Gerdab.IR | گرداب

جنایتکاران مسلح: وقتی هوش مصنوعی در خدمت نسل‌کشی قرار می‌گیرد

جنایتکاران مسلح: وقتی هوش مصنوعی در خدمت نسل‌کشی قرار می‌گیرد
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۳

هوش مصنوعی در کنار کاربردهای مفیدی که دارد، اگر در دسترس دولت‌های غاصب بیفتد، می‌تواند به ابزاری برای جنگ، خشونت و نقض حقوق بشر تبدیل شود.

به گزارش گرداب، یک سال از حمله تاریخی حماس به رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر گذشت و در این یک سال بیش از گذشته شاهد ظلم رژیم صهیونیستی و شرکایش به مردم مظلوم فلسطین بودیم.

در طول این یک سال، تعداد بی‌شماری بمب بر سر مردم غزه فروریخته که قدرت تخریب آنها حتی از بمب‌های اتمی ناکازاکی و هیروشیما فراتر رفته است. صد‌ها هزار نفر عزیزانشان را ازدست‌داده و آواره شده‌اند، اما همچنان مقاوم باقی‌مانده‌اند.

در همین رابطه ببینید:

هوش مصنوعی در خدمت نسل‌کشی | داده‌نما

نوار غزه هفده سال است که تحت محاصره قرار دارد. این محاصره به‌گونه‌ای شدید است که بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری آن را به‌عنوان یک "زندان روباز" توصیف می‌کنند. این وضعیت رفت‌وآمد ساکنان غزه را به مساحتی حدود ۱۴۱ مایل مربع (۳۶۵ کیلومترمربع) محدود کرده و آنها را از حق سفر به خارج از این منطقه محروم کرده است. این محدودیت‌ها با این ادعا توجیه می‌شوند که برای حفاظت از امنیت منطقه ضروری هستند.

این مردم که دو دهه در محاصره بودند، اکنون یک سال است که بدون دسترسی به آب، غذا، برق، سوخت و دارو به زندگی ادامه می‌دهند و هر لحظه با تهدید مرگ روبرو هستند، اما همچنان حاضر به ترک سرزمین خود نیستند.

اشغال دیجیتالی فلسطین

گسترش فناوری‌های دیجیتال و کنترل داده‌ها، همراه با کسب درآمد از اطلاعات شخصی، باعث شده داده‌ها به مرز جدیدی از استعمار تبدیل شوند. شناخت نقش شرکت‌های بزرگ فناوری در تقویت نقض حقوق بشر فلسطینی‌ها توسط اسرائیل، نشان‌دهنده ضرورت مبارزه با این استعمار داده‌ها است. زیرا روش‌های سرکوبی که بر فلسطینی‌ها آزمایش می‌شود، در سراسر جهان در حال استفاده است. ماتریس نظامی‌سازی، سرمایه‌داری نئولیبرال و آپارتاید اسرائیل که توسط شرکت‌های فناوری بزرگ تقویت و از آن سود برده می‌شود، شبکه‌ای از سود و همدستی ایجاد کرده است. این امر به اسرائیل اجازه می‌دهد تا از فناوری‌های نوآورانه که توسط شرکت‌های بین‌المللی توسعه یافته‌اند، برای نظارت، کنترل و سرکوب فلسطینی‌ها استفاده کند. از سوی دیگر، این فناوری‌ها که در سرکوب فلسطینی‌ها استفاده شده‌اند، در اختیار سایر کشور‌ها برای اهداف مشابه قرار می‌گیرند.

غول‌های فناوری آمریکا چه نقشی در تقویت جنایات جنگی اسرائیل ایفا می‌کنند؟

غول‌های فناوری ایالات متحده، از جمله گوگل، متا و آمازون، به دلیل حمایت از ارتش اسرائیل از سوی کارگران خود با فشار مواجه می‌شوند.

پس از امضای قراردادی ۱.۲ میلیارددلاری آمازون و گوگل برای راه‌اندازی پروژه نیمبوس، ارائه فناوری ابری به دولت و ارتش اسرائیل، کارکنان فناوری متوجه استفاده بیشتر اسرائیل از هوش مصنوعی علیه مردم فلسطین شدند.

غول‌های فناوری مانند فیس‌بوک و توییتر در جنایات شرکت‌های اطلاعات نادرست شریک هستند. متا داده‌های کاربران خود را برای سود بیشتر می‌فروشد. فیس‌بوک و توییتر هم از انتشار اخبار جعلی و اطلاعات نادرست سود می‌برند و اعتراض فعالان حقوق بشر، به‌ویژه اگر فلسطینی باشند را سرکوب می‌کنند.

