مطالعه جدید نشان میدهد میزان جاسوسی از کاربران اینستاگرام و فیسبوک بسیار فراتر از چیزی است که پیش از این تصور میشد.
به گزارش گرداب طبق پژوهشی که یک موسسه آمریکایی انجام داده است مشخص شده که اطلاعات کاربران اینترنت به طور متوسط از سوی ۲۲۳۰ شرکت جمعآوری شده به پلتفرم تبلیغاتی فیسبوک ارسال میشوند.
پژوهشگران موسسه Consumer Reports با بررسی دادههای تعدادی از کاربران فیسبوک و تحلیل آنها به این نتیجه رسیدند که اطلاعات هر کدام از این کاربران توسط هزاران شرکت مختلف به پلتفرم تبلیغاتی فیسبوک ارسال میشده است.
کاربران فیسبوک به طور عمومی پیش از این نیز مشاهده کردهاند که تبلیغات فیسبوک چیزهایی را به آنها نشان میدهد که برایش جستجو انجام دادهاند، اما پژوهش جدید نشان میدهد عطش متا به اطلاعات کاربران بسیار بیشتر از چیزی است که پیش از این تصور میشد و این شرکت به دنبال پیدا کردن هر سرنخی از رفتارهای کاربرانش بیرون از پلتفرمهای خود است.
شرکتهای مختلف اطلاعات مربوط به فعالیتهای کاربران بیرون از پلتفرمهای شرکت متا (همچون فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ) را جمعآوری کرده و مستقیماً به سرورهای متا ارسال میکنند.
این اطلاعات میتواند شامل سوابق خریدها، جستجوها، سابقه بررسی وبسایتها و یا حتی سوابق مراجعه حضوری به فروشگاههای یک برند خاص باشد.
بسیاری از این شرکتها دلالان اطلاعات (data brokers) هستند، اما در این پژوهش نام شرکتهای بزرگی همچون والمارت، Home Depot، پیپل و حتی آمازون دیده میشود.
این مطالعه جدید در حالی انجام شده است که طبق بررسی شرکت Surfshark فیسبوک و اینستاگرام در بین تمام پلتفرمهای اجتماعی کمترین حساسیت را بر حفظ حریم شخصی کاربران خود دارند.
منبع: سایبرنیوز