Gerdab.IR | گرداب

روایتی از ساده‌زیستی یک مرجع تقلید

تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۸۹

برفی که روزهای گذشته آمده بود، آب می‌شد، سقف ترک‌‌خورده بیت را سوراخ می‌کرد و بر کف اتاق می‌چکید و ما ناباورانه در این اندیشه بودیم که مگر می‌شود بیت یک مرجع تقلید به این سادگی باشد؟!

هفته گذشته بسیاری از نقاط کشور سفیدپوش شد. نخستین‌ برف زمستانی در اواخر هفته پیش بسیاری از مناطق کشور، حتی شهرهای کویری از جمله "قم المقدسة" را غرق در سپیدی و پاکی و زیبایی و شادی کرد.

تماشای گنبد زرین حرم مطهر حضرت معصومه که با لباسی از برف سپید پوشیده شده بود، منظره‌ای بدیع و شگفت را در نگاه هر زائری که روز چهارشنبه 22 دی‌ماه راهی صحن و سرای حرم شده بود، نقش می‌بست.

پنجشنبه اما حکایت دیگری داشت. آفتاب کم‌رمق زمستانی دل برف‌ها را آب می‌‌کرد. برف‌هایی که برایشان هیچ تفاوتی نداشت روی بام خانه چه کسی فرود آیند و جا خوش کنند.

پنجشنبه همین هفته پیش بود که رئیس و اعضای شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و معاونین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه این استان به دیدار پنج تن از مراجع تقلید شهر مقدس قم رفتند. دیداری که با یک حاشیه جالب و قابل تأمل همراه بود.

پیش از ظهر بود که این هیئت پس از دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی، به دفتر آیت‌الله حسین نوری همدانی در خیابان شهدا رفت؛ دفتری ساده و محقر اما با مرجعی استوار و بزرگوار.

آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار از ساده‌زیستی طلاب و ورود جدی آنان به عرصه‌های فرهنگی و جهادی سخن گفت. عرصه‌ای که در ورود بدان پیش‌قدم بوده و بارها با مواضع جدی و به موقع خود در فتنه 88، آن را اثبات کرده است.

آیت‌الله نوری همدانی در قامت مرجع تقلید شیعیان از جهاد با نفس و جهاد در راه خدا سخن می‌گفت و ما با چشم خود می‌دیدیم که فعل او نیز مؤید قولش است. مرجعی که ظواهر در نگاهش رنگ باخته و دل به تعلقات دنیا نبسته است. دیوارهای دفتر این مرجع ولایی نیز این صفات نیکو را فریاد می‌زدند. برفی که روز گذشته آمده بود، آب می‌شد و سقف آزرده بیت را سوارخ می‌کرد و بر کف اتاق می‌چکید و ما ناباورانه در این اندیشه بودیم که مگر می‌شود بیت یک مرجع تقلید به این سادگی باشد؟!

جالب اینکه پیش از این یکی از مسئولان دولتی، پیشنهاد خرید خانه‌ای بزرگ و مناسب برای آیت‌الله نوری همدانی مطرح کرده بود که این مرجع آن را با بزرگواری رد کرده و حفظ زی طلبگی را افتخاری برای خود دانسته بود.

خبرگزاری فارس