Gerdab.IR | گرداب

نقش مهم تتر در پولشویی در جنوب شرق آسیا

نقش مهم تتر در پولشویی در جنوب شرق آسیا
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲

ارز‌های دیجیتال مورد توجه و استفاده مجرمان سازمان‌یافته قرار دارد.

به گزارش گرداب، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) گزارشی را منتشر کرده که بر استفاده روزافزون از تتر در فعالیت‌های مالیِ غیرقانونی در سراسر آسیای جنوب شرقی تأکید می‌کند.

این گزارش روند هشدارآمیزی را در حوزه ارز‌های دیجیتال نشان می‌دهد، جایی که تتر به ابزاری مطلوب برای پولشویی و کلاهبرداری بدل شده است. این امر به ویژه در آسیای جنوب شرقی مشهود است؛ جایی که شبکه‌های جنایی از قابلیت‌های تراکنش سریع و برگشت‌ناپذیر تتر بهره می‌برند. این گزارش به استفاده روزافزون از ارز‌های دیجیتال در کلاهبرداری‌ها اشاره می‌کند.
همچنین طبق این گزارش فعالیت‌های مجرمانه به کلاهبرداری‌های فردی محدود نمی‌شود، بلکه در عملیات‌های بزرگ‌تری مانند پولشویی نیز ردپای آن قابل مشاهده است.

کارایی و ماندگاری معاملات، تتر را به یک ابزار کلیدی مجرمان تبدیل کرده است. این امر منجر به ایجاد یک سیستم بانکی موازی شده که از حیطه نظارت و مقررات مالیِ سنتی، خارج است.

یکی دیگر از جنبه‌های مهمی که گزارش سازمان ملل بر آن تمرکز دارد، ناکافی بودن مقررات فعلی در زمینه ارز‌های دیجیتال برای همگام‌شدن با این قبیل فعالیت‌های جنایی است که در حال گسترش و تکامل هستند. این گزارش نشان می‌دهد که تأخیر قابل توجهی در چارچوب‌های نظارتی در قیاس با توسعه سریع و استفاده از ارز‌های دیجیتالی در فعالیت‌های غیرقانونی وجود دارد. این شکاف از سوی گروه‌های جنایی سازمان‌یافته مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.

ارین وست، یک دادستان جنایی، بر این نگرانی صحه می‌گذارد و به جذابیت تتر برای عناصر جنایتکار به سبب تراکنش‌های غیرقابل بازگشت آن اشاره می‌کند. به گفته وست، ناتوانی در پس گرفتن تراکنش‌های صورت گرفته، چالش‌های مهمی را برای نهاد‌های انتظامی در ردیابی و بازیابی مبالغ انتقال‌یافته غیرقانونی ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، این گزارش به استفاده از پلتفرم‌های قمار آنلاین، به ویژه پلتفرم‌های غیرقانونی، به عنوان مجرای پولشویی مبتنی بر ارز‌های دیجیتال اشاره می‌کند.

نیاز به مقررات جدی در حوزه ارز‌های دیجیتال

یافته‌های گزارش سازمان ملل بر ضرورت مقررات‌گذاری جامع و مؤثر ارز‌های دیجیتال تأکید دارد. از آنجاییکه تتر همچنان درگیر مناقشات مربوط به جرایم مالی است، اکنون کانون توجه جامعه نظارتی جهانی بر روی آن قرار دارد تا واکنشی سریع به سوءاستفاده‌های غیرقانونی از آن نشان داده شود.

این گزارش چنین نتیجه‌گیری می‌کند که بدون اقدامات نظارتی سفت‌وسخت، گسترش کلاهبرداری و پولشویی مبتنی بر رمزارز‌ها همچنان چالش مهمی را برای مجریان قانون و مؤسسات مالی ایجاد خواهد کرد.