Gerdab.IR | گرداب

با حضور رئیس جمهور در نمایشگاه هوافضا؛

چهار ماهواره فجر، رصد، امیر کبیر و ظفر رونمایی شد

تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۹

ماهواره ملی-بومی فجر اولین ماهواره بومی سنجشی کشور است که دارای توانمندی مانور مداری است که در شرکت صاایران وابسته به وزارت دفاع ساخته شده است.

چهار ماهواره ملی فجر، رصد، امیر کبیر ۱، ظفر و کاوشگر ۴ با حضور رئیس‌جمهوری در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه هوافضا، رونمایی شد.
   
به گزارش گرداب به نقل از ایرنا، محمود احمدی‌نژاد صبح دوشنبه با حضور در محل اجلاس سران و در حالی که از سوی سردار وحیدی وزیر دفاع همراهی می‌شد، از نزدیک در جریان تحولات و دستاوردهای ایران در عرصه هوافضا قرار گرفت.

ماهواره ملی، بومی فجر اولین ماهواره بومی سنجشی کشور است که دارای توانمندی مانور مداری است که در شرکت صاایران وابسته به وزارت دفاع ساخته شده است.

ماهواره‌های "ظفر"، "رصد" و "دانشجویی امیرکبیر ۱" نیز به ترتیب از سوی دانشگاه‌های علم و صنعت، مالک اشتر و امیرکبیر تولید شده‌اند.

پایگاه رصد فضایی، پروژه ردیابی و شناسایی الکترو‌اُپتیکی و سامانه ردیابی و شناسایی مرئی و حرارتی از جمله دستاوردهای متخصصان هوافضای کشور است که روز جاری مورد بازدید رئیس‌جمهوری قرار گرفت.

سامانه الکترواُپتیکی ۲۰ سانتیمتری مرئی از جمله این دستاورد‌ها بود که قرار است توانمندی آن در سال ۱۳۹۰ به ۵۰ سانتی‌متر ارتقا یابد.

در افق حرکت صنعت هوافضای کشور، در سال ۱۳۹۱ استفاده از تکنولوژی اُپتیک تطبیقی و در سال ۱۳۹۲ بهره‌برداری از آرایه‌های سنجنده‌های الکترواُپتیکی در پایگاه رصد فضایی کشور پیش‌بینی شده است.

همچنین نمونه عملیاتی رادار ردگیر ماهواره با قابلیت شناسایی و ردگیری ماهواره‌هایی با ارتفاع ۳۵۰ کیلومتر مورد بازدید قرار گرفت که قرار است توانمندی این رادار در سال آینده به پنج هزار کیلومتر ارتقا یابد.