Gerdab.IR | گرداب

نسلی که همیشه آنلاین هستند!

نوجوانان آمریکایی چقدر از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند؟

نوجوانان آمریکایی چقدر از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند؟
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲

یوتیوب، تیک تاک، اسنپ چت و اینستاگرام بیشترین پلتفرم‌های آنلاین مورد استفاده‌ی نوجوانان آمریکایی هستند.

به گزارش گرداب، مرکز تحقیقاتی پیو این مطالعه را برای درک بهتر استفاده نوجوانان از دستگاه‌های دیجیتال، رسانه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌های آنلاین انجام داده است.

این مرکز از ۲۶ سپتامبر تا ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ از طریق Ipsos یک نظرسنجی آنلاین با حجم نمونه‌ی ۱,۴۵۳ نوجوان آمریکایی انجام داد. نتایج این نظرسنجی برای تعمیم به نوجوانان آمریکایی در سنین ۱۳ تا ۱۷ سال که با والدینشان زندگی می‌کنند، بر اساس سن، جنسیت، نژاد و قومیت، درآمد خانوار و سایر دسته‌بندی‌ها وزن داده شده است.

«پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت آگاهی و افزایش دانش مخاطبان خود به ترجمه و انتشار مطالبی در حوزه‌های مختلف فناوری اقدام می‌کند. انتشار مطالب به معنای تایید محتوای آن نیست».


با وجود عناوین منفی و نگرانی‌های افزایش یافته در مورد تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر جوانان، نوجوانان همچنان از این پلتفرم‌ها با نرخ‌های بالا استفاده می‌کنند؛ به طور مثال، بر اساس یک نظرسنجی جدید مرکز تحقیقاتی پیو از نوجوانان آمریکایی، برخی از آنان میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی خود را به عنوان «تقریبا ثابت و همیشگی» توصیف کرده‌اند.

این نظرسنجی که در ۲۳ سپتامبر و ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ انجام شد، در میان ۱,۴۵۳ نوجوان ۱۳ تا ۱۷ ساله، شامل پرسش درباره‌ی رسانه‌های اجتماعی، استفاده از اینترنت و مالکیت دستگاه در میان نوجوانان بود.

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به نتایج کلیدی مربوط به پلتفرم‌های آنلاین:

نوجوانان آمریکایی چقدر از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند؟

یوتیوب همچنان با قدرت در صدر جدول است. حدود نه نفر از ده نوجوان می‌گویند که از یوتیوب استفاده می‌کنند؛ یوتیوب بیشترین پلتفرم مورد استفاده‌ی نوجوانان در نظرسنجی ما است.

تیک تاک، اسنپ چت و اینستاگرام همچنان در میان نوجوانان محبوب هستند: اکثریت نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله می‌گویند که از تیک تاک (۶۳ درصد)، اسنپ چت (۶۰ درصد) و اینستاگرام (۵۹ درصد) استفاده می‌کنند. برای نوجوانان بزرگتر در سنین ۱۵ تا ۱۷ سالگی، این آمار حدود هفت نفر در هر ده نفر است.

نسبت به یک دهه‌ی پیش، نوجوانان کمتر از فیس بوک و توییتر (که اخیرا به X تغییر نام یافته است) استفاده می‌کنند: فیسبوک قبلاً در زمینه‌ی رسانه‌های اجتماعی در میان جوانان آمریکایی تسلط داشت، اما سهم نوجوانانی که از این سایت استفاده می‌کنند از ۷۱ درصد در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ به ۳۳ درصد در امروز کاهش یافته است. میزان کاربران نوجوان توییتر نیز در دهه‌ی گذشته کاهش یافته است؛ اگر کاهش آن کمتر از فیس بوک است.

استفاده نوجوانان از سایت و اپلیکیشن در سال گذشته کمی تغییر کرده است. سهم نوجوانانی که از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند از بهار سال ۲۰۲۲، زمانی که مرکز پیو آخرین بار در مورد این موضوعات تحقیقات کرد، نسبتا ثابت بوده است. به عنوان مثال، درصد نوجوانانی که از تیک تاک استفاده می‌کنند از سال گذشته تغییر نکرده است. همچنین، برای اولین بار، ما از نوجوانان در مورد استفاده از BeReal پرسیدیم و دریافتیم که ۱۳ درصد از این برنامه استفاده می‌کنند.

