Gerdab.IR | گرداب

ردیاب‌های همراه؛

پلتفرم‌های تبلیغاتی، ابزار جاسوسی انبوه از میلیارد‌ها کاربر موبایل

پلتفرم‌های تبلیغاتی، ابزار جاسوسی انبوه از میلیارد‌ها کاربر موبایل
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲

اطلاعات افشا شده ابعاد جدیدی از بازار اطلاعات در آمریکا را برملا می‌کند.

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که شرکتی به نام Patternz در حال استفاده از سیستم ارائه تبلیغات در تلفن‌های هوشمند برای استخراج اطلاعات از طریق برنامه‌های تلفن همراه است. این شرکت اطلاعات را پس از استخراج برای مشتری‌ها ارسال کند.

در این گزارش Patternz به عنوان یک جاسوس‌افزار مخفی توصیف شده است که می‌تواند میلیارد‌ها پروفایل تلفن را از طریق صنعت تبلیغات ردیابی کند.

طبق گزارش‌ها Patternz به مشتریان خود گفته است که می‌تواند روی هر برنامه‌ای که تبلیغات تولید می‌کند نظارت کند.

مدیرعامل این شرکت می‌گوید زمانی که این ابزار، که بیش از نیم میلیون اپلیکیشن را پوشش می‌دهد، به کار گرفته شود، تلفن به یک «دستبند ردیابی واقعی» تبدیل می‌شود.

درواقع، شیوه کار به این صورت است که اطلاعات مربوط به بیش از ۵ میلیارد کاربر توسط این شرکت برای همه به نمایش گذاشته می‌شود و از طریق بازار مناقصه بلادرنگ (RTB)، اطلاعات در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. چه تلفن همراه شما اندرویدی باشد چه نباشد، این اتفاق می‌تواند برای شما رخ بدهد.

شرکت ISA که در حوزه تجسس فعالیت می‌کند و در پشت پرده‌ی سیستم Patternz قرار دارد این داده‌ها را از کسانی که در این بازار مناقصه فعالیت می‌کنند مانند گوگل و ایکس (توییتر) جمع آوری می‌کند.

داده‌هایی که فرخته می‌شود، شامل هر چیزی می‌شوند. از موقعیت مکانی یک شخص که بسیار دقیق است تا مسیر حرکتی روزانه افراد و حتی کسانی که ملاقات می‌کنند.

یک شبکه نظارتی عظیم

کارشناسان امنیت سایبری می‌گویند که وجود چنین ابزار‌هایی که می‌توانند اطلاعات مردم را جمع‌آوری و به فروش برسانند، باعث ایجاد نظارت دولتی می‌شوند و امثال ISA در حال حاضر با این کار خدمات خود را برای آژانس‌های امنیت ملی، که دولتی هستند، تبلیغ می‌کنند و این اتفاقی نیست.

رئیس آژانس امنیت ملی (NSA) گفته که ما داده‌های مربوط به وبگردی آمریکایی‌ها را از دلالان داده خریداری می‌کنیم و مراحل لازم برای دریافت مجوز قضائی را دور می‌زنیم.

این بمب خبری زمانی تایید شد که سناتور ران وایدن، نامزدی تیموتی هاف، مدیر جدید آژانس امنیت ملی را متوقف کرد و از او خواست تا درباره اقدامات آژانس در جمع‌آوری داده‌های موقعیت مکانی و اینترنتی آمریکایی‌ها پاسخ بدهد.

وایدن که سه سال تلاش می‌کرد فاش کند که آژانس امنیت ملی (NSA) سوابق اینترنتی آمریکایی‌ها را می‌خرد، در ۱۱ دسامبر نامه‌ای از پل ناکاسونی، مدیر فعلی این آژانس دریافت کرد که این خرید‌ها را تأیید می‌کرد و رویترز نیز جزئیات این نامه را گزارش کرد.

منبع: Digital Trends