Gerdab.IR | گرداب

اجلاس راه ابریشم دیجیتال در چین برگزار شد

اجلاس راه ابریشم دیجیتال در چین برگزار شد
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

کشور‌های حاضر بر همکاری بیشتر با چین در زمینه فناوری تأکید کردند.

به گزارش گرداب، در این اجلاس مقامات چینی از پیشرفت در طراحیِ الگو‌های توسعه دیجیتالی برای کشور‌های عضو ابتکار کمربند و راه (BRI) یا همان پروژه راه ابریشم چین خبر دادند. چین این اقدامات را همزمان با رقابت روزافزون با غرب و برای مقابله با سیاست‌های آمریکا انجام می‌دهد.

به گفته مقامات چینی این کشور مجموعه‌ای از قرارداد‌های راهبردی را با کشور‌های عضو ابتکار BRI امضا کرده تا در زمینه‌های مختلفی از تجارت الکترونیک گرفته تا توسعه زیرساخت‌های دیجیتال با یکدیگر همکاری کنند.

یک مقام ارشد چینی گفت که چین منافع به دست آمده از حوزه اقتصاد دیجیتال را با اعضای BRI به اشتراک خواهد گذاشت. او گفت که این امر باعث ارتقای ارتباط متقابل و تقویت زنجیره تأمین دیجیتال خواهد شد.

این مقام همچنین خواستار مشارکت‌های فنی نزدیک‌تر در حوزه‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی (AI)، محاسبات ابری، کلان‌داده‌ها، بلاکچین و محاسبات کوانتومی شد.
این سخنان در شرایطی گفته شد که آمریکا تحریم‌های فناورانه علیه چین را در سال‌های اخیر تشدید و ائتلاف‌هایی را برای اعمال محدودیت‌های صادراتی فناوری‌های پیشرفته به چین، به‌ویژه فناوری نیمه‌رساناها، ایجاد کرده است.

این اجلاس با همکاری کنفرانس جهانی اینترنت (WIC) برگزار شد. این کنفرانس یک نهاد مستقر در پکن است که دیدگاه‌های چین درباره فضای سایبری را ترویج می‌کند.
چین ابتکار راه ابریشم دیجیتال (Digital Silk Road) را در سال ۲۰۱۵ به منظور افزودن جنبه‌های توسعه دیجیتالی به پروژه بزرگ ابتکار کمربند و راه (BRI) و تقویت ارتباطات راه‌اندازی کرد.

در این اجلاس ژوانگ رونگ ون، رئیس WIC، که همزمان ریاست سازمان ملی فضای مجازی چین را نیز بر عهده دارد، شیوه‌های حکمرانی اینترنت در این کشور را ترویج کرد و خواستار «برقراری نظام حکمرانی جهانی به رهبری چین» شد.

او با اشاره به پیشرفت‌های هوش مصنوعی در سالیان اخیر، سایر کشور‌ها را تشویق کرد تا به ابتکار جهانی حکمرانی هوش مصنوعی که چین در ماه اکتبر گذشته راه‌اندازی کرد بپیوندند.
شرکت‌کنندگان در این اجلاس از بیش از ۵۰ کشور و سازمان منطقه‌ای در این مجمع شرکت کردند.

به گفته برگزارکنندگان، نمایندگانی از شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا نظیر اینتل، میکرون تکنولوژی و کوالکام در کنار نمایندگان شرکت لنوو در این اجلاس حضور داشتند.

منبع: South China Morning Post