمندان انسانی را کپی کرده‌اند.

به گزارش گرداب، شرکت میدجرنی توسعه‌دهنده یکی از محبوب‌ترین ابزار‌های هوش مصنوعی مولد در زمینه تولید اثر هنری از پایگاه داده مشتمل بر ۱۶ هزار هنرمند استفاده کرده است تا مدل هوش مصنوعی خود را آموزش بدهد و مدارک جدید نشان می‌دهد اقدامات متعددی انجام داده تا قوانین را دور بزند و از پیامد‌های حقوقی این مسئله فرار کند.

مدیران این شرکت سال گذشته نیز درگیر پرونده حقوقی در کالیفرنیا بودند که در آن سه هنرمند آمریکایی میدجرنی را به نقض قانون کپی‌رایت متهم کرده بودند. در نهایت دادگاه به نفع میدجرنی و دو ابزار دیگر هوش مصنوعی در زمینه تولید عکس (DevianArt و Stability Ai) رای داد.

این سه هنرمند با نام‌های سارا اندرسون (Sarah Anderson)، کلی مک‌کرنان (Kelly McKernan) و کارلا ارتیز (Karla Ortiz) از این استارتاپ‌ها شکایت کرده بودند که بدون اجازه از تصاویر افراد در کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند.

قاضی، اما ادعای نقض کپی رایت را رد کرد، زیرا این هنرمندان آثار خود را در اداره کپی رایت ایالات متحده ثبت نکرده بودند. با این حال، این پرونده به طور کامل کنار گذاشته نشد و قاضی به هنرمندان اجازه داد تا ادعا‌های خود را اصلاح کنند.

در ماه نوامبر، هفت هنرمند دیگر به این شکواییه اضافه شدند و جزئیات بیشتری درباره نقض کپی رایت به دادگاه ارائه کردند. آن‌ها ادعا کردند که شرکت‌هایی مانند میدجرنی سیستمی تولید کرده‌اند که وقتی از نام هنرمندان به‌عنوان پیام‌هایی برای هوش مصنوعی استفاده می‌شود، هنری به سبک هنرمندان خلق می‌کنند.

این هنرمندان با استفاده از این ابزار هوش مصنوعی اثری هنری تولید کرده‌اند که از آثار واقعی خود آن‌ها «غیرقابل تمایز» است. آن‌ها همچنین اسنادی منتشر کردند که نشان می‌دهد چگونه میدجرنی پایگاه‌داده‌ای از دوره‌های زمانی، سبک‌ها، ژانر‌ها و تکنیک‌های هزاران هنرمند جمع‌آوری کرده و برای آموزش در اختیار هوش مصنوعی خود قرار می‌دهد.