Gerdab.IR | گرداب

طبق بررسی محققان؛

دقت جستجو‌های گوگل کاهش پیدا کرده است

دقت جستجو‌های گوگل کاهش پیدا کرده است
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

بسیاری از کاربران نیز از این مشکل ناراضی هستند.

به گزارش گرداب، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد به دلیل استفاده از تکنیک‌های خاص سئو (SEO) و همچنین گسترش تولید محتوا با هوش مصنوعی کیفیت جستجو‌های گوگل کاهش محسوسی پیدا کرده است. پایگاه خبری ۴۰۴Media در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است.

«پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت آگاهی و افزایش دانش مخاطبان خود به ترجمه و انتشار مطالبی در حوزه‌های مختلف فناوری اقدام می‌کند. انتشار مطالب به معنای تایید محتوای آن نیست».


بیشتر محتوای نقد و بررسی که در رده‌های بالای صفحات نتیجه موتور‌های جستجو تجاری قرار می‌گیرند از تکنیک‌های بازاریابی آشناسازی (Affiliate marketing) استفاده می‌کنند و مقادیر قابل‌توجهی از آن‌ها نیز هرزنامه (Spam) هستند که با تکنیک‌های سئو بالا آمده است.

طبق یک مطالعه جدید که در طول یک سال و از سوی پژوهشگران آلمانی صورت گرفت نشان داده شد که جستجوی گوگل واقعاً توسط هرزنامه‌های سئو با کیفیت پایین تسخیر شده است.
محققان دانشگاه لایپزیگ با همکاری دانشگاه باوهاوس وایمار و یک مرکز تحقیقاتی دیگر برای رسیدن به پاسخ این سوال که «آیا گوگل بدتر می‌شود؟» در طول یک سال مطالعه‌ای را بر روی ۷۳۹۲ مورد نتایج جستجوی عبارت‌های مرتبط با نقد و بررسی محصولات تجاری در گوگل، بینگ و موتور جستجوی DuckDuckGo ترتیب دادند.

آن‌ها دریافتند که در مجموع، صفحات دارای رتبه بالاتر در نتایج جستجو به طور متوسط بیشتر برای موتور‌های جستجو بهینه‌سازی شده هستند، بیشتر از بازاریابی آشناسازی [۱] کسب درآمد می‌کنند و نشانه‌هایی از کیفیت متنی پایین‌تر را نشان می‌دهند: «ما متوجه شدیم که فقط بخش کوچکی از متن‌های نقد و بررسی محصولات در سطح وب از بازاریابی آشناسازی استفاده می‌کنند، اما آن‌ها اکثریت نتایج جستجو را به خود اختصاص می‌دهند».

آن‌ها همچنین دریافتند که سایت‌های هرزنامه (اسپم) همواره با گوگل بر سر رتبه‌بندی نتایج جستجو در یک جنگ هستند. طبق یافته‌های آن‌ها سایت‌های اسپم به طور مرتب راه‌هایی را برای بازی دادن سیستم و صعود به رده‌های بالای نتایج گوگل پیدا می‌کنند و سپس دوباره از سیستم عقب می‌افتند. آن‌ها نوشتند: «سئو یک نبرد مداوم است و ما الگو‌های مکرر اسپم را مشاهده می‌کنیم که وارد صفحه نتایج می‌شوند و سپس دوباره از آن محو می‌شوند؛ زیرا موتور‌های جستجو و مهندسان سئو به نوبت مدام در حال به روز کردن روش‌های خود هستند».

آن‌ها خاطرنشان کردند که گوگل، بینگ و DuckDuckGo به طور منظم الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهند و محتوایی را که اسپم آشکار است حذف می‌کنند، اما به طور کلی این اقدام تنها به صورت موقت تأثیر مثبت دارد.

در این پژوهش آمده است: «به نظر می‌رسد موتور‌های جستجو، بازی موش و گربه را به اسپم‌های بهینه شده توسط روش‌های سئو می‌بازند». این نکته قابل توجه است که گوگل، بینگ و DuckDuckGo همه مشکلات مشابهی دارند و به نظر پژوهشگران در بسیاری از موارد گوگل عملکرد بهتری نسبت به بینگ و DuckDuckGo دارد.

