Gerdab.IR | گرداب

یک شرکت عربی ساخت؛

بازی قریش، روایتی از صدر اسلام

تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۸۹

یکی از شخصیت‌های کلیدی این بازی "خالد بن ولید" از طایفه بنی مخزوم از قبیله قریش است. او که در تمامی جنگ‌های مشرکان علیه پیامبر اسلام شرکت داشت، پس از صلح حدیبیه به جمع مسلمانان پیوست و در غزوهٔ فتح مکه و حنین شرکت کرد.

یک شرکت عربی به نام "افکار مدیا" دست به ساخت و ارائه یک بازی استراتژیک به نام "قریش" در مورد تاریخ صدر اسلام با محوریت شخصیت خالد بن ولید زده است.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، "قریش" یک بازی استراتژیک در مورد صدر اسلام است که به منشأ اسلام در صحرای عرب در سال ۵۹۰ میلادی می‌پردازد؛ از هنگام ظهور و رشد آن تا هنگام ساختن یک دولت (خلیفه) که بزرگ‌ترین امپراتوری‌های زمان یعنی امپراتوری روم و ایران را شکست می‌دهد.

این بازی بر اساس شخصیت‌هایی ساخته شده است که در صدر اسلام وجود داشتند و شاهد تحولات و رویدادهای آن زمان بوده‌اند؛ شخصیت‌هایی چون یک افسر روم شرقی، یک راهب فارس و یک رئیس پیر قبیله. هر یک از این شخصیت‌ها از نقطه‌نظر خودشان این پدیده جدید یعنی اسلام را بیان می‌کنند.

یکی از شخصیت‌های کلیدی این بازی "خالد بن ولید" از طایفه بنی مخزوم از قبیله قریش است. او که در تمامی جنگ‌های مشرکان علیه پیامبر اسلام شرکت داشت، پس از صلح حدیبیه به جمع مسلمانان پیوست و در غزوهٔ فتح مکه و حنین شرکت کرد.

قلم‌پردازان اهل سنت به دلیل پیروزی‌های بسیار خالد بن ولید، از او به عنوان "سیف الله" یاد کرده‌اند. خالد بن ولید در زمان پیامبر نزد قبیله جذیمه رفت تا آنان را به اسلام دعوت کند، ولی از آنجا که بین قبیله جذیمه و قبیله خالد بن ولید (بنی مخزوم) دشمنی بود، کینه قبیلگی دیرینه، خالد را بر آن داشت که علی رغم مسلمان شدن جذیمیان، نسبت به آنان بدبین باشد و به آن‌ها حمله کند. وی عده‌ای از مردم مسلمان جذیمه را کشت و اموالشان را به غارت برد. رسول خدا از رفتار خالد ابراز انزجار نمود و فرمود: «خداوندا، من از رفتار خالد بیزارم.» پیامبر آنگاه علی بن ابیطالب(ع) را جهت دلجویی و پرداخت دیه به کشته‌شدگان آن حادثه به میان قبیله جذیمه اعزام نمود.

از جمله مهم‌ترین جنایات فجیع خالد بن ولید در زمان خلیفه اول، قتل مالک بن نویره به اتهام شرک و هم‌بستر شدن با همسر او است.

سرانجام، خالد بن ولید در سال ۲۱ قمری در شهر حمص شام در عصر خلیفه دوم در گذشت و خلیفه دوم را وصی خود قرار داد.

مشخصات بازی قریش:
اولین بازی راهبرد فوری (آرتی‌اس) با زبان عربی.
چهار ملیت مختلف شامل بدوی‌ها، اعراب، ایرانی‌ها و رومی‌ها با ساختمان‌ها، واحدهای نظامی و تاکتیک‌های نبرد که بسیار واقعی طراحی شده است.
دوربین چشمی با زاویه چرخش ۳۶۰ درجه به همراه قابلیت زوم.

چهار نبرد نفس‌گیر، با بیش از ۳۰ مرحله، امکان بازی در نقش شیخ بدوی و ارتقای احترام قبیله‌ای خود، فرماندهی ارتش خود به عنوان تنها امید اسلامی تازه متولد شده، شکست دادن قبایلی که اطراف پایتخت شما جمع شده‌اند و عقب راندن آن‌ها از طریق شن‌های سوزان عربستان، یا اینکه صرفا راه‌های فتح شده "خالد" را طی کنید، شمشیر خدا، همانطور که سربازانش او را خطاب می‌کنند، شکوه و جلال را با این ژنرال اسطوره‌ای که هیچ‌گاه در یک نبرد هم شکست نخورده بچشید و در مغلوب ساختن قدرتمند‌ترین امپراتوری‌های آن زمان موفق شوید، امپراتوری‌های بیزانس و ایران.

این بازی سه حالت دارد که عبارتند از نبرد، مسابقه مرگ و شاه کشی.

۶۰ شخصیت منحصربه فرد از ژنرال‌ها و رهبران نظامی در این بازی وجود دارند.