Gerdab.IR | گرداب

در آستانه جشن‌های بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب

امام خمینی: باید براى ادامه انقلاب اسلامى کوشش کنیم

تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۸۹

حفظ اسلام یک فریضه الهى است، بالا‌تر از تمام فرایض؛ یعنى هیچ فریضه‏اى در اسلام بالا‌تر از حفظ خود اسلام نیست. اگر حفظ اسلام جزء فریضه‏هاى بزرگ است و بزرگ‌ترین فریضه است، بر همه ما و شما و همه ملت و همه روحانیون، حفظ این جمهورى اسلامى از اعظم فرایض است.

در آستانه ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و سالروز بازگشت حضرت امام خمینى(ره) به ایران‏ فرازهایی از فرمایشات حضرت امام خمینى(ره) درباره انقلاب و راهپیمایى ۲۲ بهمن به شرح ذیل است:

حضور و آمادگى کامل مردم در راهپیمایى ۲۲ بهمن، دشمنان را شگفت ‏زده مى‏کند. (۱)

دو ویژگى مهم انقلاب؛ اسلامى و مردمى‏ بودن‏
این انقلاب ویژگیهاى بسیار مثبت داشت و دارد. این انقلاب از باب این‏که یک انقلابى از خود ملت بوده است و مثل انقلابهاى دیگرى (نبود) که اکثراً یا همه، انقلابِ ملت مستقیماً نبوده، بلکه گاهى حزبى در رأس بوده و انقلاب کرده است و گاهى حکومتى بر حکومت دیگر قیام کرده است، بر ضد حکومت دیگر و او را سرنگون کرده است. انقلاب ایران نه مثل کودتاهاى دنیا است و نه مثل انقلابات دنیا، (بلکه) خودش یک انقلاب خاص است، انقلابى است از خود ملت با فریاد "اللَّه اکبر" و با فریاد جمهورى اسلامى.

این دو خصوصیت که یکى خود ملت در صحنه حاضر هست و بود و یکى این‏که راه یک راه بود؛ یک راه اسلامى، این دو خصوصیت و دو ویژگى اسباب آن شد که بعد از این‏که این قدرتهاى شیطانى - که در ایران هدایت مى‏ شد و همه قدرت‌ها هم در دنبال آن بودند - به شکست رسیدند، این طور نبود که ملت کنار برود و بگوید که ما رژیمى را کنار زدیم و حالا اشخاص خاصى در صحنه بیایند و کشور را اداره کنند. خود ملت در همه جا و در همه ارگان‌ها حاضر بودند و تمام جهات انقلاب جوشیده از متن ملت بود. (۲)

بزرگ‌ترین ارزش انقلاب؛ اسلامى ‏بودن‏
ملت ایران، خواهران و برادران عزیز مى‏ دانند که انقلاب عظیم ایران که در نوع خود کم‏نظیر یا بى‏نظیر است، از ارزشهاى بزرگى برخوردار است که بزرگ‌ترین آن، مکتبى‏بودن و اسلامى‏بودن آن است؛‌‌ همان ارزشى که پیامبران عالی مقام در پى آن قیام نمودند.

باید ملت شریف که چنین انقلابى بزرگ را نموده است، در ادامه آن هر چه بیشتر کوشا باشد و حضور خود را هر چه والا‌تر در صحنه اقامه عدل الهى به ثبت رساند. عزیزان من! باید بدانید که ارزش انقلاب هر چه بیشتر باشد، فداکارى در راه تحقق آن ارزشمند‌تر و لازم‌تر است.(۳)

ایمان و عقیده؛ علت حضور ملت در صحنه‏
تاکنون هر چه برکات به این جمهورى اسلامى رسیده است و هر چه پیروزى نائل این ملت مظلوم - که در طول تاریخ مظلوم بود - عاید شده است، از حضور ملت و همه قشر‌ها است (که) در صحنه‏ اند و از این‏که جمهورى اسلامى را از خود مى‏دانند، چنانچه از خودشان است. اسلام، اسلام همه است و جمهورى اسلامى خدمتگزار به همه است و مال همه است.(۴)

امروز بحمد اللَّه ملت ایران ملتى است مؤمن و رزمنده و داراى عقیده و جهاد براى عقیده است و مادامى که این روح بزرگ در کالبد ملت ما است، از توطئه‏‌ها و کجروی‌ها و سایر چیزهایى که براى ملت ما بوده است و در پیش است، هراسى نیست. آن ملت باید از مشکلات هراس داشته باشد که ایمان نداشته باشد. آنکه ایمان و عقیده دارد و بپاخاسته است که جهاد کند در راه این ایمان و عقیده و اعتقاد به این دارد که فداکارى در راه خداى تبارک و تعالى پیروزى است و رسیدن به مقام شهادت پیروزى دیگر است، یک همچو ملتى شکست ندارد.