محققان هشدار می‌دهند که جنگ بر سر رتبه‌بندی نتایج جستجو با رشد اسپم‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی وضعیت وخیم‌تری پیدا خواهد کرد. این امر واقعاً سودمندی موتور‌های جستجو را تهدید می‌کند: «مرز بین محتوای مفید و اسپمی که خود را در قالب محتوای مفید جا می‌زند به طور فزاینده‌ای کمرنگ می‌شود و با ظهور هوش مصنوعی مولد این وضعیت بدتر خواهد شد. نتیجه‌گیری ما این است که اسپم‌های پویا که در قالب محتوای تبلیغاتی، با کیفیت پایین و به شکل انبوه تولید و منتشر می‌شوند شایسته توجه بیشتری هستند».

یکی از سخنگویان گوگل به ما گفت که این مطالعه خاص به طور محدود به محتوای مرتبط با نقد و بررسی محصولات تجاری پرداخته است و منعکس کننده‌ی کیفیت کلی و میزان مفید بودنِ میلیارد‌ها مورد جستجوی روزانه گوگل نیست. او گفت: «ما اقداماتی را برای بهبود این مشکلات آغاز کرده‌ایم و خود این مطالعه نشان می‌دهد که گوگل در سال گذشته پیشرفت کرده است و عملکرد بهتری نسبت به سایر موتور‌های جستجو دارد».

در چند ماه گذشته نقش بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو در تخریب وب و موتور‌های جستجو موضوع بحث‌های زیادی بوده است. پایگاه The Verge پس از تحقیقات متعدد خود آن را به تخریب اینترنت متهم کرد. در اواخر دسامبر پژوهشی که در Search Engine Land منتشر شد نشان داد که گوگل «غرق در یک حمله اسپمی بزرگ» شده است که چند روز به طول انجامید.

در همین حال، صنعت سئو اکنون مملو از شرکت‌هایی است که از هوش مصنوعی مولد برای بهینه‌سازی بیشتر محتوا‌هایی استفاده کنند که حتی زمانی که توسط انسان نوشته شده است، ماشینی و مصنوعی به نظر می‌رسد. اکنون خود بینگ و گوگل نیز محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را در نتایج جستجوی خود می‌آورند. احتمالاً نتیجه نهایی همه این‌ها این شود که روبات‌ها به نوشتن تعداد زیادی مقاله برای خوشحال کردن دیگر روبات‌ها ادامه می‌دهند و جستجو در اینترنت بیش از پیش غیرمفید خواهد شد.

پژوهشگران نوشتند: «تعداد قابل توجهی از کاربران رسانه‌های اجتماعی طبق مشاهدات خود می‌گویند که موتور‌های جستجو کمتر از قبل توان یافتن محتوای واقعی و مفید را دارند. طبق گزارش‌ها سیل محتوای بی‌کیفیت به ویژه هنگام جستجو برای یافتن محصولات باعث شده است که هر نوع اطلاعات مفیدی در نتایج جستجو غرق شود».
محققان دریافتند که این مسئله حقیقت دارد. بسیاری از جستجو‌ها تحت تأثیر محتوای سئوی بی‌کیفیت و بی‌ارزش قرار گرفته است و به نظر می‌رسد بسیاری از آن‌ها به طور بالقوه با کمک هوش مصنوعی یا توسط هوش مصنوعی تولید شده‌اند.

آن‌ها نوشتند: «ما متوجه شدیم که اکثر متن‌های نقد و بررسی محصولات تجاری که در رده‌های بالای نتایج موتور‌های جستجوی تجاری قرار می‌گیرند از بازاریابی آشناسازی استفاده و مقادیر قابل‌توجهی از آن‌ها نیز هرزنامه (Spam) هستند که با تکنیک‌های سئو بالا آمده است. ما همچنین یک هم‌بستگی قوی بین رتبه‌بندی نتایج در موتور‌های جستجو و بازاریابی آشناسازی را شناسایی کردیم و مشاهده کردیم که روند تولید محتوا‌های ساده شده و تکراری توسط هوش مصنوعی شدت پیدا کرده است».


پی‌نوشت‌ها:

[۱]بازاریابی آشناسازی یک روش بازاریابی است که در آن کسب‌وکار به یک یا چند نفر که بازدید‌کننده یا مشتریانی را به کسب‌وکار ارجاع داده‌اند، پاداش می‌دهد. برای مثال سایت‌ها برای ارجاع بازدیدکنندگان جدید یا خریداران جدید هدیه یا مبلغی را به شخصی که معرفی را انجام داده پرداخت می‌کنند. (ویکی‌پدیای فارسی)