Gerdab.IR | گرداب

بازی‌های رایانه‌ای به کمک تحلیل‌گران جاسوسی آمریکا می روند

تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۹

هدف این برنامه این است تا با تهیه بازی‌های جدی بتواند به کاربران آموزش دهد و سپس مهارت آنها در تشخیص و کاهش سوگیری‌های شناختی که معمولا بر تمامی انواع تحلیل‌های اطلاعاتی تاثیر می‌گذارد را اندازگیری کند.

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته جاسوسی آمریکا، برای کاهش خطاهای تحلیل و حل مشکلات اطلاعاتی خود، اقدام به ساخت بازی رایانه ای با اهداف واقعی می کند.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته جاسوسی آمریکا (Iarpa) با این عنوان که "بدون بازی های رایانه ای ما نابودیم" اعلام کرد: «بازی‌های جدی ــ که برای اهداف آموزشی، درمانی و یا دیگر اهداف واقعی ساخته شده‌اند ــ می‌توانند برای بیان و کاهش سوگیری‌های شناختی، سازوکاری مناسب ارائه دهند.»

این آژانس که بخشی از جامعه اطلاعاتی آمریکا است، در راستای برنامه سیریس (Sirius project) همایشی را ماه بعد در واشنگتن برگزار می‌کند که در آن قرار است تولیدکنندگان بازی گرد هم آیند.

سیریس یکی از چند برنامه این آژانس برای غلبه بر سوگیری‌ها و رسیدن به نتیجه‌گیری‌های دقیق‌تر است. این آژانس در دسامبر 2009 کار بر روی یک سامانه رایانه‌ای که بتواند تصمیم‌گیری انسانی را تکرار کند و سپس از انسان پیشی بگیرد، را آغاز کرد. چند ماه بعد، این آژانس پروژه‌ای را شروع کرد که الگوریتم آن می‌توانست عینی‌ترین تحلیل‌گران را انتخاب کند.

این آژانس اظهار می‌دارد: «هنگامی که برای حل یک مشکلِ اطلاعاتی به سوگیری‌های تحلیل‌گران روی آورده می‌شود، ممکن است تحلیل‌گران دست به استنباط‌هایی بزنند که به لحاظ منطقی نادرست یا برخلاف شواهد باشد. سوگیری‌های شناختی در تحلیل، سطح عدم اطمینان را افزایش می‌دهد، منجر به خطاهای نظام‌مند می‌شود، برداشت‌ها را فیلتر می‌کند، تصورات را شکل می‌بخشد و راه‌های جایگزین را تحمیل می‌کند.»

این آژانس امیدوار است با این پروژه، بازی‌کنندگان بازی‌های ویدئویی بتوانند انواع مختلف پیش‌داوری را بررسی کرده و در نهایت کنار بگذارند. هدف این برنامه این است تا با تهیه بازی‌های جدی بتواند به کاربران آموزش دهد و سپس مهارت آنها در تشخیص و کاهش سوگیری‌های شناختی که معمولا بر تمامی انواع تحلیل‌های اطلاعاتی تاثیر می‌گذارد را اندازگیری کند.

قرار است در این همایش دانشمندان علوم اجتماعی، رایانه‌ای، متخصصان آمار و کارشناسان بازی‌های ویدئویی و دنیای مجازی و نیز دانشگاهیان و شرکت‌های کشورهای مختلف شرکت کنند.

سوگیری‌های شناختی مورد نظری که در این پروژه قرار است بررسی شود عبارتند از:
1- سوگیری تاییدی
2- خطاهای اسنادی پایه
3- نقاط کور سوگیری
4- سوگیری مبتنی بر اطلاعات قبلی
5- سوگیری فرافکنی.