Gerdab.IR | گرداب

متهم شدن گروه هکری روسی به حمله به ناتو

متهم شدن گروه هکری روسی به حمله به ناتو
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۳

انگلیس یک گروه هکری موسوم به «Evil Corp» را تحریم و ادعا کرد که روسیه متهم به حمله به ناتو است.

به گزارش گرداب، انگلیس اول اکتبر امسال اعلام کرد که ۱۶ عضو گروه هکری روسی «Evil Corp» را تحریم کرد؛ بنابر ادعای محققان، روسیه مأموریت انجام عملیات علیه متحدان ناتو را بر عهده داشته است.

آژانس مبارزه با جرایم ملی انگلیس (NCA) پس از انجام اقدامات هماهنگ با مقامات ایالات متحده و استرالیا مدعی شد که زمانی تصور می‌شد که Evil مهم‌ترین تهدید جرایم سایبری در جهان است.

دیوید لامی (David Lammy)، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد:

«تحریم‌های امروز پیام روشنی به کرملین ارسال می‌کند که ما حملات سایبری روسیه را، چه از طرف خود این کشور و چه از طرف اکوسیستم مجرمان سایبری آن، تحمل نخواهیم کرد.»

در سال ۲۰۱۹، ایالات متحده، رهبر شرکت Evil Corp، ماکسیم یاکوبتس (Maksim Yakubets)، را متهم و تحریم کرد و برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری وی شود، ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

آژانس مبارزه با جرایم ملی انگلیس در آخرین گزارش خود عنوان کرد که این گروه از سوی سرویس‌های اطلاعاتی روسیه موظف شده تا حملات سایبری و عملیات‌های جاسوسی علیه متحدان ناتو انجام دهد، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

طبق این گزارش، یاکوبتس با سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB)، سرویس اطلاعات خارجی (SVR) و واحد اطلاعات نظامی «GRU» همکاری داشته است.

این سازمان بریتانیایی گفت که ادوارد بندرسکی (Eduard Benderskiy)، یکی از مقامات عالی‌رتبه سابق سرویس امنیت فدرال روسیه، همچنین یکی از فعالان فعالیت‌های Evil Corp بود و به محافظت از این گروه پس از اقدام ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ کمک کرد.

آژانس بریتانیایی اظهار داشت که گروه روسی همچنین با گروه باج‌افزاری لاک‌بیت (LockBit) که بانک صنعتی و تجاری چین، بوئینگ و رویال میل انگلیس را هدف قرار داده بود، ارتباط نزدیکی دارد و سازمان‌های مجری قانون غربی در اوایل سال جاری این ارتباط را مختل کردند.

بنابر ادعای آژانس مبارزه با جرایم ملی بریتانیا، الکساندر ریژنکوف (Aleksandr Ryzhenkov)، دست راست یاکوبتس، وابسته به لاک‌بیت شناخته شد و در حملات باج‌افزاری علیه سازمان‌های متعدد شرکت داشت.

جیمز بابیج (James Babbage)، مدیر کل تهدیدات در آژانس بریتانیایی، گفت:

«اقدامی که اعلام شد، همراه با تحقیقات گسترده و پیچیده توسط آژانس در مورد ۲ گروه از مضرترین گروه‌های جرایم سایبری در تمام دوران انجام شد.»

انگلیس ادعا کرد از جمله افرادی که در تحریم‌های جدید خود که شامل مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر می‌شود، یاکوبتس، آرتم ویکتوروویچ یاکوبتس (Artem Viktorovich Yakubets) و ویکتور گریگوریویچ یاکوبتس (Viktor Grigoryevich Yakubets) هستند.

در یک اطلاعیه جداگانه، وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که ریژنکوف را به دلیل استقرار گونه‌ای از باج‌افزار معروف به «BitPaymer» برای حمله به قربانیان متعدد در تگزاس و سراسر کشور متهم کرده است.

لیزا موناکو (Lisa Monaco)، معاون دادستان کل، گفت:

«در اتهامات امروز علیه ریژنکوف به تفصیل توضیح داده می‌شود که چگونه او و توطئه‌گرانش اطلاعات حساس آمریکایی‌های بی‌گناه را به سرقت برده و سپس باج می‌خواهند. با شرکای مجری قانون در اینجا و در سراسر جهان، ما همچنان قربانیان را در اولویت قرار می‌دهیم و به این جنایتکاران نشان خواهیم داد که در نهایت، آنها هستند که تاوان جنایات خود را خواهند پرداخت.»

منبع: سایبربان