Gerdab.IR | گرداب

ماهواره‌های استارلینک به دکل مخابراتی تبدیل می‌شوند؟

ماهواره‌های استارلینک به دکل مخابراتی تبدیل می‌شوند؟
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲

شرکت اسپیس‌ایکس ماهواره‌های استارلینک مجهز به آنتن‌هایی برای ارتباط مستقیم با گوشی‌های موبایل به مدار زمین پرتاب کرد.

به گزارش گرداب، پس از آن که کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) مجوز لازمه را صادر کرد، حالا شرکت اسپیس‌ایکس اولین ماهواره‌های جدید استارلینک که به آنتن‌های مخصوص برای ارتباط مستقیم با گوشی‌های موبایل در سرویس «دایرکت تو سل» (Direct To Cell) به مدار زمین پرتاب کرد.

در این پرتاب ۲۱ ماهواره استارلینک بر روی موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب شدند که ۶ ماهواره استارلینک از این نوع جدید جهت ارتباط با موبایل بودند. اسپیس ایکس می‌گوید این ماهواره‌ها همچون دکل‌های مخابراتی در فضا عمل می‌کنند و برای استفاده از آن‌ها نیاز به داشتن سخت‌افزاری مجزا در تلفن همراه نیست و با تلفن‌های فعلی بدون نیاز به تغییری کار خواهند کرد و تجربه‌ای مشابه رومینگ را به کاربران ارائه می‌کنند.

طبق مجوز کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا شرکت اسپیس ایکس حدود ۶ ماه فرصت دارد تا در برخی ایالت‌های آمریکا قابلیت اتصال موبایل به ماهواره‌های جدید استارلینک را آزمایش کند و از عدم تداخل فرکانسی با فرکانس اپراتور‌های فعلی موبایل اطمینان حاصل کند.

در این آزمایش بیش از ۲۰۰۰ گوشی آزمایشی به ۸۴۰ ماهواره استارلینک متصل شده و از این طریق به شبکه موبایل تی‌-موبایل (T-Mobile) متصل می‌شوند. امکان تماس تلفنی و پیامک و... از این طریق فراهم می‌شود.

استارلینک به مشتریان اپراتور T-Mobile در آمریکا، اپراتور Rogers در کانادا، KDDI در ژاپن، Optus در استرالیا، One NZ در نیوزیلند، Salt در سوئیس و Entel در شیلی و پرو سرویس خواهد داد.

ایلان ماسک معتقد است این سرویس می‌تواند در هرجایی از کره زمین به کاربران اپراتور‌های تحت قرارداد سرویس ارائه کرده و هدف اصلی آن سرویس دادن در نقاطی است که اپراتور‌ها دکل‌های مخابراتی ندارند و نقاط کور شبکه را پوشش می‌دهد؛ بنابراین به نظر می‌رسد این فناوری مکمل اپراتور‌های فعلی و زیرساخت‌های آنهاست و جایگزین آن‌ها نمی‌شود.