Gerdab.IR | گرداب

افزایش حملات سایبری با اهداف سیاسی در منطقه خلیج فارس

افزایش حملات سایبری با اهداف سیاسی در منطقه خلیج فارس
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۳

مطالعه جدید حاکی از افزایش ۷۰ درصدی حملات منع خدمت (DDoS) است.

به گزارش گرداب، بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشور‌های حوزه خلیج فارس در سال‌های اخیر با رشد قابل توجه حملات هکر‌های با هدف سیاسی روبه‌رو شده‌اند.

شرکت امنیت سایبری روسی Positive Technologies در گزارش خود اشاره کرد که در شش‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی، میزان حملات منع خدمت (دیداس) به کشور‌های ناحیه خلیج فارس با رشد حدود ۷۰ درصدی همراه بوده است.

در این مطالعه، کارشناسان امنیت سایبری به تحلیل پیام‌های منتشرشده در انجمن‌های هکری وب تاریک (دارک وب) و کانال‌های تلگرامی هکر‌ها پرداخته‌اند. گفته شده که در مجموع بیش از ۲۷۷ میلیون پیام در این انجمن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته محققان، تحولات سیاسی در منطقه جنوب غرب آسیا، موجی از فعالیت‌های هکتیویست‌ها را در پی داشته است. هکتیویست‌ها (Hacktivists) هکر‌هایی هستند که با اهدافی همچون اعتراض مردمی و انتقال پیام‌های سیاسی دست به نفوذ به سامانه‌های رایانه‌ای می‌زنند.

افزایش حملات سایبری با اهداف سیاسی در منطقه خلیج فارس
این نمودار نشان می‌دهد کدام کشور‌ها بیشتر مورد توجه هکر‌ها بوده‌اند.


این پژوهش به بررسی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، یعنی امارات، عربستان سعودی، بحرین، عمان، قطر و کویت پرداخته است. در بین این کشورها، امارات و عربستان به ترتیب با اختصاص ۴۰ و ۲۶ درصد از گفتگو‌های هکری به خود، در کانون توجه انجمن‌های سایبری قرار داشته‌اند.

همچنین در این گزارش آمده است که اهداف دولتی با اختصاص ۲۱ درصد از گفتگو‌های هکری، در صدر فهرست اهداف مورد توجه هکر‌ها قرار دارند.

در یک سال گذشته برخی از گروه‌های هکری، در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، حملاتی را علیه رژیم‌های حامی صهیونیست‌ها از جمله در انگلیس و امارات انجام داده‌اند؛ از جمله در ماه جولای، گروه بلک‌متا (BlakMeta) حمله DDoS بزرگی را علیه یک بانک اماراتی ترتیب داد.

منبع: Dark Reading