ملت امروز یکپارچه در صحنه است و مراقب؛ مراقب توطئه‏‌ها، مراقب تبهکاری‌ها و به مجرد این‏که احساس کند گروهى یا اشخاصى برخلاف آن مسیرى که ملت دارد - که آن مسیر انسانیت و مسیر حق است و مسیر جهاد براى ایمان و عقیده است - به مجرد احساس مخالفت اشخاص یا گروه‌ها با این راه، خود ملت بدون این‏که احتیاج به این داشته باشد که کسانى ملت را دعوت بکند یا تجهیز بکند، خود ملت مجهز است و تمام ملت همه در صحنه حاضرند و ناظر اعمال اشخاص و ناظر اعمال گروه‌ها و جبهه‏‌ها هستند و خودشان جوابگوى همه چیزهایى که بر ضد این انقلاب مى‏ خواهد شکل بگیرد، هستند و بحمد اللَّه احتیاج به این‏که کسى آن‏‌ها را بسیج کند، ندارند. یک همچو ملتى است که پیروزى نهایى را به دست مى‏آورد و هر چه شهید در این راه پیروزى مى‏دهد، مصمم‏‌تر مى‏شود و خستگى‏ناپذیر است. (۵)

حضور مردم در صحنه؛ از الطاف الهى‏
یکى از ارکان پیروزى، حضور ملت در همه صحنه‏‌ها است. (۶) به راستى این حضور دائمى و خستگى‏ناپذیر در صحنه و آمادگى و فداکاریهاى خالصانه مردم دلیر ما براى هر مسلمانى غرورانگیز و براى جهانیان اعجاب‏آمیز است و مى‏توان گفت این هم یکى از الطاف الهى و برکات جنگ است که این چنین مردم را به هم نزدیک و مهربان نموده و در غم و شادى یکدیگر شریک ساخته است. (۷)

حضور در صحنه؛ خنثى‏کننده توطئه‏‌ها
حضور شما در صحنه، امید این را مى ‏دهد که نه توطئه‏ هاى داخلى موفق بشوند به آن طرحهاى شیطانى خودشان و نه هجوم خارجى بتواند به این ملت آسیب برساند. سرتاسر ایران ملتى است که‌‌ همان طور که در اول نهضت، حاضر در صحنه بودند و با حضور خودشان بیمه کردند این کشور را و اسلام را، الآن هم در سرتاسر کشور، همه در صحنه حضور دارند. (۸)

حضور در صحنه؛ یأس و درماندگى دشمنان
حضور شما مردم عزیز و مسلمان در صحنه است که توطئه‏هاى ستمگران و حیله‏گران تاریخ را خنثى مى‏کند، حضور شما در صحنه است که گرد یأس و درماندگى بر چهره‏هاى منافقین و متحدان بى‏آبرویش مى‏پاشد. حضور شما مردم شجاع و با ایمان است که خط اصیل اسلام را بر ایران و به امید خدا بر جهان حاکم خواهد نمود. حضور شما مردم مؤمن و از جان گذشته است که روشنفکران غرب و شرق‏زده را براى همیشه رسوا مى‏کند. حضور شما در صحنه، تمام "من"‌ها و منیتهاى شیطانى را کوبیده و مى‏کوبد و "ما" و اخوت اسلامى را جایگزین آن نموده و مى‏نماید. حضور شما در صحنه به آمریکا و غرب و شرق و دنباله‏روهاى بى‏عقلشان هشدار داد که این ما بودیم که انقلاب نمودیم و این ما هستیم که سرنوشت خود را خود تعیین مى‏نماییم و از کلمات بى‏محتواى شما گول نمى‏خوریم. (۹)

حضور در صحنه؛ با‌‌ همان شوق اول نهضت‏
امروز ابرقدرت‌ها، ملت حاضر در صحنه ما را متهم مى‏کنند که از جمهورى اسلامى رو برگردانده و خسته شده‏اند. آنان ملت ایران را نشناخته‏اند و ناچار به دروغ‏پردازى پرداخته‏اند. (۱۰)

آن‏‌ها که خیال کردند یا تبلیغ مى‏ کنند به این‏که مردم دیگر در آن مسائل اسلامى و در جمهورى اسلامى سست یا بى‏تفاوت (اند و چنین تبلیغات مى‏کنند که) مردم از جمهورى اسلامى رو برگردانده‏اند، این‏‌ها بیایند ببینند سرتاسر کشور اسلامى را، زن و مرد مسلمان این کشور را و زن و مرد تمام فرق مختلفه‏اى (را) که در این کشور هست، تمام مسلمان‌ها و کسانى که از اقلیتهاى مذهبى هستند و پایبند به جمهورى اسلامى هستند، تمام این‏‌ها در سرتاسر کشور، با‌‌ همان شور و شوقى که در اول نهضت داشتند، امروز هم به‌‌ همان نحو در ادامه نهضت شور و شوق دارند. (۱۱)

