Gerdab.IR | گرداب

ترکش‌های نامرئی طوفان‌الاقصی بر زیرساخت‌های سایبری رژیم صهیونیستی

ترکش‌های نامرئی طوفان‌الاقصی بر زیرساخت‌های سایبری رژیم صهیونیستی
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۳

از سال گذشته و هم‌زمان با عملیات ۷ اکتبر در سرزمین‌های اشغالی گروه‌های هکری همچون حنظله بار‌ها به زیرساخت‌های سایبری رژیم صهیونیستی حمله کرده و اطلاعات آنها را در اختیار گرفته‌اند.

به گزارش گرداب، از ابتدای عملیات طوفان الاقصی، یکی از ابعاد جنگ در منطقه حملات سایبری علیه زیرساخت‌های طرفین درگیری بود و رژیم صهیونیستی در این یک سال، به رغم آنکه تلاش بسیاری برای آسیب زدن به توان رزمی حماس در غزه کرد و اخیراً نیز تلاش کرده تا با لبنان وارد معرکه درگیری شود، همچنان از حملات سایبری ضربه می‌خورد. 

۷ اکتبر امسال و در سالروز عملیات طوفان الاقصی، شاهد چندین عملیات سایبری از سوی محور مقاومت بودیم که یکی از مهم‌ترین آنها هک شدن وب‌سایت کنست (پارلمان اسرائیل) از سوی گروهی موسوم به «انتقام موعود» بود. 

همچنین گروه هکری «حنظله» (Handala) چند روز پیش از سالگرد طوفان الاقصی در وب‌سایت خود اعلام کرد که ۲ آرشیو محافظت شده با رمز عبور حاوی بیش از ۶۰ هزار ایمیل محرمانه متعلق به «گابریل گابی اشکنازی» وزیر سابق امور خارجه رژیم صهیونیستی و رئیس سابق ستاد کل ارتش این رژیم را دارد. 

این گروه در پیامی نوشت: «این داده‌ها تنها بخش کوچکی از دریاچه اطلاعات ما درباره گابی اشکنازی است. آیا مقامات و وزارتخانه‌های فعلی رژیم جعلی صهیونیستی در امان هستند؟ هرگز! از سایه خود بترسید.»

جنگ تن به تن در جهان نامرئی

رژیم اسرائیل با در اختیار داشتن واحد ۸۲۰۰ تلاش گسترده‌ای را برای عملیات سایبری و روانی علیه محور مقاومت به کار برده است. واحد ۸۲۰۰ یک سازمان مخفی اطلاعاتی در اسرائیل است که مسئولیت هک سیستم‌ها، شنود الکترونیک، رمزگشایی کد‌ها و کدگذاری دیجیتالی را به‌عهده دارد و زیرمجموعه آمان (معاونت اطلاعات ارتش اسرائیل) محسوب می‌شود.

علاوه بر فعالیت‌های زیرساختی و سخت‌افزاری، در بعد عملیات روانی نیز اعضای این واحد در پوشش کاربران شبکه‌های اجتماعی به شایعه‌پراکنی، ترور شخصیتی رهبران مستقل جهان، ایجاد درگیری‌های مذهبی و سیاسی و... مشغول هستند.

علی رغم توانایی رژیم صهیونیستی در مقابله سایبری با دشمنانش، اما طرف مقابل نیز از قدرت قابل توجهی برخوردار است در حدی که واحد ۸۲۰۰ نیز دستخوش حمله سایبری شد و گروه هکری حنظله بعد از عملیات طوفان الاقصی، شرکت ArrowNet بازوی فنی یگان ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی که مدعی هستند قوی‌ترین تجهیزات سایبری دنیا را دارند هک کردند و عکس فرمانده یگان ۸۲۰۰ و برخی مسئولان این شرکت امنیتی که هیچ اطلاعاتی از آنها موجود نیست را افشا کرد. 

نام گروه هکری حنظله در یک سال اخیر در اخبار مربوط به فعالیت‌های سایبری زیاد به گوش می‌خورد و تمرکز آنها بر حمله علیه زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی متمرکز بود.

