Gerdab.IR | گرداب

دومین معلول ذهنی با تزریق سم در آمریکا اعدام شد

تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۹

اعدام متهم ۵۸ ساله فوق در آمریکا در شرایطی صورت گرفت که روش‌های غیرمعمول و غیرانسانی اعدام در آمریکا به مانند اعدام با صندلی برق و تزریق مواد سمی واکنش گروه‌های حقوق بشری در داخل و خارج آمریکا را برانگیخت.

پس از اعدام "ترزا لوییس" زن آمریکایی که مبتلا به مشکلات ذهنی بود اخیرا نیز مردی دیگر در زندان‌های آمریکا با تزریق داروهای انگلیسی اعدام شد که از مشکلات ذهنی و روانی رنج می‌برد.

به گزارش گرداب به نقل از آسوشیتدپرس، چندی پیش مقامات اوکلاهما "جان دیوید دیوتی" را با استفاده از یک ترکیب دارویی که شامل مواد آرامش‌بخش برای آرام کردن حیوانات است، اعدام کردند.

اعدام متهم ۵۸ ساله فوق در آمریکا در شرایطی صورت گرفت که روش‌های غیرمعمول و غیرانسانی اعدام در آمریکا به مانند اعدام با صندلی برق و تزریق مواد سمی واکنش گروه‌های حقوق بشری در داخل و خارج آمریکا را برانگیخت.

این اقدام مقامات اوکلاهما برای اعدام با تزریق داروی حیوانی پس از آن صورت پذیرفت که "تیوپنتال سدیم" در آمریکا کمیاب شده است و بنا بر این یک دادگاه فدرال با صدور حکمی اجازه استفاده از آرام‌بخش حیوانی "پنتوباربیتال" را صادر کرد.

تزریق داروی آرام‌بخش فوق که در مقادیر بالا به صورت سم کشنده عمل می‌کند در ظرف کمتر از شش دقیقه به مرگ می‌انجامد.

این خبر پس از آن اعلام شد که رسانه‌های آمریکا از کمبود داروهای آرام‌بخش انسانی برای انجام اعدام‌ها در آمریکا خبر داده بودند و پس از آن مقامات واشنگتن اعلام کردند که این دارو را از کشورهای دیگر وارد خواهند کرد.

اما ماجرای داروهای اعدام پس از آن ابعاد دیگری به خود گرفت که روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی نوشت شماری از دیپلمات‌های انگلیسی با اقدام دولت آمریکا در واردات داروهایی از انگلیس که در اعدام زندانیان استفاده می‌شود، مخالفت کردند.

مقامات سفارت انگلیس در واشنگتن اعلام کردند از اینکه "تیوپنتال سدیم" انگلیس که یک داروی آرام‌بخش است برای انجام اعدام‌ها در آمریکا‌ استفاده می‌شود بسیار ناراحت و نگران هستند.

روزنامه ایندیپدنت در گزارشی نوشت: «این مقامات انگلیسی به استفاده از مواد فوق برای اعدام "جفری لندریگان" مجرم آمریکایی که از مشکلات ذهنی رنج می‌برد، اعتراض کرده‌اند.»

این درحالی بود که اعدام ترزا لوییس زن آمریکایی با استفاده از روش فوق (تزریق سم) که از ناتوانی ذهنی رنج می‌برد بازتاب جهانی داشت. کار‌شناسان معتقدند که تزریق سم شاید به تدریج باعث کشته شدن محکومین به اعدام شود ولی بسیار زجر آور است.

البته برخی رسانه‌های آمریکایی در گزارش‌هایی اعلام کردند که داروی استفاده شده برای اعدام لندریگان یک روز تا منقضی شدن فاصله داشته ولی به دلیل کمبود این دارو در داخل آمریکا مقامات دادگاه با استفاده از آن موافقت کردند.

لندریگان در ماه اکتبر ۲۰۱۰ در زندانی در آریزونا با تزریق داروهای انگلیسی اعدام شد و در نامه‌ای که یک نسخه از آن به روزنامه ایندیپندنت رسیده بود دیپلمات‌های انگلیسی هشدار داده‌اند که استفاده مجدد از این مواد غیرقانونی خواهد بود.

پس از آن‌‌ همان روزنامه انگلیسی اعلام کرد که بر اساس صورتحساب‌هایی که در زندانی در آریزونا به دست آمده داروهای بیهوشی از شرکتی در غرب لندن آمده است.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت: «تیوپنتال سدیم، پتاسیم کلراید و پاناکورنیوم بروماید نام سه دارویی که در ماه سپتامبر ۲۰۱۰ به زندان ایالت آریزونا ارسال شده و ارزشی معادل چهار هزار و ۲۵۳ پوند دارد.»

بر اساس صورتحساب زندان ایالت آریزونا، شرکت انگلیسی به اندازه کافی دارو برای اعدام فروخته است و هنوز ذخیره کافی برای اعدام‌های بیشتر از طریق داروهای انگلیسی وجود دارد.

پس از آن اسنادی که از سازمان بازپروری و اصلاح ایالت کالیفرنیا به دست آمد نیز نشان می‌داد که یک شرکت انگلیسی سه داروی فوق را که برای اعدام محکومین آمریکایی استفاده می‌شود، تامین می‌کند.

منبع: فارس