Gerdab.IR | گرداب

معرفي نهادهاي فعال در ديپلماسي عمومي آمريكا (3)

ارائه آمريكاي جذاب، دستور كار "دفتر ارتباطات جهانی رياست جمهوری"

تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۹

اين دفتر به طور روزانه به تمامي سفارتخانه‌هاي آمريكا در جهان و همچنين دفاتر و وزارتخانه هاي مستقر در واشنگتن، گزارش مختصر و مفيدي از سرفصل هاي مورد نياز براي طرح و تعامل با شنوندگان خارجي را در قالب يك پست الكترونيكي با عنوان "پيامبر جهاني" ارسال مي‌كرد.

دو مؤسسه "‌كميته هماهنگ كننده سياست ارتباطات خارجي" و "دفتر ارتباطات جهاني" مسئول جنبه‌هاي مختلف اجراي ديپلماسي عمومي در كاخ سفيد هستند.

به گزارش گرداب، دو مؤسسه "‌كميته هماهنگ كننده سياست ارتباطات خارجي‌" و "‌دفتر ارتباطات جهاني " مسئول جنبه‌هاي مختلف اجراي ديپلماسي عمومي در كاخ سفيد هستند.

در 21 ژانويه 2003 جورج بوش، رئيس جمهور سابق آمريكا، طي يك دستورالعمل اجرايي "دفتر ارتباطات جهاني در رياست جمهوري" را تأسيس كرد. اين دفتر سرپرست آن در قالب مدير كل ارتباطات جهاني رياست جمهوري انجام وظيفه مي‌ كند و بايد در عمل راهكارهاي لازم را در زمينه:

- هماهنگي در كيفيت و كميت پيام هاي انتقالي دولت ايالات متحده و ارگان هاي مختلف آن
- جلوگيري از سوءتفاهم افكار عمومي دنيا در زمينه اهداف و سياست هاي آمريكا
- اطلاع رساني به مخاطبان خارجي
را به رؤساي وزارتخانه ها و ادارات تابعه در قوه مجريه ارائه کند.

اين دفتر وظيفه هدايت راهبردي فعاليت هاي ارتباطات جهاني و ديپلماسي عمومي آمريكا را در سه قالب بر عهده خواهد داشت‌:
- پيام هاي روزانه
- طراحي فعاليت هاي ارتباطي
- راهبردهاي بلند مدت

اين امر ايجاب مي‌كند كه دفتر مذكور در ارتباطات با وزارت امور خارجه و وزارت دفاع‌، پيام‌هاي آفندي و پدافندي درباره موضوع‌هاي مختلف را هدايت و مديريت كند تا بهترين تصاوير ذهني از سياست ها و رفتارهاي دولت ايالات متحده آمريكا نزد مخاطبان خارجي شكل گيرد.

در جريان حمله عراق يك تيم از اين مجموعه در قطر و در زمان انتخابات "لويه جرگه‌" در افغانستان يك تيم در كابل استقرار يافته بودند تا در ارتباط تنگاتنگ با نيروهاي مسلح و وزارت خارجه آمريكا پيام مورد نظر كاخ سفيد را در سريع‌ترين و گسترده ترين شكل در اختيار رسانه و افكار عمومي جهاني قرار دهند.

اين دفتر به طور روزانه به تمامي سفارتخانه‌هاي آمريكا در جهان و همچنين دفاتر و وزارتخانه هاي مستقر در واشنگتن، گزارش مختصر و مفيدي از سرفصل هاي مورد نياز براي طرح و تعامل با شنوندگان خارجي را در قالب يك پست الكترونيكي با عنوان "پيامبر جهاني" ارسال مي‌كرد. در اين پيام روزانه نقل و قول‌هاي رسمي و مهمترين سياست‌ها و مواضع رسمي براي طرح و ارائه در بهترين شكل ممكن به منظور تأمين منافع ملي ايالات متحده آمريكا گنجانده شده است.

منبع: فارس