Gerdab.IR | گرداب

رونمایی ابر رایانه ملی و جایگاه آن در دنیا

تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۸۹

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اجرای طرح کلان تولید ابر رایانه ملی، ایران به جمع کشورهای دارای بر‌ترین ابر رایانه‌های دنیا می‌پیوندد و در لیست ۵۰۰ ابر رایانه بر‌تر دنیا قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از افتتاح پروژه ابر رایانه ملی در هفته جاری خبر داد. این ابر رایانه‌ای که قرار است ایران را در جمع کشورهای دارای بر‌ترین ابر رایانه‌های دنیا قرار دهد، از توان پردازشی ۳۴ میلیارد عملیات در ثانیه و سرعتی برابر ۴۰ گیگابایت خواهد بود.

به گزارش گرداب به نقل از مهر، ابر رایانه، رایانه‌ای است که از نظر ظرفیت پردازش و سرعت محاسبه از دیگر کامپیوتر‌ها قوی‌تر عمل می‌کند. اولین ابر رایانه‌ها در دهه ۱۹۶۰ طراحی شد.

ابر رایانه‌ها برای کارهایی که به محاسبات زیاد و دقیق نیازمند هستند مانند،‌ پیش بینی وضع هوا، نمونه سازی مولکولی برای محاسبه ساختار‌ها و خصوصیات ترکیب‌های شیمیایی، مولکول‌های زیستی، شبیه سازی‌های فیزیکی مانند شبیه سازی هواپیما در تونل باد، تحقیقات در مورد جوش هسته‌ای و رمزگشایی به کار می‌رود.

اولین ابر رایانه در ایران در سال ۱۳۸۰ از سوی محققان مرکز تحقیقات پردازش‌های فوق سریع دانشگاه صنعتی امیر کبیر به بهره داری رسید. محققان این مرکز این ابر رایانه را با بهره گیری از فناوری کلاستر با حافظه‌ای برابر ۵۶ گیگا بایت و ظرفیت ذخیره سازی ۵ هزار و ۸۰۰ گیگا بایت به مرحله بهره برداری رساندند.

این ابر رایانه دارای حداکثر توان پردازشی ۸۶۰ میلیارد عمل در ثانیه است؛ این در حالی است که در قوانین تجارت جهانی، ابر رایانه‌های قوی‌تر از ۱۹۰ میلیارد عمل در ثانیه به عنوان کالاهایی راهبردی محسوب می‌شوند.

سیستم عامل مورد استفاده در این سامانه، لینوکس است. یک نرم افزار نیز برای مدیریت، نظارت و کنترل سیستم از سوی محققان مرکز تهیه شده است.

گام بعدی از سوی پژوهشگران "پژوهشگاه دانش‌های بنیادی" برداشته شد. محققان این پژوهشگاه اولین ابر رایانه برای پردازش در حوزه نانو محاسباتی در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی را راه اندازی کردند. این ابر رایانه ظرفیت پردازش ۵۰۰ گیگا فلاپ را دارد، ولی محققان این پژوهشگاه امیدوارند بتوانند ظرفیت پردازش را تا یک ترا فلاپ ارتقا دهند.
 
این ابر رایانه، محققان و متخصصان حوزه نانو محاسباتی و فیزیک نظری را، در مطالعات سیستم‌های مولکولی و اتمی، ساخت حسگرهای فوق حساس برای تشخیص و درمان بیماری‌ها، ساخت روبات‌های بسیار کوچک، ساخت داروهای هوشمند، فیزیک زیستی و ساخت اتمهای مصنوعی یاری می‌دهد.
 
شبیه سازی روندهای دینامیکی، شبیه سازی انباشت هیدروژن از جمله قابلیت‌های این ابر رایانه است. این سیستم امکان محاسبات ۵۰۰ گیگا فلاپ محاسبه را دارد که با توافق‌های صورت گرفته با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو قرار است با افزایش دو برابری ظرفیت، قدرت پردازش اطلاعات این مرکز به یک ترا فلاپ (۱۰ به توان ۱۲ عملیات در ثانیه) برسد.
 
"علیرضا رهایی"، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص پروژه ابر رایانه ملی که این هفته رونمایی می‌شود، گفت: «ابر رایانه ملی به همه دستگاه‌های علمی و تحقیقاتی کشور خدماتی را ارائه می‌کند.»

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: «پروژه ابررایانه ملی هم اکنون آماده بهره برداری است و در هفته جاری با حضور مسئولان کشور به طور رسمی افتتاح خواهد شد.»

ابر رایانه ایران در میان ۵۰۰ ابر رایانه بر‌تر دنیا
دکتر نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری چندی پیش از اجرای طرح کلان تولید ابر رایانه ملی از سوی محققان کشور خبر داد و اظهار داشت: «طرح کلان ابر رایانه ملی با مرکزیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی اصفهان اجرا می‌شود.»

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اجرای طرح کلان تولید ابر رایانه ملی، ایران به جمع کشورهای دارای بر‌ترین ابر رایانه‌های دنیا می‌پیوندد و در لیست ۵۰۰ ابر رایانه دنیا بر‌تر دنیا قرار می‌گیرد.

جزئیات ابر رایانه ملی
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز توان پردازشی ۳۴ میلیارد عملیات در ثانیه و سرعتی برابر ۴۰ گیگا بایت را از ویژگی‌های ابر رایانه ملی ذکر کرد و گفت: «این ابر رایانه که برای پردازش داده‌ها در حوزه‌های مختلف به کار می‌رود به زودی راه اندازی می‌شود.»

دکتر حسین سالارآملی با اشاره به جزئیات ابر رایانه افزود: «این ابر رایانه دارای توان گرافیکی ۳۲ هزار میلیارد عملیات در ثانیه، توان پردازشی ۳۴ میلیارد عملیات در ثانیه و سرعتی برابر ۴۰ گیگا بایت را دارد.»

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این ابر رایانه جزء ۵۰۰ ابر رایانه دنیا قرار گیرد، اظهار داشت: «این ابر رایانه قابلیت پردازش و محاسبات داده‌ها در حوزه‌های متنوعی از هوا‌شناسی تا صنایع مختلف را دارد.»

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، از پیشرفت ۸۵ درصدی این طرح ملی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.