Gerdab.IR | گرداب

حمایت از جریان آزاد اطلاعات به سبک آمریکایی

تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۸۸

در پی حوادث تلخی که پس از انتخابات ریاست جمهوری در کشور رخ داد، دولت آمریکا در اقدامی ناشیانه یکی از سرورهای سایت های ایرانی که بیش از 80 سایت با موضوعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خبری بر روی آن قرار داشت را با دستور FBI از دسترس خارج کرد.

به گزارش گرداب، در پی حوادث تلخی که پس از انتخابات ریاست جمهوری در کشور رخ داد، دولت آمریکا که همواره ادعای حمایت از جریان آزاد اطلاعات و آزادی بیان را دارد در اقدامی ناشیانه که با هیچ یک از قوانین حقوقی بین المللی سنخیت ندارد یکی از سرورهای سایت های ایرانی که بیش از 80 سایت با موضوعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خبری بر روی آن قرار داشت را بدون هشدار قبلی و با دستور FBI از دسترس خارج کرد.

در قوانین بین المللی آمده است، کسانی که قصد این نوع اقدامات را دارند می بایست به مالک سایت یا سرور فرصت تهیه نسخه پشتیبان بدهند، اما پلیس آمریکا بدون هشدار این سایت ها را از دسترس خارج کرد.

تنها دلیل اعلام شده برای مسدود کردن این سایت ها، انتشار یک خبر در یکی از این 80 سایت بود که محتوای آن عکس هایی از آشوبگرانی است که امنیت مردم عزیزمان را به خطر انداخته بودند. متاسفانه پلیس آمریکا با بی شرمی تمام و با زیرپاگذاشتن تمامی قوانین به جای مسدود کردن سایت مذکور، تمامی سایت های ایرانی این سرور را از دسترس خارج کرد.

جالب اینجاست که بلافاصله بعد از عملیات های تروریستی گروه جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی در سیستان و بلوچستان و شهادت مردم بی‌گناه در خانه خدا، امکان ارتباط مستقیم این تروریست با رادیو فردا فراهم می شود و به‌صورت مستقیم از اینگونه عملیات های تروریستی حمایت می شود، اما انتشار تصاویر افرادی که امنیت مردم را به خطر می اندازند یک حرکت تروریستی تلقی می شود!

باید به این نکته توجه داشت که پس از برملا شدن کمک های میلیونی دولت آمریکا به اغتشاشگران، مطمئنا این دولت از عدم انتشار تصاویر اغتشاشگران حوادث اخیر بهره می برد، زیرا ممکن است تصاویری از افرادی منتشر شود که شناخته شدن آنها برای دولت آمریکا گران تمام شود؛ اما حمایت های دولت آقای اوباما که با شعار تغییر و با چهره ای متفاوت از بوش وارد صحنه شد از اغتشاش طلبان حوادث اخیر به مسدود کردن سایت ها محدود نمی شود.

در چند روز اخیر هکرهای آمریکایی با سازماندهی در یکی از بخش های سایت reddit، سایت های اطلاع رسانی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده اند که بسیاری از این حملات نیز به سایت مرکز بررسی جرائم سازمان یافته و آن هم به‌دلیل انتشار خبر "اغتشاشگران را شناسایی کنید" بوده است که البته این هم نوعی حمایت از جریان آزاد اطلاعات به سبک آمریکایی است!

باید به این نکته توجه داشت که طبق قوانین حقوقی بین المللی حملات هکری اقدامی غیر قانونی بوده و افرادی که به این عمل دست بزنند مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. لذا مرکز بررسی جرائم سازمان یافته ضمن محکومیت این اقدام ها اعلام می دارد افراد و یا دولت هایی که اقدام به حمله هکری به وب سایت های دولتی جمهوری اسلامی می کنند به‌صورت قانونی و از طریق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

لیست شماری از سایت هایی که از دسترس خارج شده اند: مذهب نیوز، مرجعیت، ثقلین، فردا نیوز، عصر ایران، آینده نیوز، پارسینه، شفاف، سایه نیوز، بورس نیوز، بولتن، همصدا، شیعه نیوز، پرس تی وی بیروت، کازرون نما، لاهیگ، پول نیوز، جرس نیوز، کمیاب نیوز، رویداد، آرم نیوز، بوشهر نیوز، آگاهی، ایبنا نیوز، سوتیتر، پیمانه، البرز، ایونا، سیبنا، بشری نیوز، سایت شخصی دکتر محسن رضایی و ده ها سایت دیگر.