Gerdab.IR | گرداب

دیلی‌تلگراف:

سود گوگل از لغو تحریم‌های اینترنتی ایران

تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۸۹

شرکت اینترنتی گوگل اعلام کرد این شرکت قرار است اجازه ارائه نرم‌افزارهای خود در ایران را به منظور دانلود داشته باشد تا اولین شرکتی باشد که از لغو تحریم‌های اینترنتی سود می‌برد.

گوگل اعلام کرد در پی لغو تحریم‌های اینترنتی آمریکا علیه ایران اولین شرکتی که از این امر سود خواهد برد شرکت گوگل خواهد بود.

به گزارش گرداب به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف، شرکت اینترنتی گوگل اعلام کرد این شرکت قرار است اجازه ارائه نرم‌افزارهای خود در ایران را به منظور دانلود داشته باشد.

با اینکه گوگل پیش از این اجازه می‌داد تا نرم‌افزار‌هایش در سراسر جهان استفاده شود، اما تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی علیه ایران شرکت‌های اینترنتی را از ارائه دانلود در ایران منع کرده بود.

"نیل مارتین"، مدیر برنامه‌های صادرات گوگل اعلام کرد: «در طی تظاهرات‌هایی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن ۲۰۰۹ به وجود آمد، دولت ایران تمام روزنامه‌نگاران خارجی را دیپورت و خروجی‌های رسانه‌های سنتی را مسدود کرد. همچنین از روزنامه‌نگاری مکتوب جلوگیری و خطوط تلفن همراه را نیز مختل کرد. علیرغم این موارد، گردش اطلاعات با استفاده از اینترنت غالب بود. یوتیوب و توییتر از سوی روزنامه نگاران، فعالان و وبلاگ نویس‌ها به عنوان بهترین منبع برای گزارش‌های دست اول و ویدئو‌های میدانی از تظاهرات‌ها و خشونت‌ها در سراسر کشور، محسوب شد.»

مارتین گفت: «با این وجود در آن زمان کنترل‌های صادرات آمریکا و برنامه‌های تحریمی از دانلود نرم‌افزار‌ها در ایران ممانعت به عمل می‌آورد. برخی از آن محدودیت‌های صادراتی اکنون برداشته شده و امروز برای اولین بار ما سرویس "گوگل ارث"، "پیکاسا" و "کروم" را برای دانلود در ایران در دسترس قرار دادیم.»

دیلی تلگراف نوشت: فعالیت‌های متعاقب انتخابات ایران برخی مفسران ضدایرانی را بر آن داشت که امیدوار باشند انقلابی از سوی توییتر به وجود می‌آید، اما در واقع به نظر رسید شبکه‌های اجتماعی تاثیر محدودی داشته‌اند.

گوگل همچنین اعلام کرده است که به مسدود کردن آی‌پی آدرس‌هایی که مربوط به دولت ایران است، ادامه خواهد داد.

شرکت گوگل مدعی است، اگر محصولات بیشتری در دسترس باشد به این معنی است که انتخاب، آزادی و نهایتا قدرت بیشتری برای مردم در ایران و سراسر جهان وجود دارد.

منبع: فارس