علاوه بر این که از نوجوانان درباره انواع پلتفرم‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند پرسیدیم، همچنین از آن‌ها پرسیدیم که چقدر از پنج پلتفرم خاص یوتیوب، تیک تاک، اسنپ چت، اینستاگرام و فیس بوک استفاده می‌کنند؟

نوجوانان آمریکایی چقدر از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند؟

بیشترین آمار استفاده در این نظرسنجی از آن پلتفرم یوتیوب است که به طور مرتب از سوی کاربران آن بازدید می‌شود. حدود هفت نفر از ده نوجوان می‌گویند که هر روز از این پلتفرم اشتراک گذاری ویدئو بازدید می‌کنند، همچنین، ۱۶ درصد گزارش می‌دهند که تقریباً به طور مداوم در این وبسایت هستند.

در عین حال، ۵۸ درصد از نوجوانان روزانه از تیک تاک استفاده می‌کنند و ۱۷ درصد نوجوانان استفاده‌ی خود از تیک تاک را تقریبا دائمی توصیف می‌کنند.

حدود نیمی از نوجوانان روزانه از اسنپ چت و اینستاگرام استفاده می‌کنند. همچنین میزان بیشتری از نوجوانان گزارش داده‌اند که در مقایسه با اینستاگرام بیشتر از اسنپ چت تقریبا به طور مداوم استفاده می‌کنند (۱۴ درصد اسنپ چت در مقایسه با ۸ درصد اینستاگرام).

تعداد بسیار کمتری از نوجوانان می‌گویند که هر روز از فیس بوک استفاده می‌کنند (۱۹ درصد) و تنها ۳ درصد گفته‌اند که تقریباً به طور مداوم در این وبسایت هستند.

نوجوانان آمریکایی چقدر از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند؟

به طور کلی، یک سوم نوجوانان حداقل از یکی از این پنج سایت به طور مداوم استفاده می‌کنند که این آمار شبیه به آمار نظرسنجی سال گذشته است.

آمار‌ها بر اساس جنسیت:

نوجوانان آمریکایی چقدر از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند؟

دختران نوجوان بیشتر از پسران می‌گویند که تقریباً به طور مداوم از تیک تاک (۲۲ درصد در مقابل ۱۲ درصد) واز اسنپ چت (۱۷ درصد در مقابل ۱۲ درصد) استفاده می‌کنند.

اما در بحث استفاده‌ی به طور مداوم از یوتیوب، اینستاگرام و فیس بوک تفاوت کمی میان دختران و پسران وجود دارد.

آمار‌ها بر اساس نژاد و قومیت:

در مقدار زمانی که نوجوانان در این پلتفرم‌ها صرف می‌کنند بر اساس نژاد و قومیت تفاوت‌هایی وجود دارد.

بخش بزرگتری از نوجوانان سیاه پوست و اسپانیایی گزارش می‌دهند که تقریباً به طور مداوم در یوتیوب، اینستاگرام و تیک تاک هستند، در مقایسه با بخش کوچکتری از نوجوانان سفیدپوست که همین را می‌گویند.

نوجوانان آمریکایی چقدر از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند؟

نوجوانان اسپانیایی در استفاده از تیک تاک و اسنپ چت آمار بالایی دارند. به عنوان مثال، ۳۲ درصد از نوجوانان اسپانیایی می‌گویند که تقریباً به طور مداوم در تیک تاک هستند، در مقایسه با ۲۰ درصد نوجوانان سیاه پوست و ۱۰ درصد نوجوانان سفید پوست.

چگونگی استفاده از پلتفرم‌های آنلاین در میان گروه‌های جمعیتی مختلف:

در حالی که برخی از سایت‌ها معمولاً در میان تمام نوجوانان مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما برخی تفاوت‌ها بر اساس جنسیت، نژاد و قومیت، سن و درآمد خانوار وجود دارد.

