Gerdab.IR | گرداب

«پنج چشم» درباره جاسوسی سایبری روسیه هشدار داد

«پنج چشم» درباره جاسوسی سایبری روسیه هشدار داد
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲

این کشور‌ها روسیه را متهم به تلاش برای دسترسی به محیط‌های ابری کردند.

به گزارش گرداب، انگلیس، آمریکا و متحدانشان روز دوشنبه در یک اطلاعیه اعلام کردند که واحد‌های جاسوسی سایبری و جمع‌آوری داده‌های مرتبط با سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) در حال توسعه تکنیک‌های خود برای دسترسی به محیط‌های ابری هستند.

این اطلاعیه که از سوی مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا (NCSC) و سازمان‌های همتا در سایر کشور‌های پنج چشم یعنی آمریکا، استرالیا، کانادا و نیوزلند صادر شده است جزئیاتی از تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و رویه‌های هکر‌های SVR را ارائه می‌کند. این هکر‌ها عمدتاً با نام‌های APT۲۹ و Cozy Bear شناخته می‌شوند.

در این اطلاعیه تأکید شده است که این گروه‌ها از قابلیت‌های خود برای نفوذ به تعداد فزاینده‌ای از محیط‌های ابری مورد استفاده مجموعه‌های خصوصی و دولتی استفاده می‌کنند.

طبق گزارش CyberScoop فعالیت‌های APT۲۹ از نظر پیچیدگی در سطح بسیار بالا در نظر گرفته می‌شود. این گروه حداقل از سال ۲۰۱۴ ردیابی شده است و طیف گسترده‌ای از صنایع را در آمریکای شمالی و اروپا از جمله بیوتکنولوژی و مخابرات و همچنین مجموعه‌های دیگری همچون دولت‌ها، نهاد‌های غیرانتفاعی و اندیشکده‌ها را هدف قرار می‌دهد.

در این اطلاعیه آمده است: «SVR یک عامل پیشرفته در فضای سایبر است که می‌تواند به زنجیره تأمین جهانی نفوذ کند. بااین‌حال راهنمایی‌های مورد اشاره در این اطلاعیه نشان می‌دهد که رعایت محکم اصول پایه امنیت سایبری می‌تواند به دفاع در مقابل چنین عواملی کمک کند».

کشور‌های پنج چشم (Five Eyes) به ۵ کشور هم‌پیمان در حوزه سایبری و تجسس سیگنال (SIGINT) یعنی آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزلند اطلاق می‌شود.

منبع: CyberScoop