Gerdab.IR | گرداب

رسانه‌های دولتی روسیه هک شدند

رسانه‌های دولتی روسیه هک شدند
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۳

این حمله بخشی از جنگ سایبری این کشور با اوکراین بود.

به گزارش گرداب، شرکت VGTRK که مالک و بهره‌بردار شبکه‌های تلویزیونی دولتی روسیه است، اعلام کرد که روز دوشنبه مورد حمله سایبری قرار گرفته است. این حمله فعالیت وب‌سایت این شرکت و شبکه تلویزیونی Russiya-۲۴ را مختل کرد.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که پخش چندین کانال تلویزیونی متعلق به VGTRK از جمله روسیه ۱ و روسیه ۲۴ در اواسط برنامه قطع شد و تقریباً ساعتی بعد از سر گرفته شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، این حمله را تأیید کرد و گفت که تحقیقات در مورد این حادثه ادامه دارد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز گفت این حمله را بخشی از کارزار «جنگ ترکیبی» علیه روسیه خواند.

همزمان رویترز به نقل از منابع اوکراینی اعلام کرد که این حمله از سوی این کشور و مصادف با روز تولد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، صورت گرفته است.

هک رسانه‌ها و از جمله شبکه‌های تلویزیونی، یکی از محور‌های جنگ سایبری بین اوکراین و روسیه بوده است. در اوایل ماه مه نیز هکر‌های همسو با روسیه چندین کانال تلویزیونی اوکراینی را هک کرده رژه روز پیروزی در مسکو را به مناسبت شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم پخش کردند.

در ماه جولای گذشته نیز دو ایستگاه رادیویی متعلق به یکی از بزرگترین پخش‌کننده‌های اوکراین هک شدند و در آنها پیام‌های جعلی منتشر شد که ادعا می‌کرد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور در بیمارستان بستری است و در وضعیت وخیمی قرار دارد.