Gerdab.IR | گرداب

توهمات چت‌جی‌پی‌تی کار دست سازندگانش داد / شکایت از OpenAI به خاطر تاریخ تولد اشتباه!

توهمات چت‌جی‌پی‌تی کار دست سازندگانش داد / شکایت از OpenAI به خاطر تاریخ تولد اشتباه!
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

اروپایی‌ها از این سازندگان ربات به خاطر ناتوانی در تصحیح اطلاعات غلط شکایت کردند.

به گزارش گرداب، یک سازمان غیردولتی در اروپا از مالک چت‌جی‌پی‌تی به خاطر ساختن اطلاعات نادرست درباره افراد شکایت کرد.

تولید اطلاعات نادرست توسط هوش مصنوعی مولد که با عنوان «توهم» (hallucination) شناخته می‌شود پدیده جدیدی نیست؟ اما این بار یک مجموعه غیردولتی در اروپا به نام noyb به نمایندگی از یک شهروند ناشناس از شرکت OpenAI مالک چت‌جی‌پی‌تی به خاطر توهمات این چت‌بات شکایت کرده است.

این شکایت بر اساس مقررات حفاظت از داده‌ها (GDPR) ارائه شده که در آن مجازات‌های سنگینی برای شرکت‌های متخلف همچون جریمه‌ای معادل ۴ درصد از گردش مالیِ جهانیِ آن‌ها در نظر گرفته شده است.

طبق مقررات GDPR شهروندان اروپایی حق دارند در صورت مشاهده اطلاعات شخصی غلط درباره خود در فضای اینترنت درخواست اصلاح آن‌ها را بدهند. حال سازمان noyb با همکاری دولت اتریش و به نمایندگی از یک شهروندی که چت‌جی‌پی‌تی تاریخ تولد او را به اشتباه بیان می‌کند از اوپن‌ای‌آی شکایت کرده است.

شرکت اوپن‌ای‌آی اعلام کرده که به دلیل پیچیدگی‌های فنی مدل‌های هوش مصنوعی نمی‌تواند به سادگی پاسخ‌های نادرست چت‌جی‌پی‌تی درباره افراد را اصلاح کند، اما می‌تواند مانع از پاسخ دادن این ربات به سوالات مشکل‌دار شود.

یکی از اعضای noyb در بیانیه‌ای درباره این شکایت اظهار داشت: «سر هم کردنِ اطلاعات نادرست به خودی خود کاملاً مشکل‌ساز است. اما وقتی صحبت از اطلاعات نادرست در مورد افراد می‌شود، می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. واضح است که شرکت‌ها در حال حاضر نمی‌توانند چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT را در هنگام پردازش داده‌های افراد با قوانین اتحادیه اروپا مطابقت دهند. اگر یک سیستم نتواند نتایج دقیق و شفاف تولید کند، نمی‌توان از آن برای تولید داده‌های مربوط به افراد استفاده کرد. این فناوری باید از الزامات قانونی پیروی کند، نه برعکس».

این سازمان گفت که از اتریش می‌خواهد شکایت مربوط به پردازش داده‌های OpenAI را بررسی کرده و همچنین جریمه‌ای را برای اطمینان از رعایت این موارد در آینده اعمال کند. بااین‌حال طبق اعلام noyb احتمالاً با همکاری اتحادیه اروپا به این پرونده رسیدگی خواهد شد.

سازنده چت‌جی‌پی‌تی در لهستان نیز با شکایت مشابهی مواجه است. در سپتامبر سال گذشته، مقامات محلی پس از شکایت یک فعال حوزه حریم خصوصی درباره ناتوانی چت‌جی‌پی‌تی در تصحیح اطلاعات نادرست پیرامون خود، تحقیقاتی را درباره این ربات آغاز کرد.

منبع: TechCrunch