نوجوانان آمریکایی چقدر از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند؟

تفاوت بر اساس جنسیت:

دختران نوجوان نسبت به پسران نوجوان احتمال بیشتری دارند که بگویند از اینستاگرام استفاده می‌کنند (۶۶ درصد در مقایسه با ۵۳ درصد). بی‌ریل، تیک تاک، اسنپ چت و فیس بوک نیز بیشتر از سوی دختران نوجوان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر، پسران نوجوان نسبت به دختران نوجوان احتمال بیشتری دارند که از دیسکورد (۳۴ درصد در مقابل ۲۲ درصد) و توییچ (۲۲ درصد در مقابل ۱۱ درصد) استفاده کنند. به طور مشابه، درصد بیشتری از پسران نسبت به دختران از رددیت و یوتیوب استفاده می‌کنند.

تفاوت بر اساس نژاد و قومیت:

هشت نفر از ده نوجوان سیاه پوست گزارش می‌دهند که از تیک تاک استفاده می‌کنند، در مقایسه با ۷۰ درصد از نوجوانان اسپانیایی و ۵۷ درصد از نوجوانان سفید پوست. تفاوت‌های نژادی و قومیتی در استفاده از توییتر نیز وجود دارد: نوجوانان سیاه پوست بیشتر از نوجوانان اسپانیایی یا سفید پوست کاربران توییتر هستند.

هنگامی پرسش در مورد واتسپ، نوجوانان اسپانیایی بیشتر از نوجوانان سیاه پوست و سفید پوست می‌گویند که از این پلتفرم پیام‌رسان استفاده می‌کنند.

پلتفرم بی‌ریل تنها پلتفرم مورد سوال است که نوجوانان سفید پوست بیشتر از نوجوانان سیاه پوست و اسپانیایی استفاده می‌کنند.

تفاوت‌ها بر اساس سن:

نوجوانان بزرگتر در مقایسه با نوجوانان کوچکتر بیشتر از بسیاری از پلتفرم‌هایی که در مورد آن پرسیده شده‌اند، از جمله اینستاگرام، اسنپ چت، فیس بوک، توییتر، تیک تاک و رددیت استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، در حالی که ۶۸ درصد از نوجوانان بین سنین ۱۵ تا ۱۷ گفته‌اند که از اینستاگرام استفاده می‌کنند، این آمار به ۴۵ درصد در میان نوجوانان ۱۳ و ۱۴ ساله کاهش می‌یابد.

تفاوت‌ها بر اساس درآمد خانوار:

در حالی که تعداد کمتری از نوجوانان به طور کلی از فیس بوک استفاده می‌کنند، تحقیقات ما به طور مداوم نشان می‌دهد که استفاده از آن در میان نوجوانان در خانواده‌های با درآمد پایین بیشتر است. به عنوان مثال، ۴۵ درصد از نوجوانان در خانواده‌هایی که درآمد خانوار کمتر از ۳۰ هزار دلار در سال است می‌گویند که از فیس بوک استفاده می‌کنند، در مقایسه با ۲۷ درصد از نوجوانان در خانواده‌های دارای درآمد خانوار سالانه ۷۵ هزار دلار یا بیشتر.

تفاوت‌ها بر اساس درآمد خانوار نیز در استفاده از تیک تاک به چشم می‌خورد: درصد بیشتری از نوجوانان در خانواده‌های با درآمد خانوار پایین، از این پلترم استفاده می‌کنند در مقایسه با نوجوانان خانواده‌های با درآمد خانوار بالا (۷۱ درصد در مقابل ۶۱ درصد).

در مقایسه، پلتفرم بی‌ریل بیشتر در میان نوجوانان در خانواده‌هایی که ۷۵، ۰۰۰ دلار یا بیشتر در سال کسب می‌کنند، استفاده می‌شود. حدود ۱۶ درصد از نوجوانان در این گروه می‌گویند که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند، در مقایسه با حدود یک نفر از هر ده نفر که درآمد خانوار سالانه آن‌ها کمتر از ۷۵ هزار دلار است.