نقش حضور رهبرى دینى در استمرار انقلاب‏
چنانچه همه ما، همه شما، همه ملت و خصوصاً روحانیت و خطبا در صحنه نباشیم و حاضر نباشیم در قضایایى که مى‏ گذرد، مطمئن باشید که با عدم حضور شما، به سر انقلاب آن خواهد آمد - و لو حالا در درازمدت هم باشد - که بر سر مشروطه آمد. حفظ اسلام یک فریضه الهى است، بالا‌تر از تمام فرایض؛ یعنى هیچ فریضه‏اى در اسلام بالا‌تر از حفظ خود اسلام نیست. اگر حفظ اسلام جزء فریضه‏هاى بزرگ است و بزرگ‌ترین فریضه است، بر همه ما و شما و همه ملت و همه روحانیون، حفظ این جمهورى اسلامى از اعظم فرایض است. اگر بنا باشد که روحانیون کنار بروند و همین گاهى با یک قلمى اشکالات را بگویند و در رفع اشکالات کوشش نکنند و خطبا در منابر خودشان، مسائل روز را فراموش کنند و مسائل انقلاب را فراموش کنند، این انقلاب صدمه خواهد دید. اسلام به دست روحانیون تا حالا زنده ماند (ه و) هیچ قشرى در این مسئله دخالت نداشته است، جز خود روحانیون و خطبایى که در دنباله آن‏‌ها بودند. از صدر اسلام تا حالا، اسلام به دست این‏‌ها به اینجا رسیده است.

از این به بعد، هیچ عذرى نه من دارم و نه شما و نه هیچ روحانى و نه هیچ نویسنده و نه هیچ گوینده. باید ما براى ادامه این فریضه الهى، براى ادامه این انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى کوشش کنیم و کوششمان را افزون کنیم، براى این‏که مخالفین ما، مخالفین اسلام کوشش‏شان را هر روز افزون مى‏کنند، هر روز توطئه‏‌هایشان را زیاد مى‏کنند. ما هم باید در مقابل آن‏‌ها هر روز کوششمان را، دفاع از حق و حقیقت را افزون کنیم. (۱۲)

اطمینان مى‏ دهم‏ امروز دیگر همه ملت موظف است به وظیفه الهى که در صحنه حاضر باشد. اگر غفلت کند از این باب، گرگ‌ها آن‏‌ها را خواهند خورد. باید در صحنه حاضر باشند. (۱۳)

من به همه شما‌ها و به همه ملت ایران اطمینان مى‏دهم مادامى که شما توجه‌تان به اسلام است و مادامى که خودتان در صحنه حاضر هستید، (پیروزید). (۱۴)

به خوبى مردم ایران پیدا نمى‏شود
مردم را در صحنه حاضر نگه دارید که آنچه انقلاب و ایران را حفظ کرده حضور مردم در صحنه است. در تمام دنیا مردمى به خوبى مردم ایران پیدا نمى‏شود. امروز مردم پشتیبان انقلاب اسلامى و دولت هستند. پشتیبانى مردم از دولت به خاطر این است که دولت را اسلامى مى‏دانند و مى‏دانند که طرفدارى از دولت، طرفدارى از اسلام است. تنها به این خاطر است که از دولت پشتیبانى مى‏کنند، این پشتیبانى را باید حفظ کنید. (۱۵)

اطمینان کامل دارم‏
اطمینان کامل دارم که تمامى مردم در اصول همچون گذشته پشتیبان نظام و انقلاب اسلامى خود هستند که علاوه بر ده‌ها و صد‌ها صحنه اعلام حضور و آمادگى خود، امسال نیز در راهپیمایى ۲۲ بهمن، حقیقت آمادگى کامل خویش را به جهانیان نشان داد(ه) و واقعاً دشمنان انقلاب را شگفت‏زده (مى‏کند) که تا کجا حاضر به فداکارى‏اند. من در اینجا خود را شرمنده و کوچک‌تر از آن مى‏دانم که زبان به وصف و تقدیر از آنان بگشایم. خداوند پاداش عظیم این همه اخلاص و رشد و بندگى را خواهد داد، ولى به آنان که ناآگاهانه مردم شریف و عزیز ما را متهم به رویگردانى از اصول و انقلاب و روحانیت مى‏کنند، سفارش و نصیحت مى‏کنم که در گفتار و کلمات و نوشته‏‌ها با دقت و مطالعه عمل کنند و برداشت‌ها و تصورات نابجاى خود را به حساب انقلاب و مردم نگذارند. (۱۶)

۱) صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۸۶
۲) صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۳۱۸
۳) صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۶۲
۴) صحیفه امام، ج ۱۷، صص ۱۱۹ - ۱۲۰
۵) صحیفه امام، ج ۱۴، صص ۴۸۲ - ۴۸۳
۶) صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۳۲۲
۷) صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۲۸۴
۸) صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۲۸۴
۹) صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۴۷۳
۱۰) صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۵۲۱
۱۱) صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۲۸۴
۱۲) صحیفه امام، ج ۱۵، صص ۲۲۹ - ۳۳۰
۱۳) صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۴۱۶
۱۴) صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۳۲۴
۱۵) صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۴۵۳
۱۶) صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۸۶