Gerdab.IR | گرداب

آژانس ضدشنود انگلیس مشغول شنود است!

آژانس ضدشنود انگلیس مشغول شنود است!
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳

اطلاعات افشا شده نشان می‌دهد این آژانس در حال جاسوسی بوده است.

به گزارش گرداب سازمان ملی مقابله با شنود انگلیس (UK NACE) پس از شنود غیرقانونی (و ناموفق) برای شناسایی یک منبع روزنامه‌نگاری، توسط نهاد‌های ناظر این کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.

وظیفه این سازمان حفاظت از اطلاعات حساس و سایت‌های دولت انگلیس هم در داخل و هم در سفارتخانه‌ها در سراسر جهان است.

در اکتبر ۲۰۲۱ به آژانس اختیارات جدیدی برای جمع‌آوری داده‌های ارتباطی - اصطلاح قانونی ابرداده (Metadata) - در راستای آنچه که «ملزومات امنیت ملی» خوانده می‌شود داده شد.

بر اساس گزارش سالانه ۲۰۲۲ نهاد ناظر مجوز‌های تجسسی در انگلیس (IPCO) عملکرد آژانس ضدشنود انگلیس «درصد بالایی از خطا» داشت و آژانس بدون مجوز‌های مناسب، داده‌های ارتباطی را جمع‌آوری می‌کرد.

در گزارش IPCO آمده است: «در کنار سایر مسائل، ما پنج مجوز برای شناسایی یک منبع روزنامه‌نگاری شناسایی کردیم که آژانس نتوانسته بود تأییدیه لازم را از یک کمیسر قضایی دریافت کند».

به‌رغم ادعای انگلیس درباره تأیید نشدن این مجوزها، آژانس ضدشنود توانست این داده‌ها را جمع‌آوری کند، هرچند قادر به شناسایی منبع روزنامه‌نگاری نبود.

ماهیت تحقیقات فاش نشده است. در گزارش IPCO آمده است که در سال ۲۰۲۲، ۴۹ درخواست توسط مقامات دولتی برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به مطالب محرمانه روزنامه‌نگاری انجام شده است. ۳۱ درخواست دیگر برای شناسایی منبع روزنامه‌نگاری وجود داشت. IPCO جزئیاتی در مورد ماهیت این برنامه‌ها و همچنین در مورد موفقیت آمیز بودن برنامه‌ها ارائه نمی‌دهد.

این گزارش در ادامه مدعی شده است که رویه‌های اخذ مجوز‌های نظارتی بهبود یافته است، اما دست‌کم بر رفتار غیرقانونی مقامات انگلیس در سال‌های اخیر صحه می‌گذارد.