هک موسسه بیمه ملی رژیم صهیونیستی که در طی آن اطلاعات ۸ میلیون بیمه شده اسراییلی از جمله اطلاعات شخصی، اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات محل سکونت در اختیار یک گروه هکری عراقی قرار گرفت، حمله سایبری به سایت وزارت جنگ رژیم اشغالگر قدس از سوی یک گروه هکری با نام Nethunter، نفوذ به سامانه‌های وزارت دادگستری اسرائیل و در اختیار گرفتن ۳۰۰ گیگابایت داده شامل نامه‌ها، اسناد رسمی، مشخصات کارکنان، آدرس، شماره تلفن، ایمیل و از دیگر ضرباتی است که اسرائیل در ماه‌های اولیه طوفان الاقصی متحمل شد.

بعد از حمله سایبری به وزارت دادگستری اسرائیل، روزنامه یدیعوت آحارونوت این حمله را بخشی از پاسخ احتمالی ایران به شهادت نیرو‌های ایرانی در حمله تروریستی به ساختمان سفارت در دمشق برشمرده بود؛ فارغ از صحت این مسئله، رژیم صهیونیستی مدعی است که ایران پیش از وعده صادق یک در ۲۵ فروردین ماه که عملیاتی ترکیبی بود، علاوه بر حمله موشکی و پهپادی، از حملات سایبری هم برای ضربه به رژیم استفاده کرد. 

اولین حمله سایبری مربوط به قطعی برق گسترده در تل‌آویو در ساعات ابتدایی شروع عملیات بود. این اقدام از سوی گروه انتقام جویان سایبری صورت گرفته بود و رسانه‌های صهیونیستی هم آن را تایید کردند.

گروه انتقام جویان سایبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مسئولیت قطع برق در نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی از جمله شهر‌های بیت شمش، تل‌آویو، روش‌هاعین، آراد، مودیعین، بئرشوع و نتانیا را برعهده گرفت.

حملات سایبری که قبل از وعده صادق ۲ بر پیکره اسرائیل نشست

همچنین گروه هکری حنظله همزمان با عملیات وعده صادق، اعلام کرد به سیستم راداری رژیم صهیونیستی حمله کرده است. این گروه سیستم‌های راداری رژیم صهیونیستی را نقض و صد‌ها هزار پیامک تهدیدآمیز برای شهروندان اسرائیلی ارسال کرده است و پس از نفوذ به سیستم‌های راداری، ۵۰۰ هزار پیامک برای اسرائیلی‌ها ارسال کرده است. 

در این پیام هشدار داده شده بود: «شما فقط چند ساعت فرصت دارید تا سیستم‌های خود را تعمیر کنید.»

سردار جباری مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران بعد از عملیات موشکی وعده صادق ۲ که روز ۱۰ مهرماه علیه اهدافی در رژیم صهیونیستی در پاسخ به شهادت سید حسن نصرالله، سردار نیلفروشان و اسماعیل هنیه صورت گرفت، اعلام کرد «۹۰ درصد موشک‌ها به اهداف تعیین شده برخورد کرد، البته قبل از آن حملات سایبری داشتیم که موجب اصابت موشک‌ها به طور دقیق به اهداف شد.» 

اقدامات سایبری محور مقاومت موجب شده تا برخی مقامات رژیم در ماه‌های گذشته از ایجاد یک گنبد آهنین سایبری سخن بگویند. 

آویرام اتزبا، رئیس بخش همکاری‌های بین‌المللی در مدیریت ملی سایبری اسرائیل هم گفت: «این یک جنگ خاموش است، جنگی که قابل مشاهده نیست» و اعلام کرده که این رژیم از زمان حمله هفتم اکتبر با افزایش قابل توجهی از حملات سایبری از سوی ایران و متحدانش روبرو شده است.

