Gerdab.IR | گرداب

چطور می‌شود اینترنت را خاموش کرد؟

تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۸۹

سناتور "جو لیبرمن" می‌گوید: «لایحه ۳۴۸۰، به رئیس‌ جمهور آمریکا اجازه می‌دهد تا به تامین‌کنندگان خدمات اینترنتی (ISP‌ها) دستور دهد تا اینترنت کاربران آمریکایی را، از ترافیکی که از یک کشور خارجی می‌آید جدا کنند.»

آخرین زمانی که یک نفر توانست اینترنت را خاموش کند سال ۱۹۶۹ / ۱۳۴۸بود، زمانی‌که اینترنت تنها شامل دو کامپیو‌تر بود. اما نگرانی از یک حمله سایبری احتمالی در سال‌های اخیر، نمایندگان کنگره آمریکا را واداشته که به دنبال چنین گزینه‌ای باشند. اما واقعا چطور می‌شود اینترنت را خاموش کرد؟

به گزارش پاپ ساینس، در سال ۲۰۰۹ / ۱۳۸۸، سناتور "جی راکفلر"، لایحه‌ای ارائه کرد که به رئیس‌ جمهور ایالات متحده، اجازه می‌داد دستور قطع ارتباطات را در زیرساخت‌های حیاتی شبکه‌ها یا سیستم‌های اطلاعاتی صادر کند. این لایحه به جایی نرسید، اما اکنون لایحه جدید در دستور کار قرار گرفته است: "لایحه ۳۴۸۰ مجلس سنا برای حفاظت از فضای مجازی به عنوان یک دارایی ملی". آن‌طور که ارائه دهنده این لایحه، سناتور "جو لیبرمن" می‌گوید: «این لایحه به رئیس ‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد تا به تامین‌کنندگان خدمات اینترنتی (ISP‌ها) دستور دهد تا اینترنت کاربران آمریکایی را، از ترافیکی که از یک کشور خارجی می‌آید جدا کنند.

ساخت چنین سوئیچی بسیار دشوار خواهد بود. مرزهای اینترنت پر از منفذ است. بسته‌های اطلاعاتی که از یک کشور متخاصم سرچشمه می‌گیرند، می‌توانند از راه‌های مختلفی وارد آمریکا شوند: از طریق ماهواره، کابل‌های زیردریایی، بسته‌های رادیویی و یا حتی از طریق کشورهای ثالث. همچنین این بسته‌های اطلاعاتی می‌توانند از آدرس‌های جعلی یا تکنیک‌های دور زدن فیلتر‌ها استفاده کنند؛ در نتیجه روش‌های عادی قادر نخواهند بود دریابند کدام اطلاعات مربوط به داخل و کدامیک مربوط به خارج از خاک آمریکا است.»

سوئیچ مرگ
حتی اگر امکان داشته باشد که سیستم ارتباطی آمریکا را به صورت فیزیکی از بقیه دنیا جدا کرد (با اختصاص پول و زمان کافی، و قبول کردن کاهش قابل توجه سرعت اینترنت، هر کاری را می‌توان انجام داد)، هکر‌ها به سرعت راه‌حلی برای دور زدن آن پیدا می‌کنند. برای مثال این مورد را در نظر بگیرید: قبل از اینکه پلیس آلمان در نوامبر / آبان گذشته بتواند بات‌نت بردولب را از کار بیاندازد، این بات‌نت توانسته بود بیش از ۳۰ میلیون کامپیو‌تر آلوده را در سراسر دنیا برای ارسال هرزنامه به کار گیرد. این بات‌نت این کار را تنها با استفاده از ۱۴۰ کامپیو‌تر و کنترل سرورهایی که در کشور هلند قرار داشتند، انجام می‌داد. مردی که در این خصوص دستگیر شد تبعه ارمنستان بود. در دوره‌ای که هر کسی از هر جای دنیا می‌تواند اقدام به اجاره سرور در هر جای دیگر دنیا بکند که شامل سرورهای آمریکایی نیز می‌شود، استفاده از یک سوئیچ مرگ (قطع کننده) بی‌فایده خواهد بود.

چنین سوئیچی یک هدف بالقوه است. در حالی‌ که در گذشته تقریبا غیرممکن بود تا بتوان تمام شبکه را از کار انداخت؛ اکنون هکر‌ها می‌توانند به راحتی به خود سیستم سوئیچ مرگ نفوذ کنند. یک تروریست مجازی بسیار ماهر حتی ممکن است یک حمله سایبری جعلی را سازمان دهد و با فریب مسئولان آمریکایی، آن‌ها را وادار کند که خودشان سوئیچ را بزنند. هیچ‌کس واقعا نمی‌داند که پس از آنچه اتفاقی رخ خواهد داد، نه تنها ایمیل‌ها دیگر به مقصد نمی‌رسند، بلکه خودپرداز‌ها، بازار سهام و جریان سرمایه‌گذاری از هر نوعی احتمالا مختل خواهد شد و پس از آن یک مشکل جدید خودش را نشان خواهد داد که چطور می‌توان اوضاع را به وضع سابق بازگرداند؟

خاموش کردن اینترنت لزومی ندارد. رمزگذاری انتها به انتها (رمزگذاری تمام ترافیک اینترنتی) حفاظت بیشتری را برای کاربران اینترنت در مقابل جاسوسان و هکر‌ها تامین می‌کند، بدون توجه به اینکه آن‌ها از داخل یا خارج آمریکا مشغول کار با اینترنت هستند.

خبرآنلاین