اسناد جدید فاش کردند که فیسبوک در پروژهای مخفی، ترافیک کاربران اسنپچت را ردیابی کردهاست.
به گزارش گرداب به نقل از رویترز، فیسبوک در سال ۲۰۱۶، پروژه مخفی را برای رهگیری و رمزگشایی ترافیک شبکه بین افرادی که از برنامه اسنپ چت و سرورهای آن استفاده میکردند راه اندازی کرد. بر اساس اسناد دادگاه، هدف درک رفتار کاربران و کمک به فیسبوک برای رقابت با اسنپ چت بود. فیسبوک با اشارهای به لوگوی شبحمانند اسنپ چت، این پروژه را «شکارچیان ارواح» نامید.
اکنون یک دادگاه فدرال در کالیفرنیا اسناد جدیدی را منتشر کرده که نشان دهنده شکایت دسته جمعی کاربران از متا (شرکت مادر فیسبوک) است.
اسناد جدید منتشر شده نشان میدهد که متا چگونه با تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه، سعی در کسب مزیت نسبت به رقبای خود از جمله اسنپ چت و بعداً آمازون و یوتیوب داشت. فیسبوک با توجه به استفاده این برنامهها از رمزگذاری، نیاز به توسعه فناوری خاصی برای دور زدن آن داشت.
یکی از اسناد جزئیات پروژه شکارچیان ارواح فیسبوک را نشان میدهد. وکلای کاربران نوشتند که متا در این پروژه از تکنیکی برای رهگیری و رمزگشایی ترافیک برنامههای رمزگذاری شده اسنپ چت و بعداً یوتیوب و آمازون استفاده میکرده است. این سند شامل ایمیلهای داخلی فیس بوک در مورد پروژه است.
مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی متا در ایمیلی به تاریخ ۹ ژوئن ۲۰۱۶ نوشت: «چون ترافیک اسنپ چت رمزگذاری شده، ما هیچ تحلیلی در مورد آنها نداریم. با توجه به سرعت رشد آنها، به نظر میرسد مهم است که روش جدیدی برای بدست آوردن تجزیه و تحلیل قابل اعتماد در مورد آنها پیدا کنیم. شاید لازم باشد نرم افزارهای سفارشی بنویسیم.»
راه حل مهندسان فیسبوک استفاده از Onavo بود، یک سرویس شبیه وی پی ان که شرکت در سال ۲۰۱۳ آن را ساخت. فیسبوک مخفیانه به نوجوانان پول میداد تا از Onavo استفاده کنند و شرکت اینگونه میتوانست به تمام فعالیت وب آنها دسترسی داشته باشد. وقتی Onavo فعال میشد، مزیت خواندن تمام ترافیک شبکه دستگاه را قبل از رمزگذاری و ارسال از طریق اینترنت داشت.
طبق اسناد دادگاه، فیسبوک بعداً، این برنامه را برای آمازون و یوتیوب نیز اجرا کرد.