Gerdab.IR | گرداب

نیمی از ترافیک اینترنت مربوط به ربات‌هاست

نیمی از ترافیک اینترنت مربوط به ربات‌هاست
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

در سال ۲۰۲۳ تقریباً ۵۰ درصد از کل ترافیک اینترنت از ربات‌ها بوده است.

به گزارش گرداب، این آمار که نسبت به سال قبل ۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۳ رسیده است.

همچنین آمار جدید نشان می‌دهد ترافیک بد ربات‌ها در سال ۲۰۲۳ به ۳۲ درصد افزایش یافته. این در حالی است که ترافیک کاربران انسانی به‌طور پیوسته در حال کاهش است.

ربات‌های بد (Bad bot) برنامه‌های تخصصی هستند که وظایف خاصی را با اهداف مخرب اجرا می‌کنند. این ربات‌ها می‌توانند به جرائم سایبری و سایر فعالیت‌های مجرمانه مانند سرقت یا کلاهبرداری کمک کنند. در کنار ربات‌های بد، ربات‌های غیرمخرب نیز برای کاربرد‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طبق گزارش Thales Imperva Bad Bot این روند تأثیر منفی بسیاری بر روی سازمان‌ها می‌گذارد، به‌طوری که «حملات به وب‌سایت‌ها، API‌ها و برنامه‌های کاربردی» به‌طور سالانه میلیارد‌ها دلار خسارت به شرکت‌ها و مجموعه‌ها وارد می‌کند.

کشور‌هایی مانند ایرلند، آلمان و مکزیک شاهد افزایش سطح ترافیک بد ربات در سال ۲۰۲۳ بودند، درحالی‌که آمریکا شاهد افزایش جزئی بود.

فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی مولد به تکامل ربات‌های اینترنتی کمک می‌کنند. این گزارش نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی مولد و مدل‌های بزرگ زبانی در واقع به افزایش استفاده از ربات‌های غیرمخرب در سراسر اینترنت کمک کرده است.

تعداد ربات‌های غیرمخرب از ۳۳ درصد به ۳۹ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. یکی از دلایل اصلی این افزایش این است که بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی مولد از ربات‌ها برای جستجو در وب و جمع‌آوری محتوا برای تغذیه و آموزش مدل‌ها بهره می‌برند.

منبع: Cybernews