Gerdab.IR | گرداب

نقشه‌های هوش مصنوعی آمریکا در غرب آسیا

نقشه‌های هوش مصنوعی آمریکا در غرب آسیا
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۳

وزارت بازرگانی ایالات متحده روز دوشنبه قانونی را تایید کرد که صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته مانند تراشه‌های تولیدی ان ویدیا به مراکز داده مورد تایید در غرب آسیا را تسهیل می‌کند.

به گزارش گرداب، از اکتبر (مهر) ۲۰۲۳، صادرکنندگان آمریکایی ملزم به دریافت مجوز قبل از صادرات تراشه‌های پیشرفته به بخش‌هایی از غرب آسیا و آسیای مرکزی بوده اند. امام این روند در مورد برخی کشور‌های هدف و مورد تایید دولت امریکا تغییر خواهد کرد. 

بر اساس قانون جدید، مراکز داده در غرب آسیا می‌توانند برای ثبت وضعیت خود به‌عنوان «کاربر نهایی معتبر» در وزارت بازرگانی آمریکا درخواست دهند. این روند جدید به آنها اجازه می‌دهد تراشه‌ها را تحت یک مجوز کلی دریافت کنند، نه اینکه تأمین‌کنندگان آمریکایی ملزم به دریافت مجوز‌های موردی برای ارسال تک‌تک آنها باشند. 

یک مقام آمریکایی گفت ایالات متحده با مراکز داده خارجی مورد تایید در غرب آسیا و همچنین دولت‌های میزبان آنها همکاری خواهد کرد تا از امنیت فناوری‌های منتقل شده به آنها اطمینان حاصل شود.

این اقدام در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در واشنگتن مبنی بر اینکه غرب آسیا می‌تواند به مجرایی برای چین به‌منظور دستیابی به تراشه‌های آمریکایی پیشرفته تبدیل شود، صورت می‌گیرد. ارسال مستقیم تراشه‌های پیشرفته هوش مصنوعی به چین توسط دولت آمریکا ممنوع شده است. 

جی ۴۲، یک شرکت هوش مصنوعی مستقر در امارات که با چین، روابط عمیق تجاری دارد، کانون این نگرانی‌ها بوده است. در ماه آوریل، شرکت مایکروسافت از سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارددلاری در جی ۴۲ خبر داد تا یک مدل هوش مصنوعی با توانایی تقلید از انسان ابداع شود. 

درعین‌حال به نظر می‌رسد کاخ سفید قصد دارد با اجرای این قانون برخی متحدان خود مانند رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های عربی تابع سیاست‌های امریکا را تقویت کند.