به گفته وی ایران و متحدانش سعی دارند هر چیزی را که می‌توانند هک کنند و مدعی شده از زمان آغاز جنگ حدود ۸۰۰ حمله مهم خنثی شده که از جمله اهداف این حملات سازمان‌های دولتی، ارتش و زیرساخت‌های غیرنظامی بوده‌اند.

مسئله ایجاد گنبد آهنین سایبری سال ۲۰۲۲ نیز در اسرائیل مطرح شده بود. رسانه‌های اسرائیلی دسامبر آن سال گزارش دادند که اسرائیل، امارات، بحرین و مراکش نشست‌هایی را برای بحث در مورد ایجاد یک پلتفرم مشترک برای دفاع سایبری «در برابر افزایش تهدیدات هکر‌های ایرانی» برگزار کردند. 

چاک فریلیچ، پژوهشگر مؤسسه مطالعات امنیت ملی وابسته به دانشگاه تل‌آویو، در مصاحبه‌ای می‌گوید دشمن اصلی اسرائیل در جنگ‌های آنلاین یعنی ایران، «دشمنی چشمگیر» است. او حملات ایران را با هدف خرابکاری و نابودی زیرساخت‌ها و همچنین جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی و انتشار اطلاعات غلط برای اهداف تبلیغاتی دانست. 

وی ایران را «یکی از فعال‌ترین کشور‌ها در فضای سایبری» برشمرد که علی رغم قدرت اسرائیل در این زمینه، ایران به پیشرفت خود در این عرصه در حال ادامه دادن است. 

ترس از اقدامات سایبری ایران موجب شد تا دفتر برنامه پاداش وزارت امور خارجه ایالات متحده، از تعیین پاداش ۱۰ میلیون دلاری برای هرگونه اطلاعات در مورد گروه هکری سایبراونجرز (انتقام‌جویان سایبری)، به اتهام حمله به زیرساخت‌های آمریکا خبر دهد.

گروه هکری سایبراونجرز یکی از پرقدرت‌ترین گروه‌ها در نبرد طوفان‌الاقصی بوده که حملات مهلکی را بر زیرساخت‌های حیاتی رژیم صهیونیستی و آمریکا وارد ساخته است. 

سلسله عملیات‌های سایبری علیه رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته هیچگاه متوقف نشد. در ماه ژوئن (مصادف با تیرماه) رژیم صهیونیستی با حملات گسترده‌ای روبه رو شد که البته تلاش فراوانی برای عدم بازتاب گسترده آنها صورت گرفته است.

حمله سایبری به شرکت مخابرات اسرائیل ((Bezeq۱۳، هک شدن نرم‌افزار SolidCAM از سوی گروه هکری حنظله و همچنین حمله سایبری به بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده تجهیزات بیمارستانی هوشمند صهیونیست‌ها (Elfi-Tech) را و تخریب شبکه آنلاین بیمارستانی و استخراج داده، بخشی از تداوم جنگ سایبری محور مقاومت بود. 

اما شاید شدیدترین ضربه در روز‌های گذشته مربوط به عملیات یگان سایبری رضوان وابسته به حزب‌الله باشد که موفق به هک وزارت امنیت ملی رژیم صهیونیستی و تمام ۱۱ سازمان زیر مجموعه آن از جمله، پلیس، اداره سلاح و مهمات، سازمان زندان‌ها، آتش‌نشانی و... شدند و اطلاعات تمام شهرک‌نشینان دارای سلاح را به دست آورده و برخی از آنها را منتشر کرده است. وزارت امنیت ملی هماهنگ کننده نهاد‌های امنیتی است و اکنون اطلاعات ماموران نهاد‌های اطلاعاتی رژیم در اختیار نیرو‌های نظامی حزب‌الله قرار گرفته است. 

عملیات طوفان الاقصی و جدال سایبری بین اسرائیل و محور مقاومت، اهمیت جنگ در زمین نامرئی را بیش از گذشته به رخ کشید؛ جنگی که اگر در روی زمین به پایان برسد بعید است که در فضای سایبر پایان بپذیرد و دو طرف به افزایش توان دفاعی و همچنین تهاجمی خود در این عرصه ادامه خواهند داد.