فناوری سرکوب اسرائیل چگونه کار می‌کند؟

مجموعه‌ای از تحقیقات به شش پیشرفت مهم در حوزه فناوری نظارت تهاجمی اشاره کرده است:

  • نرم‌افزار‌های جاسوسی که از راه دور کنترل دستگاه‌ها را به دست می‌گیرند
  • ردیابی موقعیت مکانی با سوءاستفاده از حفره‌های موجود در شبکه‌های سلولی
  • ارتش آواتار‌های رسانه‌های اجتماعی که با هوش مصنوعی تولید می‌شوند
  • شبکه‌های تشخیص چهره گسترده که برای کنترل جمعیت‌ها استفاده می‌شوند
  • بهره‌برداری از ابرداده‌ها از طریق تبلیغات برای نظارت دیجیتال
  • تولید انبوه اهداف حملات نظامی با استفاده از هوش مصنوعی

این فهرست، تصویری تاریک از سوءاستفاده از فناوری را ترسیم می‌کند، جایی که ابزار‌های نوین برای نقض حقوق بشر به کار گرفته می‌شوند. این فناوری‌ها به دولت‌ها کمک می‌کنند تا با استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی خود، از یکدیگر جاسوسی کرده و جمعیت‌های خود را تحت نظارت و کنترل نگه دارند. علاوه بر این، شرکت‌های خصوصی نیز این فناوری‌ها را به‌صورت یک پکیج به دولت‌ها و سازمان‌ها ارائه می‌دهند.

همان‌طور که ترکیب جاسوس‌افزار‌ها برای جمع‌آوری و انتشار اطلاعات نادرست و هوش مصنوعی برای تولید انبوه آواتار‌های جعلی، صنعت اطلاعات نادرست را به وجود آورده است، ادغام فناوری تشخیص چهره با هوش مصنوعی برای تجزیه‌وتحلیل فیلم‌های نظارتی، چیزی به نام «کارخانه ترور» را ایجاد کرده که ارتش اسرائیل در نوار غزه از آن بهره می‌برد. یووال آبراهام، روزنامه‌نگار اسرائیلی از مجله ۹۷۲، فاش کرد که حمله اسرائیل به غزه اولین نمونه استفاده از هوش مصنوعی به‌عنوان یک سلاح جنگی است.

هوش مصنوعی در خدمت نسل‌کشی

ازآنجاکه فناوری‌های هوش مصنوعی و تشخیص چهره ذاتاً دارای سوگیری و تعصب هستند، نتایج این فناوری‌ها نیز ویرانگر بود. واحد‌های اطلاعاتی اسرائیل که در حملات غزه ۵ تا ۶ هدف در روز شناسایی می‌کردند، توسط هوش مصنوعی جایگزین شدند که بیش از صد هدف در روز تولید می‌کرد؛ آن هم با دقت بسیار پایین‌تر. این امر، حملات اسرائیل به غزه را، که پیش‌تر در چارچوب اشغال غیرقانونی به‌عنوان جنایات جنگی دوره‌ای انجام می‌شد، به سطح نسل‌کشی افزایش داد.

نسل‌کشی اسرائیل در غزه با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و پیچیده صورت می‌گیرد. از اتاق‌های جنگ سایبری گرفته تا نظارت همه‌جانبه و استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی و تولید فهرست‌های طولانی‌تری از اهداف بمباران. این فناوری‌ها به اسرائیل اجازه می‌دهند تا در مدت‌زمان کوتاه‌تری حملات خود را برنامه‌ریزی و اجرا کند. در این روند، اسرائیل به طور کامل بر سیستم مخابراتی فلسطین مسلط است و حتی اینترنت آنها را قطع می‌کند. شرکت‌های بزرگ فناوری نیز بخشی از این ماشین تبلیغاتی هستند، به‌طوری که با دست‌کاری الگوریتم‌ها، صدای فلسطینیان و حامیان آنها را در شبکه‌های اجتماعی سانسور می‌کنند. این ترکیب فناوری و کنترل اطلاعات، شرایطی را ایجاد کرده که حقوق بشر به طور فزاینده‌ای نقض می‌شود و صدای مظلومان خاموش می‌ماند و در اینجا باید بر این نکته تأکید کرد که هوش مصنوعی به یک سلاح نسل‌کشی تبدیل شده است.


پی‌نوشت‌ها:

https://www.iemed.org/publication/israels-technology-of-oppression/

https://www.tni.org/en/article/seeing-the-world-like-a-palestinian

 

منبع: تبیان