نوجوانان چقدر از وقت خود را در اینترنت صرف می‌کنند؟

نوجوانان آمریکایی چقدر از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند؟

علاوه بر این که از نوجوانان در مورد استفاده از رسانه‌های اجتماعی پرسیدیم، همچنین مقدار زمانی را که آن‌ها در اینترنت صرف می‌کنند، بررسی کردیم.

تقریباً نیمی از نوجوانان می‌گویند که از اینترنت «به طور مداوم» استفاده می‌کنند. این آمار مشابه آمار سال گذشته است، اما حدود دو برابر، ۲۴ درصدی که در نظرسنجی ۲۰۱۴-۲۰۱۵ همین را گفتند.

به طور کلی، بیش از نه نفر از ده نفر می‌گویند که حداقل به طور روزانه از اینترنت استفاده می‌کنند.

آمار بر اساس نژاد و قومیت:

نوجوانان آمریکایی چقدر از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند؟

همانطور که در نظرسنجی‌های پیشین مرکز پیو بود، مقدار زمانی که نوجوانان در اینترنت صرف می‌کنند بر اساس نژاد و قومیت متفاوت است.

در حالی که ۵۵ درصد از نوجوانان اسپانیایی و ۵۴ درصد نوجوانان سیاه پوست گزارش می‌دهند که تقریبا به طور مداوم در اینترنت هستند، این رقم به ۳۸ درصد در میان نوجوانان سفید پوست کاهش می‌یابد.

آمار بر اساس سن:

نوجوانان بزرگتر در سنین ۱۵ تا ۱۷ نسبت به نوجوانان کوچکتر احتمال بیشتری دارند که به طور مداوم از اینترنت استفاده کنند (۵۰ درصد نسبت به ۴۰ درصد).

آمار استفاده از گوشی‌های هوشمند، کامپیوترها، کنسول‌های بازی و تبلت:

نوجوانان آمریکایی چقدر از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند؟

نوجوانان امروز چندین راه برای ورود به اینترنت، ارتباط با دیگران و پیدا کردن اطلاعات دارند.

تحقیقات ما نشان می‌دهد که بیشتر نوجوانان دارای دسترسی به یک گوشی هوشمند (۹۵ درصد)، یک کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ (۹۰ درصد) و یا یک کنسول بازی (۸۳ درصد) هستند. رقم کوچکتری - اگر چه ۶۵ درصد از اکثریت – به تبلت نیز دسترسی دارند.

بر اساس درآمد خانوار:

مالکیت گوشی‌های هوشمند در میان نوجوانان فارغ از جنسیت، سن، نژاد و قومیت و زمینه‌های اقتصادی به طور عام رواج دارد. اما دسترسی به یک کامپیوتر خانگی برای کسانی که در خانواده‌های کم درآمد هستند، کمتر شایع است.

حدود هفت نفر از هر ده نوجوانانی که در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که سالانه کمتر از ۳۰ هزار دلار درآمد دارند (۷۲ درصد) می‌گویند که در خانه دسترسی به کامپیوتر دارند. این آمار در میان کسانی که درآمد خانوار سالانه خانگی آن‌ها ۳۰ هزار دلار تا کمتر از ۷۵ هزار دلار است (۸۷ درصد) و یا ۷۵ هزار دلار و بالاتر (۹۴ درصد) افزایش می‌یابد.

مالکیت تبلت نیز در میان نوجوانان در خانواده‌های کم درآمد کمتر است: ۵۷ درصد می‌گویند که در خانه دسترسی به یک تبلت دارند، در مقایسه با ۶۷ درصد از کسانی که در خانه‌های با درآمد بالا زندگی می‌کنند.

آمار بر اساس جنسیت:

اکثر پسران و دختران نوجوان گزارش می‌دهند که در خانه به یک کنسول بازی دسترسی دارند، اما آمار پسران نسبت به دختران بیشتر است (۹۱ درصد نسبت به ۷۵ درصد).