Gerdab.IR | گرداب

بررسی کاربرد جاسوس‌افزار پگاسوس در پارلمان لهستان

بررسی کاربرد جاسوس‌افزار پگاسوس در پارلمان لهستان
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۲

هیئت پارلمان لهستان قرار است استفاده از جاسوس افزار پگاسوس را بررسی کند.

به گزارش گرداب، کمیسیون پارلمانی لهستان برای بررسی فعالیت‌های عملیات و شناسایی با استفاده از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس (Pegasus) تشکیل می‌شود. این تحقیقات پارلمانی با هدف بررسی دقیق استقرار پگاسوس، یک ابزار نظارت سایبری پیشرفته، در چشم‌انداز سیاسی لهستان در دولت قبلی این کشور است.

مارسین بوساکی (Marcin Bosacki)، یکی از اعضای کمیسیون به نمایندگی از گروه حاکم ائتلاف مدنی (KO)، گفت که نشست ۱۹ فوریه امسال شامل ارائه درخواست‌ها و پیشنهادات شواهدی برای بازجویی از افراد و مقامات نهاد‌های دولتی است؛ تمرکز کمیسیون بر درک استفاده از پگاسوس علیه مخالفان سیاسی در دولت محافظه‌کار قبلی خواهد بود.

خبرگزاری دولتی لهستان PAP ادعا کرد که نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس به طور سنتی فقط برای ردیابی تروریست‌ها و جنایتکاران بزرگ در نظر گرفته شده است.

بوساکی اعلام کرد:

«مطمئناً، برجسته‌ترین سیاستمداران حزب قانون و عدالت (PiS) باید در برابر کمیسیون پاسخ و توضیح دهند که پگاسوس چگونه و با چه بودجه‌ای خریداری شد، نقش زبیگنیو زیوبرو (Zbigniew Ziobro)، وزیر دادگستری سابق، در اینجا چه بوده و چرا این جاسوس‌افزار سایبری در لهستان علیه مخالفان سیاسی استفاده شده است.»

توماس ترلا (Tomasz Trela)، قانونگذار چپ‌گرا، به خبرنگاران گفت که این می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌ها در لهستان از سال ۱۹۸۹ باشد؛ به گزارش خبرگزاری PAP، او از استفاده از بودجه عمومی برای به دست آوردن نرم‌افزار‌های جاسوسی برای نظارت بر رقبای سیاسی، دادستان‌ها، قضات و احتمالاً شهروندان عادی بدون منصب دولتی انتقاد کرد.

پاول اسلیز (Paweł Śliz)، یکی از اعضای گروه راه سوم/لهستان ۲۰۵۰ اظهار داشت که کمیسیون در تحقیقات خود ماده را بر سرعت در اولویت قرار می‌دهد.

ویتولد زمباچینسکی (Witold Zembaczyński)، یکی از اعضای گروه حاکم ائتلاف مدنی، بر آمادگی و تعهد کمیسیون برای کشف وسعت کامل استفاده از پگاسوس در لهستان تأکید و پیشنهاد کرد که یک گروه جنایتکار سازمان یافته استراق سمع در دفتر مرکزی مبارزه با فساد این کشور (CBA) داشته باشد.

سروکا (Sroka) فاش کرد که شاهدان اولیه شامل سیاستمدارانی با مسئولیت خرید پگاسوس از جمله نخست وزیر سابق بیتا سزیدلو (Beata Szydło) و وزیر کشور سابق ماریوس کامینسکی (Mariusz Kamiński) هستند.

او به خبرنگاران گفت از آنجایی که پگاسوس توسط یک شرکت فناوری اسرائیلی که تحت نظارت دقیق رژیم صهیونیستی کار می‌کند، توسعه یافته، مجوز مناسب برای فروش آن ضروری است که نشان دهنده نیاز به مذاکرات در سطح بالا است.

این کمیسیون همچنین در نظر دارد کریستوف بریزا (Krzysztof Brejza)، نماینده پارلمان اروپا را احضار کند. سروکا بر نیاز به کشف چگونگی استفاده سیاستمداران از خدمات ویژه برای منافع شخصی در مبارزات انتخاباتی تأکید و به پرونده بریزا به عنوان یک مثال محوری اشاره کرد.

او اظهار داشت:

«حقایق زیادی ظاهر شده که شهروندان باید درباره آن‌ها بشنوند.»

بریزا که در حال حاضر عضو پارلمان اروپا است، در آن زمان سناتور و از سیاستمداران برجسته اپوزیسیون بود. براساس گزارش‌ها، تلفن او و بسیاری از چهره‌های مخالف دیگر با استفاده از جاسوس‌افزار پگاسوس هک شده است.

سروکا اظهار داشت که انتظار می‌رود همه اعضای کمیسیون آموزش‌های مناسب از جمله در زمینه ضد جاسوسی را ببینند که منعکس کننده ماهیت حساس اطلاعات مربوطه است.

علاوه بر این، او از آژانس امنیت داخلی (ABW) درخواست کرد تا به اعضای کمیسیون اجازه دسترسی به مواد محرمانه را بدهد، فرآیندی که ممکن است زمان‌بر باشد.

این کمیسیون مأموریت گسترده‌ای برای بررسی قانونی، صحت و هدف فعالیت‌های عملیاتی و شناسایی با استفاده از پگاسوس دارد. این شامل اقدامات دولت، خدمات ویژه و پلیس از ۱۶ نوامبر ۲۰۱۵ تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳ است.

کارشناسان معتقدند که هدف این کمیسیون، شناسایی افرادی است که مسئول خرید پگاسوس و هر ابزار مشابهی برای مقامات لهستانی هستند و تعیین اینکه آیا عملیات مربوط به پگاسوس علیه شهروندان قانونی، تضمین شده و مناسب بوده است یا خیر.

منبع: سایبربان