Gerdab.IR | گرداب

شبکه‌های اجتماعی، اهرم آمریکا برای افزایش اختلافات خارجی

تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۹

شبکه صدای آمریکا برای افزایش اختلافات خارجی، به دنبال ارائه سرویسی در شبکه‌های اجتماعی است که مخاطبانش بتوانند بر روی آن هر گونه متن، فیلم، و یا عکس را بارگذاری کنند.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، شبکه صدای آمریکا (VOA) با همکاری شرکت شهروند جهانی (Citizen Global) قصد دارد تا سرویسی را راه اندازی کند که با آن فیلترهای آنلاین کشورهای دیگر را از بین ببرد و همچنین مخاطبانش هر نوع مطلبی را که می‌خواهند به صورت متن، فیلم و یا عکس، بر روی آن بارگذاری کنند، سپس شبکه VOA مهم‌ترین خبر‌ها را در اختیار گزارشگران این سرویس قرار می‌دهد تا از آن‌ها خبرسازی کنند.

وب سایت کانترپانچ در مطلب خود تحت عنوان "شبکه‌های اجتماعی، اهرم آمریکا برای افزایش اختلافات خارجی" ادامه داد که، "والتر ایزاکسن"، مدیر سابق CNN و مدیر فعلی شورای پخش برنامه آمریکا (BBG)، تلاش‌هایی چون شهروند جهانی را نسخه جدید BBG نامیده و اظهار می‌دارد: «ما این کار را به روش‌هایی انجام می‌دهیم تا ضمن حفظ هویت شخصی فرد، تمامی فایروال‌ها را نیز از کار بیاندازیم.»

برملا نشدن هویت فرد، مسلماً یکی از دغدغه‌های فعالان آنلاین است. این حرکت BBG، یعنی برنامه آزادی اینترنت، نشان‌دهنده تلاش‌های آمریکا برای از بین بردن سانسور آنلاین است.

رئیس رسانه‌های خبری امریکا BBG، همچنین اظهار داشت که سازمان‌های خبری دولتی، همچون VOA یا رادیو آسیای آزاد در صورت ممکن از رسانه‌های اجتماعی استفاده خواهند کرد. در حال حاضر در کنگره آمریکا این بحث وجود دارد که آیا آمریکا باید ابزارهایی ارائه دهد تا اینترنت را در سراسر جهان آزاد نگه دارد یا خیر.

کانترپانچ افزود: «هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا مرحله جدید "برنامه آزادی اینترنت" را مطرح کرده است. در راستای "برنامه آزادی اینترنت" پیش‌تر، از دیگر کشور‌ها خواسته شده بود تا دسترسی به اینترنت را باز بگذارند، اما پس از به نتیجه نرسیدن این درخواست، شورای پخش برنامه آمریکا (BBG) (که از مجرای سازمان‌های رسانه‌ای دولت آمریکا اخبار مورد نظر آمریکا را به مخاطبان خارجی ارسال می‌کند) به استفاده از رسانه‌های اجتماعی رو آورده است تا فیلترهای آنلاین کشورهای دیگر را از بین ببرد.»